خبرگزاری کار ایران

نقل و انتقالات اروپا: دیگر هیجانی در کار نیست!

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۵۳۸

با همه‌گیری ویروس کرونا ممکن است باشگاه‌های اروپایی در پنجره نقل و انتقالات رو به رو به اقدامات بی‌رحمانه مشغول شوند.

به گزارش ایلنا، به نظر می‌رسد رقابت‌های فوتبالی در هفته‌های آینده از سر گرفته خواهد شد اما این فوتبال چقدر به فوتبال قبل از کرونا شباهات دارد؟ آیا هرگز به مانند گذشته خواهد شد؟ مطمئناً برای محبوب‌ترین ورزش جهان، تغییرات بزرگی اتفاق می‌افتد. تأثیر بحران کروناویروس برای مدتی احساس خواهد شد خواه به شکل برگزاری مسابقات پشت درهای بسته، تعدیل بازی‌ها یا مهمتر از همه، پیامدهای مالی برای باشگاه‌ها، مسابقات و همینطور سازمان‌های حاکم. این پیامدها، به طور بالقوه، بسیار زیاد است. برای بسیاری از باشگاه‌ها در سراسر جهان، زنده ماندن در مقطع فعلی به سادگی یک چالش است. کاهش هزینه وجود خواهد داشت، ضررهایی به همراه خواهد داشت، تصمیمات سخت اقتصادی اتخاذ خواهد شد.

از همه بیشتر ترس و عدم اطمینان از آینده در هیات مدیره باشگاه‌ها وجود خواهد داشت. طبق پیش بینی کارشناسان این امر مطمئناً طی هفته‌ها و ماه‌های آینده در بازار نقل و انتقالات دیده می‌شود. البته این هم بسیار قابل توجه است که حداقل برای چند سال از هزینه‌های گزاف و باورنکردنی در بازار نقل و انتقالات راحت هستید. تیران گوناواردنا، متخصص حقوقی ورزشی در شرکت حقوقی میلز و ریو، به گل گفت:‌"به طور خلاصه، Covid-19 این پتانسیل را دارد که سال‌ها به عنوان تأثیرگذارترین رویداد در بازار نقل و انتقالات باشد. این در نتیجه می‌تواند منجر به تغییر الگوی همه ذینفعان فوتبال با توجه به دستمزد بازیکنان و هزینه های نقل و انتقالات شود. ممکن است صنعت - و به ویژه ارزش‌های بازیکنان و غیره - تا پایان این روند کاملاً متفاوت به نظر برسد."

دیدگاه گوناواردنا توسط بسیاری دیگر تکرار می‌شود. نشریه گل با تعدادی از منابع - از جمله نمایندگان، مدیران باشگاه، بازیکنان و مدیران - صحبت کرده است و تصویر آینده به طور کلی نگران کننده است.  یکی از نمایندگان درگیر با بازیکنان در سراسر اروپا می‌‎گوید: "این خیلی به عقب برمی‌‌گردد. خیلی چیزها تغییر می‌کنند و همه منتظرند ببینند تأثیر چقدر خواهد بود و چه مدت دوام خواهد داشت."

فوتبال، حداقل در بالاترین سطح، هرگز ثروتمند نبوده است، و با این وجود حتی پردرآمدترین باشگاه‌ها نیز برای مثل از عدم دریافت حق پخش مسابقات رنج می‌برند. اد وودوارد، نایب رئیس اجرایی منچستریونایتد، ماه گذشته گفت:" این ممکن است به طور معمول برای هر باشگاه - از جمله خود ما، یک تجارت نباشد." یونایتد طی هفته‌های اخیر با بازیکنانی مثل جیدون سانچو، جیمز مدیسون و جک گرالیش ارتباط برقرار کرده است و به دلیل درآمدهای گسترده تجاری خود از بسیاری از باشگاه‌ها وضعیت بهتری دارد. ادوودوارد می‌گوید:"حدس و گمان‌های میلیون پوندی در بازار نقل و انتقالات باورنکردنی است." 

این دیدگاه در سراسر اروپا تکرار شده است. اولی هونس، رئیس سابق باشگاه بایرن مونیخ، به کیکر گفت که "او نمی‌تواند تصور کند که در سال‌‎های آینده امضاهایی با ارزش 100 میلیون یورو (87 میلیون پوند / 108 میلیون دلار) وجود داشته باشد"، در حالی که در ایتالیا مدیر ورزشی یوونتوس، فابیو پاراتیچی، به توتواسپورت گفت که "تعویض‌های زیادی صورت خواهد گرفت، وضعیتی که باعث می‌شود فوتبال به NBA نزدیک شود." بپه ماروتا، مدیر اجرایی اینتر، در مورد "یک بازار فقیر" و "افت عمومی قیمت بازیکنان" صحبت کرد. مدیر ورزشی اودینزه، پیرپائولو مارینو، افزود: "این یک بازار رکود اقتصادی خواهد بود - بازیکنی با قیمت 50 میلیون یورو [اکنون] به ارزش 30 میلیون یورو خواهد بود."

پس در نتیجه نقل و انتقالات کمتری را شاهد هستیم؟ تونی بلوم، مالک برایتون معتقد است "شاید بهترین پنجره برای فروش بازیکنان نباشد"، در حالی که از دید یک خریدار ریسک‌ها بسیار زیاد است، به خصوص با چشم انداز موج دوم یا سوم ویروس کرونا که می‌تواند منجر به یک بحران برای اختلال بیشتر در تقویم مسابقات آینده شود. تابستان گذشته، 20 باشگاه لیگ برتر انگلیس، براساس تحلیل‌های گروه تجاری ورزشی Deloitte ، 1.41 میلیارد میلیارد پوند (1.75 میلیارد دلار) جمع آوری کردند و 11 باشگاه از آنها رکوردهای نقل و انتقالات خود را شکستند. هزینه نقل و انتقالات بیش از 27 درصد درآمد تخمینی باشگاه را در فصل 2019-20 پوشش داده است. این درآمد البته با شیوع کرونا جنجالی شده است. بیشتر تیم‌‎های مربیگری و کارمندان مانند تیم اول آرسنال موافقت کرده‌اند که میزان کاهش حقوق تا 12.5 درصد در سال آینده را به توافق برساند، بازیکنان وستهام، شفیلدیونایتد، ساوتهمپتون و استون ویلا بخشی از حقوق خود را برای چهار ماه آینده به تعویق می‌اندازند، درحالیکه باشگاه‌هایی مانند نوریچ و نیوکاسل بخشی از کارمندانشان را به مرخصی فرستاده‌اند.

دقیقاً بیش از دو ماه پیش، مسئولان باشگاه لیورپول اعلام کردند که رکورد درآمد 533 میلیون پوند (665 میلیون دلار) و سود 42 میلیون پوند (52 میلیون دلار) را دارند. اگر قرار است که هفتمین باشگاه ثروتمند جهان از این مشکلات رنج ببرد پس کدام باشگاه‌ها می‌توانند از این بحران جان سالم به در ببرند؟ به صورت دقیق هنوز مشخص نیست که چه زمانی پنجره نقل و انتقالات باز شود؛ شاید اصلا باز نشود! اما با این وضعیت مشخص است که افرادی که به دنبال نقل و انتقالات پرسروصدا بودند به هدفشان نمی‌رسند. 

دامین کامولی، مدیر ورزشی سابق دو باشگاه تاتنهام و لیورپول، در اسکای اسپورتس پیش بینی کرده بود که "شاید فقط سه باشگاه لیگ برتر" مایل باشند و یا در واقع قادر به صرف مبلغ قابل توجهی در تابستان امسال هستند. با این وضعیت نیمار که در تابستان 2017 بارقم 222 میلیون یورو از بارسلونا به پاری سن ژرمن ملحق شده بود برای سال‌ها به عنوان گرانقیمت‌‎ترین بازیکن جهان باقی خواهد ماند. تخمین زده می‌شود که تابستان 1400 بازیکن لیگ برتر انگلیس از قرارداد خارج شوند و به عنوان بازیکن آزاد به دنبال یافتن تیم جدیدی باشند.

بسیاری از آنها برای یافتن باشگاه‌های جدید به هیچ وجه تلاش نخواهند کرد، در حالی که ممکن است این کارها با شرایط قابل توجهی انجام شود، زیرا باشگاه‌ها به سادگی قادر به پرداخت مبلغی نیستند که می‌توانستند 12 یا حتی سه ماه پیش پرداخت کنند. مسئله تمدید قراردادها بسیار دشوار است و در همه سطح وجود دارد. فیفا برنامه هایی را برای تمدید قراردادهایی که قرار است در پایان ماه ژوئن منقضی شوند تصویب کرده است - چیزی که بازیکنانی چون ویلیان، آدام لالانا، درس مرتنس و یان ورتونگن را تحت تأثیر قرار خواهد داد. با این حال، تصویر بزرگتر تصویری واضح است. در ماه‌‎های آینده و شاید بیشتر از آن، می‌توان انتظار داشت که هزینه‌ها کاهش یابند، قراردادهای قرضی افزایش یابد و باشگاه‌ها به مبارزه بپردازند. فوتبال مدت‌هاست که یک صنعت به اندازه یک ورزش است و هر دو جنبه تحت فشار شدید هستند. آینده بازی، از بالا به پایین، در حال حاضر به همان اندازه گل آلود به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز