خبرگزاری کار ایران

نگاهی به آمار بازیکنان خارجی لیگ نوزدهم و تمام ادوار لیگ برتر

474 بازیکن خارجی از 78 کشور جهان در لیگ برتر ایران!

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۰۴۴

وزارت ورزش و جوانان باهدف کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی ارزی و اضافه نشدن پرونده شکایت خارجی جدید در فیفا، خرید بازیکن و مربی خارجی جدید را تا اطلاع ثانوی برای آبی پوشان ممنوع کرده است.

به گزارش ایلنا، وزارت ورزش و جوانان باهدف کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی ارزی و اضافه نشدن پرونده شکایت خارجی جدید در فیفا، خرید بازیکن و مربی خارجی جدید را تا اطلاع ثانوی برای آبی پوشان ممنوع کرده است. این در شرایطی است که چنین تصمیمی می‌تواند به افزایش قیمت فوتبالیست‌ها منجر شود. این باشگاه‌ها برای حفظ همین تعداد بازیکن خارجی که دارند و نمی‌توانند جانشینی برای آن‌ها بیاورند، مجبورند تا آنجا که ممکن است باهدف جلب رضایت آن‌ها سرکیسه را شل کنند و امتیاز بدهند.از طرف دیگر بازیکنان ایرانی و به‌خصوص ستاره‌های لیگ برتر که حالا فعلاً در استقلال و پرسپولیس خودشان را بدون رقیب مو بور و چشم آبی می‌بینند احتمالاً ارقام نجومی را به سرخابی‌ها پیشنهاد خواهند داد. به‌خصوص اگر سرخابی‌ها بر سر جذب  آن‌ها با یکدیگر رقابت هم داشته باشند! از طرف دیگر اگر این محدودیت فقط برای 2 تیم وزارت ورزش اعمال شود و سایر رقبا دستشان برای خرید بازیکنان خارجی باز باشد، جدال نابرابری اتفاق خواهد افتاد.به همین بهانه نگاهی آماری به تعداد بازیکنان خارجی در لیگ نوزدهم و همچنین ادوار لیگ برتر می‌اندازیم. درمجموع تا به امروز 473 بازیکن خارجی در نوزده دوره لیگ برتر از 77 کشور جهان به فوتبال ایران آمده‌اند. 

41 بازیکن خارجی در 14 تیم

در لیگ نوزدهم  41 بازیکن خارجی با یکی از 14  تیم لیگ برتری قرارداد بسته‌اند که سهم سرخابی‌ها از این تعداد 8 بازیکن است.3 بازیکن استقلال شیخ دیاباته،هرویه‌میلیچ ونیکلاس بودوروف و 5 بازیکن هم پرسپولیس بوژیداررادوشویچ،بشار رسن،کریستین اوساگونا،آنتونی استوکس و جونیور براندائو را شامل می‌شود و 33 بازیکن به باشگاه‌های دیگر برمی‌گردد.از این تعداد قرارداد 12 بازیکن فسخ شد که فقط 3 مورد آن توافقی و دوطرفه بود و سایرین به‌صورت یک‌طرفه از طرف باشگاه یا بازیکن فسخ‌شده است. استوکس هم سیزدهمین خارجی است که از بازگشت به تهران به بهانه کرونا سر باز زده و تکلیفش مشخص نیست تا تعداد همکاری‌های ناموفق باشگاه و بازیکنان خارجی در این فصل تا اینجا به 13 مورد برسد.

24 کشور از 4 قاره

15‌بازیکن‌اروپایی(4گرجستانی،2کروات،یک‌مجارستانی،یک‌اوکراینی،یک‌صربستانی،یک‌ایرلندی،یک بلغارستانی،یک فرانسوی،یک ارمنستانی، یک مونته‌نگرویی،یک هلندی)،12 بازیکن از قاره امریکا (10برزیلی،یک نفر از نیکاراگوئه و یک نفر پرو)، 9بازیکن آفریقایی( 4نفر نیجریه‌ای،2 نفر اهل  مالی، یک نفر الجزایری،یک نفر اهل آفریقای جنوبی،و یک نفر هم گینه بیسائو)،5 بازیکن آسیایی(یک نفر اردنی،یک نفر عمانی،یک نفر لبنانی،یک نفر ژاپنی،یک نفر عراقی) در لیگ نوزدهم حضور داشتند یا دارند و درمجموع41 بازیکن از 4 قاره و 24 کشور مختلف جهان در لیگ برتر نوزدهم پایشان به فوتبال ایران بازشده است.

تراکتور و پرسپولیس  با بیشترین خرید خارجی

تراکتور تبریز با جذب 6 بازیکن خارجی شامل یوری ماتیاس،عکاشه حمزاوی،کوین فورچونه،ویلیان میمبلا،یوکیا سوگیتا و جونیوز لوپز آرودا رکورددار خرید بازیکن خارجی در لیگ نوزدهم است. پس‌ازآن پرسپولیس با 5 بازیکن در رتبه دوم قرار دارد. 4 باشگاه سایپا،نفت مسجدسلیمان ، صنعت نفت آبادان و نساجی مازندران هم امسال بازیکن خارجی نداشتند.

61 آسیایی در لیگ برتر، عراقی‌ها رکورددارند

60 بازیکن از 14 کشور آسیایی شامل 25 عراقی،9 ازبکستانی،9 سوریه‌ای،4 لبنانی،2 نفر کویتی،2 ترکمنستان،یک اردنی، 2 ژاپنی ، یک کره جنوبی،یک یمن، یک فیلیپینی،یک افغانستانی،یک تاجیکستان،یک فلسطینی،یک تیمور شرقی از قاره آسیا در نوزده دوره لیگ برتر به عضویت باشگاه‌های ایرانی درآمده‌اند. بشار رسن،عماد رضا،مهند مهدی النداوی، عبدالوهاب ابوالهیل‌و سرور جباروف آسیایی‌های ماندگار در فوتبال ایران هستند. در نقطه مقابل خریدهای بد هم کم نبوده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌شود به الکساندر لوبانوف،زیاد شعبو وطارق جبانف فیصل شایسته افغانستانی اشاره کرد.

169 بازیکن اروپایی، اغلب ارمنستانی ، صرب و کروات

تاکنون 169 بازیکن از 31 کشور قاره سبز یعنی اروپا به لیگ برتر آمده‌اند که شامل 26 ارمنستانی،16 نفر از بوسنی و هرزگوین،19 صربستانی،16 کروات،15 گرجستانی،11 آذربایجانی،8 بازیکن از مونته‌نگرو،8 بازیکن از مقدونیه،6 پرتغالی،4 آلمانی، 4 نفر از آلبانی،4هلندی، 4 اسلواکی،2 بازیکن اهل لیتوانی،2 فرانسوی،2 رومانیایی،2 بلغارستانی،یک فنلاندی، یک قبرسی،3 اوکراینی، 3 بازیکن اهل مولداوی،یک اسکاتلندی، یک ترکیه‌ای،یک اسپانیایی،3 سوئدی،یک بازیکن اهل اسلوونی، یک لهستانی، یک فوتبالیست اهل جمهوری چک،یک  نفر از مالت، یک انگلیسی و یک ایرلندی به لیگ برتر ایران آمده‌اند.روبرت ساها،ولادمیر کومان،هری اروین،گوران یرکوویچ،جواهیر سوکای،آگوستین گیلائوری،ایوان پتروویچ،هرایر مگویان،لئون استپانیان و آرمناک پطروسیان، ساشا ایلیچ و اشپیتیم آرفی و ایگور پراهیچ ازجمله اروپایی‌های باکیفیت و ماندگار فوتبال ایران هستند. در نقطه مقابل بویان نایدیف،مارکوس نومایر،ولادمیر پریموف،اولکسی پولیانسکی،آنتونی استوکس،مارکو شپانوویچ و ماته دراگه چوویچ خریدهای بد ماندگار شده فوتبال ایران از اروپا هستند. 

153 فوتبالیست از قاره امریکا، این‌همه برزیلی!

153 بازیکن از 13 کشور قاره امریکا به لیگ برتر آمده‌اند که شامل 123برزیلی،10 اروگوئه،4 آرژانتین،3 کلمبیا، 3 پرو،یک بولیوی،یک کاستاریکا، یک پاراگوئه، 2 هندوراس،2 پاناما،یک ترینیدادوتوباگو،یک نیکاراگوئه،یک کورسائو می‌شود.جی لوید ساموئل،جری بنگستون،مایکل اومانیا،لوسیانو ادینهو،لوسیانو پریرا مندز،برونو سزار،لئوناردو پادووانی،فرناندو دی خسوس،کی روش استنلی،رابسون جانواریو،لئوناردو پیمنتا،مگنو باتیستا،ایگور کاسترو،نیلسون جونیور،فیلیپ آلوز دسوزا،رودریگو توسی، فرناندو گابریل و فابیو جانواریو بهترین خریدهای لیگ برتر از قاره امریکا بودند. در نقطه مقابل خریدهای بد و پرحرف و حدیث بسیار زیاد است. ژوزه تادئو،آلبرتو رافائل داسیلوا،جونیور براندائو، تیاگو آلوز و دی کارموازجمله خریدهای بد ماندگار شده در فوتبال ایران هستند.

83 بازیکن آفریقایی، اغلب نیجریه‌ای و کامرونی

تاکنون 83 بازیکن از 18 کشور قاره سیاه به فوتبال ایران ترانسفر شده‌اند که شامل 22 نیجریه‌ای،15 کامرونی،13 بازیکن اهل مالی،7 سنگالی،3 بازیکن اهل بورکینو فاسو،4 ساحل‌عاجی،3 تونسی،3 غنائی،3بازیکن اهل توگو، یک نفر اهل گامبیا،یک نفر اهل لیبریا،یک نفر اهل لیبی،یک مراکشی،یک نفر اهل موزامبیک،یک افریقای جنوبی،یک گینه استوایی، یک نفر اهل گینه بیسائو،2 آنگولایی می‌شود.آیاندا پاتوسی،ایمون زاید،مامه بابا تیام، ابراهیم توره،دنی با عرفان اولروم، شیخ دیاباته و ژاک الونگ الونگ شاخص‌ترین بازیکنان آفریقایی هستند که به فوتبال ایران آمدند. در نقطه مقابل عادل شیحی،الحاجی گرو،مامادوتال و سکوبرت هم نمونه‌ای از خریدهای ناموفق و بد آفریقایی هستند.

4 بازیکن از قاره اقیانوسیه

4 از قاره اقیانوسیه هم فقط 4 بازیکن به فوتبال ترانسفر شده‌اند  که هر 4 نفر استرالیایی بودند. لیام ردی دروازه بان سابق استقلال، آنتونی گولتس مدافع سابق پرسپولیس،میلان سوشاک مدافع سابق سپاهان  و ایان فایت بازیکن سابق مس کرمان این نفرات را تشکیل می‌دهند که هیچ‌کدام خریدهای خوبی نبودند. 

4 بازیکن خارجی گمنام!

در سال 2008  باشگاه داماش گیلان 4 خرید خارجی انجام داد که اطلاعاتی درباره سابقه و ملیت آن‌ها یافت نشد.  آرمل نگالا ، بجنیگ داسو -،ویلیام هتکو و مارتین آرشیل این بازیکنان بودند که چه قبل و چه بعد از رفتن از فوتبال ایران سابقه‌ای از آن‌ها موجود نیست! بازیکنانی مثل آسمیر آودوکیچ هم که فقط در لیگ قهرمانان آسیا برای پرسپولیس بازی کرده و در لیگ برتر حضور نداشته در این آمار محاسبه نشده‌اند.    

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز