خبرگزاری کار ایران

یادداشت سعید فائقی؛

خصوصی سازی در ورزش و موانع پیش رو

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۲۳۷

احتمال می‌رود سهام صندوق فوتبال با صف خرید مواجه گردد که در این صورت و با واگذاری سهام عدالت به پیشکسوتان باشگاه‌های مورد نظر حتی می‌توان برای مدیریت هم چاره‌اندیشی کرد.

به گزارش ایلنا، واگذاری شستا و همچنین اعلام واگذاری ایمیدرو و باقی‌مانده سهام دولت در شرکت ملی مس و ایران‌ خودرو و سایپا و برخی شرکت‌های دیگر از طریق تشکیل صندوق ETF این مسأله را به ذهن متبادر می‌کند که آیا دولت نمی‌تواند از طریق باقی‌مانده سهام خود در شرکت‌هایی مثل ذوب‌آهن و فولاد مبارکه و ایران‌خودرو و سایپا و تراکتورسازی و پالایشگاه‌ها و شرکت نفت پارس برای اکثر باشگاه‌ها از جمله پرسپولیس، استقلال، ذوب‌آهن، فولاد مبارکه سپاهان، نفت آبادان، پارس جنوبی، تراکتور، ماشین‌سازی و ... صندوق ETF باشگاهی به وجود آورده و سهام صندوق مورد نظر را در بورس واگذار نماید؟

در صورت تشکیل صندوق و اگر دولت برای واگذاری تخفیف هم بدهد و رانت ایجاد نکند، با اقبال هواداران باشگاه‌های ذکر شده که اکثراً پرهوادار هستند، روبه‌رو خواهد شد.

احتمال می‌رود سهام صندوق فوتبال با صف خرید مواجه گردد که در این صورت و با واگذاری سهام عدالت به پیشکسوتان باشگاه‌های مورد نظر حتی می‌توان برای مدیریت هم چاره‌اندیشی کرد. البته تحقق همه این موارد نیاز دارد که قبلاً از طریق مجلس و با ارائه یک لایحه و یا طرح دو فوریتی قانونی مناسب این امر ایجاد گردد به این معنی و مفهوم که اولاً قانون ورزش حرفه‌ای به تصویب برسد، ثانیاً برای حقوق معنوی و برند باشگاه‌ها قانون مورد نیاز تدارک دیده شود، ثالثاً قانون ساماندهی باشگاه‌ها که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس قبلاً بررسی و به صورت طرح به مجلس ارائه شده مجدداً مورد مداقه و تصویب قرار گیرد و بسان بورس کالا و بورس فلزات و بورس نفت و امثالهم بازار سرمایه مخصوص ورزش حرفه‌ای شکل گیرد. حتی از ریاست محترم قوه قضاییه درخواست گردد که از طریق سازمان شورای حل اختلاف تشکلی ویژه برای ورزش به وجود آید که مسائل و مشکلات حقوقی ورزش در آن مورد رسیدگی قرار گیرد تا شاکیان مجبور نباشند با رجوع به مراجع آسیایی و بین‌المللی مشکلی برای فدراسیون‌ها و ورزش ایجاد کنند. البته این امر نیازمند یک ظرافت دقیقی است که استقلال ورزش و نهادهای ورزشی حفظ گردد و فردا بهانه‌ای برای عیب‌جویان نباشد که جنجالی دیگر بیافرینند.  حال اگر در ورزش نهادسازی کنیم و نهادهای پشتیبانی مورد نیاز را تأسیس کنیم بسان همه کشورها خواهیم توانست مردم عاشق، ورزش دوست و قهرمان‌پرور را در ورزش مشارکت دهیم و ورزش را به اهالی آن واگذار کنیم. واگذاری دو باشگاه بدون نهادسازی به بن‌بست می‌رسد و اگر در اجرای سیاست‌های اصل 44 هم موفق نبودیم به دلیل این بود که متأسفانه نهادسازی نکردیم. بیایید اشتباهات خصوصی‌سازی را در ورزش تکرار نکنیم و تمام هم و غم خود را به کار ببریم که واگذاری باشگاه‌ها رانتی نباشد و به اهلش واگذار شود. شما را به خدا مدیریت ورزش را سیاسی کردید لااقل مالکیت را سیاسی نکنید.

 

سعید فائقی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز