خبرگزاری کار ایران

بردبار: ورزش، زنان را در انجام وظایف مهم مادری یاری خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۷۰۰

رئیس ورزش زنان در فدراسیون ورزش‌های همگانی معتقد است جامعه امروز برای پیشبرد مشارکت زنان و مادران در فعالیت های ورزشی باید تلاش کند چرا که ورزش، زنان را در انجام وظایف مقدس مادری و تربیت نسل آینده جامعه یاری مینماید.

به گزارش ایلنا، زنان سالم , جامعه سالم را می سازند . فعالیت بدنی و ورزش به عنوان بخش مهمی از نیاز ساختاری انسان اعم از زن و مرد باید مورد توجه همه افراد جامعه باشد. ورزش یک برنامه موثر تربیتی است که آثار مثبت آن همواره تضمین کننده سلامت جسم و روان زنان و مادران می باشد. ورزش بانوان امروز به منزله تاکید و تائید سلامت نسل آینده جامعه هر کشوری است. دکتر بیتا بردبارآذری رئیس انجمن ورزش زنان و مادران سازمان توسعه تندرستی و فعالیت بدنی فدراسیون ورزشهای همگانی معتقد است جامعه امروز برای پیشبرد مشارکت زنان و مادران در فعالیت های ورزشی باید تلاش نماید. ورزش، زنان را در انجام وظایف مقدس مادری و تربیت نسل آینده جامعه کمک می نماید و تداوم فعالیت های بدنی و تفریحات سالم و اوقات فراغت آنها را در محیط خانواده و جامعه پربارتر می نماید. بر این اساس گفتگویی در خصوص اقدامات اهداف و برنامه های صورت گرفته با ایشان انجام گردید.

به چه دلیل پرداختن به مقوله ورزش بانوان در سنین مختلف حائز اهمیت می باشد؟

شاید چهار محور مهم در این خصوص بیشتر خود نمایی می کند اول تندرستی و سلامت خود بانوان، دوم احترام به خانواده و نه برای خانواده، سوم فرزندان و چهارم جامعه . زنان علاوه بر دسته بندی رشدی یعنی دوران نوجوانی جوانی میانسالی سالدیده و کلانسال که شاید برخی الگوهای مشترک با مردان را داشته باشند از لحاظ فیزیولوژیکی شرایط و دورانی از قبیل بلوغ، دوران قبل بارداری، پس از بارداری، منوپوز و یائسگی را نیز سپری می کنند که هر کدام از این ها نیز می تواند دستخوش تغییرات اجتماعی فرهنگی محیطی نیز قرار گیرد و بحران های جدیدی را برای آن بانو به وجود آورد. در اینجاست که حضور و اهمیت ورزش و فعالیت بدنی به عنوان یک مقوله موثر در سلامت جسمی، روحی و روانی که می تواند همه عناوین عنوان شده را تا حدود بسیار زیادی در برگیرد تاکید می گردد.

چه میزان برای عناوین عنوان شده بسترسازی و فرهنگ سازی شده است؟

ایجاد انجمن ورزش زنان و مادران در جهت توسعه فعالیت بدنی و تندرستی به دستور وزارت ورزش و جوانان در فدراسیون همگانی خود مهمترین برنامه عملیاتی بود که در بعد همگانی و عمومی صورت پذیرفت و تاکید و نشان بر این داشت که هرچه بهتر و بیشتر بتوانیم با اهداف عنوان شده برنامه ریزی هایی را در این راستا داشته باشیم. در گذشته در خصوص توجه به فعالیت های بانوان با توجه به شرایط و زمان قطعا برنامه ریزی ها و سیاست هایی چه در بعد همگانی و چه در بعد قهرمانی صورت پذیرفته که بعضا عملیاتی گردیده البته بعد قهرمانی همیشه مقوله مهم و جایگاه ویژه تری داشته است. اما باید توجه داشت که در همه جوامع ابتدا فرهنگ عمومی را بالا برده و سپس آن را اختصاصی می نمایند. شاید یکی از دلایل مهم محدود شدن دوران قهرمانی ورزشکاران همین مقوله است. در تحصیل هم شما به یکباره متخصص نمی شوید ابتدا شالوده و پایه علوم را به صورت عمومی می گذرانید بعد آزمون می دهید وارد دوران نیمه تخصصی آن حرفه می شوید و پس از طی یک آزمون تخصصی تر به صورت هدفمند تخصص خود را انتخاب و ادامه می دهید. ورزش نیز همین مراحل را دارد که مهمترین اصل آن همان پایه و عمومیت فرهنگ آمادگی جسمانی افراد یک جامعه است ما بعضا به یکباره وارد دوران تخصصی یک ورزش بدون فرهنگ عمومی می شویم و گهگاه آسیب های جبران ناپذیری را برای خود و جامعه به ارمغان می آوریم. ورزش خواه قهرمانی و حرفه ای و خواه همگانی و تفریحی یک مقوله اجتماعی است که تاثیر عمده ای بر ساختار جامعه به ویژه مادران به عنوان محور اصلی خانواده دارد. با ایجاد کمیته های تخصصی نظیر( ورزش های دوران بارداری، ورزش مادر-نوباوه و نوپا، ورزش زنان و مادران معلول و ...)در زیر مجموعه این انجمن سعی برآن داشتیم به صورت علمی و عملیاتی و پرورش نیروهای متخصص قدمهای موثری برداریم. شایان ذکر است در طول مدت سه سال ایجاد این انجمن مسئولین فدراسیون و وزارت به خصوص معاونت بانوان همواره مشوق و حامی این جریان بوده اند.

نقش رسانه ها نظیر صدا و سیما در توسعه ورزش بانوان به چه صورت می باشد؟

یک عنصر بسیارموثر و تاثیرگذار است. رسانه به مانند یک مدیر برنامه عمل می کند با توجه به ارتباطات وسیع و تنگاتنگ خود نقش پل هایی برفراز حفره های ساختاری موجود در جوامع را دارد و می تواند از نبود تقارن اطلاعاتی موجود در هر جامعه ای استفاده، تغییر رویکرد داده و حتی ارزش ویژه ای به فعالیت های خود ببخشد. که بسیار تغییر نگرش و رفتار مردم نسبت به موضوعات مختلف بویژه ورزش می تواند به عنوان یک منبع قدرت موثر و کارا در راستای توسعه ورزش بانوان استفاده گردد .در این جا لازم است این مطلب را عنوان داشته باشم که نشان دادن بانوان ورزشکار در رسانه، پرداختن به مسائل ورزشی و بهداشتی بانوان چه در بعد همگانی و چه در بعد قهرمانی اثرات مطلوبی در ساختار وتنه فرهنگ ورزش بانوان خواهد داشت. فرهنگ سلامت جسمانی بانوان بعضا از الگو برداریهای نوجوانان و جوانان از فیلم ها و سریال ها گاه نشات می گیرد اینکه همیشه بانوان باردار در سریال ها و فیلم ها با چهره ورم کرده وزن غیراستاندارد با مشکل اجرای حرکتی حتی برای امور شخصی خود در خانواده نشان داده می شوند چگونه می توانیم مدعی این امر باشیم که بارداری در جامعه ما یک بیماری نیست و نباید آن را در دسته بیماری ها قرار داد. چرا فعالیت ورزشی در دوران بارداری هنوز هم یک باور غلط و حتی در برخی از موارد به آن توصیه نمی گردد. ذات انسان متحرک است و تحرک از همان دوران جنینی آغاز می گردد. سلامت جوامع آینده را باید از همان دوران بارداری مادران در همه ابعاد برنامه ریزی نماییم. البته در صدا و سیما در چند سال اخیر بخصوص برنامه های تخصصی بانوان در حوزه فرهنگ ورزش و سلامت عمومی بانوان نطیر برنامه (بانوگ) در رادیو ورزش راه اندازی کرده ایم که امید است بتوانیم گام موثرتری در این اقدامات برداریم.

آیا اصول فعالیت بدنی بانوان و اهداف تمرینی آنها در سنین مختلف متفاوت است؟

بله در هر دوره و مراحل رشدی نقش تمرینات و جایگاه تمرین و اهداف آن برای بانوان متفاوت است به عنوان مثال دختران نوجوان بیشتر تحت تاثیر دوستان و همسالان خود نسبت به انتخاب فعالیت ورزشی سازمان یافته برای خود هستند تا در سنین دیگر، این به نحوی است که حتی با اینکه نسبت وضعیت ظاهری خود گاها تصویر وتصور نادرستی دارند اما فعالیت ورزشی کمتر در برنامه سلامت جسمانیشان جایگاه دارد و یا برای زنان سالمند و سالخورده نقش فعالیت ورزشی بیشتر در کنار دیگران قرار داشتن احساس موثر بودن و دیگر ابعاد روانشناختی در آن پررنگ تر است تا بعد سلامتی.

از طرح ها و برنامه های اجرایی انجمن ورزش زنان و مادران عنوان بفرمایید؟

ایجاد نظام آموزشی و قوانین تعریفی برای هریک از کمیته های زیرشاخه انجمن ورزش زنان و مادران در سازمان توسعه تندرستی،برگزاری دوره ای تخصصی آموزشی به جهت پرورش نیروها و مربیان متخصص هر حوزه، برگزاری رویدادهای تقویمی و سالنامه ای به مناسبت های مختلف در استانهای کشور و انجمن وایجاد پویش ها و طرح های فعالیت های جسمانی هدفمند نظیز طرح رز، پویش سبا، منزلگام و غیره را می توانیم اشاره داشته باشیم. الیته اقداماتی در خصوص فعالیت و تحرک کودکان و چارت رشد مهارت های حرکتی پایه کودکان نیز به وزارت بهداشت و درمان در سال 97 پیشنهاد گردیده است که پیگیر و منتظر پاسخگویی آن نهاد می باشیم.

در این روزهای کرونایی فعالیت ورزشی بانوان در منزل چه نقش و اثراتی می تواند در خانواده داشته باشد؟

قطعا مادران فعال و بانشاط محیط خانواده را تحت تاثیر خود قرار می دهند. از اضطراب ها و استرس های ناشی از اثرات این مهمان ناخوانده کاسته و می توانند مدیریت موثرتری در کنار همسر خود برای خانواده و فرزندان در شرایط حال حاضرداشته باشند. بانوان گرامی باید این نکته را در نظر داشته باشند که 30 دقیقه حداقل فعالیت بدنی برای خود و افراد بزرگسال و یک ساعت فعالیت هدفمند بازی و تمرینی برای کودکان را باید در کنار توصیه های تغذیه ای و اصول بهداشتی تعریف شده در سبد سلامت خانواده تعریف کرده و عملیاتی نمایند. بر این اساس ما به همت سازمان توسعه فعالیت بدنی نیز پویش منزلگام را با همکاری برنامه ایران فعال شبکه سلامت سیما این روزها رقم زده‌ایم و از افراد خانواده خواسته ایم که به این پویش پیوسته و سهمی در تعداد گامهای سلامتی کشور داشته باشند روزانه هر فرد 3000 گام یک خانواده4 نفره سهم 12000 گامی خواهند داشت و در نهایت درپایان طرح که انتهای اردیبهشت برنامه ریزی گردیده است از سوی سازمان توسعه فعالیت بدنی فدراسیون همگانی اعلام خواهد گردید که در کل کشور چه تعداد گام برای سلامتی خود و جامعه برداشته ایم.

و در آخر دکتر بردبار با اشاره به بحث مشارکت زنان در فعالیت ورزشی توضیح داد؟

امروزه زنان برخلاف گذشته در برنامه های بیشتری به جهت فعالیت های ورزشی مشارکت دارند و فرصت هایی برای یادگیری، تجربه موفقیت درکارگروهی و لحظات ممتازی به لحاظ حفظ تندرستی خود تجربه می کنند. پیشرفت فعالیت های فرهنگی ورزشی زنان و مادران همه جا در حال گسترش است. اما برای توسعه هرچه بیشتر باید بر موانع بسیاری غلبه کرد. گسترش مشارکت مادران در ورزش تشریک مساعی و تلاش همه منابع از جمله سازمان های ورزشی, دولت ها, قدرت های سیاسی و اقتصادی و رسانه های جمعی را می طلبد. زنان و مادران را باید تشویق نمود تا ورزش کنند و در بستر خانواده با تشکیل کانون ورزش خانواده و مشارکت اعضای خانواده به ورزش همگانی و فعالیت بدنی برای نمو جامعه ای فعال کمک نمایند و به ارزش وجودی خود احترام بیشتری بگذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز