خبرگزاری کار ایران

معرفی نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال؛

رقابت 9 نفره جانشینی تاج با شائبه مهندسی انتخابات (گزارش)

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۳۳۷

در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال 9 کاندیدا باید برای نشستن بر مسند ریاست فدراسیون رقابت کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، با پایان یافتن مهلت ثبت نام برای نامزدی ریاست فدراسیون فوتبال، 9 چهره‌ای که باید برای جانشینی مهدی تاج با یکدیگر به رقابت بپردازند مشخص شده است.

 

محمدحسین قریب

رقابت 9 نفره جانشینی تاج با شائبه مهندسی انتخابات (گزارش)

قریب را با حضور در هیات مدیره باشگاه استقلال و 3 سال مدیرعاملی او در این باشگاه به یاد می‌آوریم. دورانی که باشگاه آبی از امیر قلعه‌نویی به عنوان یک چهره شاخص در مربیگری فوتبال ایران رونمایی کرده و با تغییر رویکرد به سمت جوانگرایی و کاهش هزینه‌های جاری باشگاه حرکت کرده و در امر نتیجه‌گیری هم عملکرد موفقی داشتند. قریب به واسطه دوران مدیریتش در استقلال که با کاهش هزینه و عدم انباشت بدهی همراه بود همیشه به عنوان یکی از مدیران فوتبالی موفق شناخته می‌شود.

محمدحسین قریب در اواخر دههٔ 1360 مدتی در هیئت مدیرهٔ استقلال حضور داشت و مدت کوتاهی از فروردین تا آبان 1375 به‌طور موقت سرپرستی باشگاه را بر عهده داشت. او در 30 اردیبهشت 1382 در حالی به عنوان مدیر استقلال منصوب شد که هیئت مدیرهٔ باشگاه ترکیب کادر فنی استقلال برای فصل آینده را با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی مشخص و قطعی کرده بود.

قریب پس از دو فصل حضور در استقلال از مدیریت باشگاه کنار رفت و کاظم اولیایی برای چند ماه از تیر تا بهمن 1384 سرپرستی استقلال را بر عهده گرفت. در بهمن 1384 با نظر وزارت رفاه و تأمین اجتماعی که مجمع باشگاه استقلال را در اختیار داشت، قریب بار دیگر به عنوان مدیر استقلال نصب گردید. قلعه‌نویی در دوران مدیریت قریب برنامهٔ سه ساله‌ای را برای جوان‌گرایی در باشگاه استقلال ارائه داد که در سال سوم (فصل 85–1384) به قهرمانی استقلال در لیگ برتر انجامید.

در مهر ماه 1385 با تغییر وزیر رفاه (رئیس وقت مجمع باشگاه استقلال)، کرسی مدیریت باشگاه استقلال نیز دستخوش دگرگونی شد. قریب از سمت خود استعفا کرد و سرپرست وزارت رفاه مقداد نجف‌نژاد را با حکمی دو ساله به عنوان مدیر جدید باشگاه منصوب نمود.

او در این سال‌ها به تدریس در دانشگاه در رشته اقتصاد مشغول بوده و در چند برنامه تحلیلی سیما که حضور پیدا کرد خودش را کارشناس اقتصاد ورزشی دانست.

وی در طول این سال‌ها در چند مقطع پیشنهاد بازگشت به صندلی مدیریت استقلال را رد کرده و یک بار هم پیش از این شانس خود را برای ریاست فدراسیون فوتبال در رقابت با علی کفاشیان و عزیزاله محمدی امتحان کرد و در حالیکه در آن دوره صحبت‌هایی از دخالت و فشار برای انتخاب او به عنوان رئیس فدراسیون مطرح بود در یک انتخابات جنجالی و پر حرف و حدیث در نهایت قافیه را به علی کفاشیان واگذار کرد.

در مورد او حرف و حدیث زیاد است و گفته می‌شود فشارهایی برای انتخاب او به اعضای مجمع وجود دارد. محمد دادکان و سعید آذری از مهندسی شدن انتخابات صحبت می‌کنند و دلیل عدم ورودشان به انتخابات را قطعی بودن پیروزی قریب در این پیکار می‌دانند. او در قبال صحبت‌هایی که مطرح شده سکوت کرده و باید دید در نهایت واکنشش به این جریانات چیست.

وی منصور قنبرزاده، مدیرعامل سابق باشگاه نفت تهران را به عنوان نایب رییس اول معرفی کرد. حیدر بهاروند، به عنوان نایب رییس دوم و رییس سازمان لیگ و میترا نوری به عنوان نایب رییس بانوان قریب را همراه می‌کنند.

 

مهدی محمدنبی

رقابت 9 نفره جانشینی تاج با شائبه مهندسی انتخابات (گزارش)

عضو کنونی هیات مدیره پرسپولیس است و سابقه دبیرکلی فدراسیون فوتبال را هم دارد و با سازوکار مدیریت فدراسیون فوتبال بیگانه نیست.

محمدنبی تحصیلات خود را در رشته مدیریت بازرگانی تا مقطع کارشناسی به پایان رساند. وی دارای مدارک مدیریت اداری از فیفا، مدیریت ورزشی از کمیته ملی المپیک و مدیریت حرفه ای از فیفا است. از سوابق ورزشی وی می توان به حضور در تیم فوتبال کلنی شرق تهران،تیم نوجوانان شاهین تهران،تیم منتخب آموزشگاههای تهران و تیم پتروشیمی تهران اشاره کرد.

محمد نبی در کارنامه مدیریتی خود سابقه مدیرعاملی باشگاه گسترش پارس خودرو، قائم مقام مدیرعامل باشگاه پرسپولیس تهران، عضو هیات موسس اتحادیه فوتبال باشگاههای کشور، مشاور اجرایی رئیس فدراسیون فوتبال، معاون اجرایی دبیر کل و رئیس کمیته مسابقات، دبیر کل فدراسیون فوتبال، مدرس دوره های مدیریت فوتبال و عضو کمیته بازاریابی کنفدراسیون فوتبال آسیا را دارد.

دوران مدیریت نبی در فدراسیون خالی از حاشیه نبوده و در چند مقطع او متهم به نگهداری اسناد و مدارکی در کشوی خود و دیر ابلاغ کردن آنها شده و از همین رو کشوی میز دفتر کار او به کشوی جادویی معروف است. گفته می‌شود فهرست استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در سال 2007 که به دلیل دیر ارسال شدن منجر به حذف این باشگاه از سوی AFC شد و همچنین در چند مقطع احکامی مربوط به جریمه و محرومیت باشگاه پرسپولیس در کشوی او خاک خورده و در موعدی دیرتر از زمان عرف خود اجرایی شده و شائبه جانبداری او از پرسپولیس در آن دوره سر زبان‌ها بود.

نبی بحث مهندسی شدن انتخابات را صراحتاً رد نکرده ولی نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی کرده و تلویحاً گفته که بعد از برگزاری مجمع و مشخص شدن نتایج می‌تواند بهتر در این خصوص صحبت کند.

او محمود اسلامیان را به عنوان نایب رییس اول خود و حیدر بهاروند را به عنوان نایب رییس دوم و رییس سازمان لیگ برگزیده است. پریا شهریاری نیز نایب نبی در امور بانوان در صورت رسیدن به صندلی ریاست است.

 

حبیب کاشانی

رقابت 9 نفره جانشینی تاج با شائبه مهندسی انتخابات (گزارش)

گزینه دیگر نشستن بر مسند قدرت فدراسیون فوتبال یک پرسپولیسی دیگر به نام حبیب کاشانی است. کاشانی که پیش از ورود به فوتبال یکی از اعضای شورای شهر تهران بود، با مدیرعاملی این باشگاه وارد عرصه مدیریت ورزش شد و کارنامه او پرفراز و نشیب و البته پر از حاشیه بوده است.

کاشانی، توسط محمد علی آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، پس از محمدحسن انصاری‌فرد به مدیر عاملی باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران انتخاب شد و پس از یک سال، استعفا کرد و داریوش مصطفوی جانشین وی شد.

کاشانی در طی یک سال فعالیت خود در باشگاه پرسپولیس، توانست پس از پنج سال ناکامی پرسپولیس را به مقام قهرمانی لیگ برتر ایران برساند. وی پس از استعفای عباس انصاری‌فرد دوباره و با مقام سرپرستی، اداره پرسپولیس را به عهده گرفت و با انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی با وی دو بار پیاپی قهرمان جام حذفی و چهارم لیگ شد.

رابطه این دو خیلی دوامی نیاورد و به اختلاف شدید و مصاحبه بر علیه یکدیگر ختم شد و هر دو نفر در یک شب جنجالی در برنامه 90 روی آنتن زنده از خجالت هم درآمدند. به دنبال صحبت‌های علی دایی بر ضد حبیب کاشانی در شبکه سه در سال 1390 هر دو استعفا کردند ولی حبیب کاشانی دوباره توسط علی سعیدلو به سر کار برگشت. او حمید استیلی را به جای علی دایی به سرمربیگری پرسپولیس منصوب کرد و پس از مدتی سازمان تربیت بدنی او را از کار برکنار کرد و سردار محمد رویانیان را به عنوان مدیر عامل پرسپولیس برگزید. درانتخابات دور پنجم شورای شهر تهران حبیب کاشانی شکست سنگینی متحمل شد و به عنوان عضو علی‌البدل به همراه چمران و دبیر از راهیابی به صحن شورا باز ماند. او مدتی به عنوان مدیر تیم‌ امید ایران مشغول بکار بود و برخلاف زمانی که مدیرعامل پرسپولیس بود و کرانچار را از کار برکنار کرد، در زمان تصدی مدیریت تیم امید، کرانچار را به ایران آورد و خودش بعد از مدتی از این سمت کنار رفت. لازم به ذکر است افشین قطبی توسط حبیب کاشانی به فوتبال ایران آمد.

کاشانی نایب رییس اول خود را محمود اسلامیان معرفی کرده و حیدر بهاروند هم نایب رییس دوم خواهد بود. عبدالحسینی نیز به عنوان نایب رییس بانوان در لیست حبیب کاشانی قرار گرفته است. از شهاب الدین عزیزی خادم به عنوان دبیرکل احتمالی او نام برده می‌شود

 

حیدر بهاروند

رقابت 9 نفره جانشینی تاج با شائبه مهندسی انتخابات (گزارش)

سرپرست کنونی ریاست فدراسیون فوتبال و کسی که چند سالی است مسئولیت نایب رئیسی و ریاست سازمان لیگ را بر عهده دارد، دیگر گزینه جانشینی مهدی تاج است. او هم یکی از گزینه‌‎های جدی برای رسیدن به صندلی ریاست است و نکته جالب در مورد او حضورش در فهرست نواب چند نماینده مطرح دیگر است و حتی اگر به عنوان رئیس انتخاب نشود هم به احتمال زیاد در فدراسیون بعدی سمت خواهد داشت. فردی که رای قابل توجهی بین هیئت‌های فوتبالی دارد و می‌تواند رقیب سرسختی برای باقی نفرات باشد.

در تاریخ 8 آبان 1395 مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران در نامه‌ای حیدر بهاروند را به عنوان سرپرست سازمان لیگ فوتبال ایران منصوب کرد. بهاروند به عنوان سرپرست، مدیریت سازمان لیگ را به عهده داشت تا در تاریخ 25 اسفندماه 1395 مجمع فدراسیون فوتبال تشکیل جلسه داد و انتخاب حیدر بهاروند را به عنوان رئیس سازمان لیگ و نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال ایران به رای گذاشت. در طی این رای‌گیری بهاروند موفق شد با کسب 56 رای موافق از مجموع 58 رای ماخوذه رسماً به عنوان رئیس سازمان لیگ انتخاب شود.در تاریخ 9 دی ماه سال 1398 وی به طور موقت جانشین مهدی تاج در فدراسیون فوتبال که به دلیل بیماری از سمت خود استعفا کرده بود.

دوران مدیریت بهاروند بر سازمان لیگ سراسر حاشیه بوده و نقاط مبهم زیادی در کارنامه او وجود دارد که باعث شده سیل انتقادات به سمتش سرازیر شود. مشکلات اساسی در برنامه‌ریزی رقابت‌های لیگ و ناراضی بودن تمام باشگاه‌ها از شکل برنامه ریزی و اجرای مسابقات از این دست اقدامات است. در مقطعی شنیده می‌شد بهاروند امور سازمان لیگ را به طور کامل به مسئول برگزاری مسابقات یعنی سعید فتاحی واگذار کرده و خودش فقط تشریفاتی در سمت خود حضور دارد.

با این حال بهاروند، محمود اسلامیان و منصور قنبرزاده را به عنوان نایب رییس اول و دوم معرفی کرده و لیلا صوفی زاده به عنوان نایب رییس بانوان در لیست او حضور خواهد داشت.

 

محمدرضا کلائی

رقابت 9 نفره جانشینی تاج با شائبه مهندسی انتخابات (گزارش)

یکی از نام‌های عجیبی بود که وارد گود رقابت ریاست فدراسیون فوتبال شد. او به عنوان شهردار مشهد شناخته می‌شود ولی باید دانست که چندان هم با ورزش و فوتبال بیگانه نیست و یکی از حامیان ویژه تیم شهر خودرو بوده که حالا در رقابت‌های آسیایی شرکت می‌کند. او از عوامل تاسیس ورزشگاه مدرن و مجهز امام رضا (ع) در مشهد است و اطرافیان او می‌گویند همیشه علاقه و توجه خاصی به فوتبال داشته و یک چهره مدیریت ورزشی محسوب می‌شود.

محمدرضا کلائی در سال 1359 در محله خیابان فلسطین مشهد زاده شد. وی دانش‌آموخته رشته اقتصاد است. او در سال 1381 در مقطع کارشناسی از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ‌التحصیل شد و در سال 1383 نیز موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی شد و هم اکنون نیز در حال تحصیل مقطع دکتری اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد است.

او لقب جوان‌ترین شهردار کلانشهر کشور را به خود اختصاص داده است. در مرداد ماه ۱۳۹۸ وی تصادفی نسبتا شدید داشت که از ناحیه گردن دچار آسیب دیدگی شد.

وی، مهر علی را به عنوان نایب رییس اول خود معرفی کرده و حیدر بهاروند نیز به عنوان نایب رییس دوم فعالیت می‌کند. پریا شهریاری نیز از سوی کلائی به عنوان نایب رییس بانوان در لیست شهردار مشهد قرار دارد.

 

هدایت‌الله ممبینی

رقابت 9 نفره جانشینی تاج با شائبه مهندسی انتخابات (گزارش)

هدایت‌الله ممبینی، نامزد 50 ساله ریاست فدراسیون از داوران سابق فوتبال ایران است. ممبینی از سال 1380 تا 1389 در 90 بازی در لیگ برتر سوت زده‌است. وی از اعضای پیشین شورای شهر اهواز بوده‌است و هم‌اکنون مدیر بازاریابی فدراسیون فوتبال ایران است و یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم محسوب می‌شود و سرپرستی فعلی کمیته داوران است.

او در رشته تربیت بدنی تحصیل کرده و مدرک دکتری خود را گرفته است و تحصیلات مرتبط با تخصص شاید یک پوئن ویژه برای او در انتخابات باشد.

حیدر بهاروند و منصور قنبرزاده را نواب اول و دوم او در فرم انتخاباتی هستند و علیپور نایب رییس بانوان او خواهد بود.

 

رضا جلالی

رقابت 9 نفره جانشینی تاج با شائبه مهندسی انتخابات (گزارش)

مدیر فرهنگی فدراسیون فوتبال در زمان ریاست محمد دادکان بود و در حال حاضر یکی دیگر از نفراتی است که برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال اقدام کرد. جلالی که استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز هست و حالا ریاست مجمع ایثارگران شهرداری تهران را بر عهده دارد.

رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال، دبیر کمیته فرهنگی سازمان لیگ برتر، معاون فرهنگی اتحادیه فوتبال باشگاه های فوتبال کشور،  مشاور عالی فدراسیون فوتبال و مسئول مرکز پژوهش راهبردی فدراسیون،   مسئول راه‌اندازی کمیته اصلاح و بازنگری و تدوین سند راهبردی فوتبال ایران و قائم مقام شورای عالی راهبردی فدراسیون فوتبال از جمله سمت‌هایی است که او تا کنون داشته است.

او مهر علی را به عنوان نایب رییس اول در فرم انتخاباتی قرار داده است. علی خطیر و موسوی نواب دوم و سوم او هستند.

 

امیر مسعود هراتیان

رقابت 9 نفره جانشینی تاج با شائبه مهندسی انتخابات (گزارش)

رئیس سابق هیئت فوتبال اصفهان است و به عنوان یکی از کارشناسان حقوقی ورزش شناخته می‌شود که در چند مقطع او را در برنامه‌های تلویزیونی به عنوان کارشناس دیده‌ایم. او در دوران مدیریتش بر فوتبال اصفهان توانست کارنامه خوبی از خودش به جا بگذارد و در صحبت‌ با مدیران وقت تیم‌های اصفهانی از عملکرد او به نیکی یاد می‌شود. شنیده‌ می‌شود که او شانس زیادی در مقابل سایر نامزدها ندارد ولی با این وجود محمود اسلامیان، حیدر بهاروند و فاطمه علیپور نواب او هستند. 

 

عباس صوفی

رقابت 9 نفره جانشینی تاج با شائبه مهندسی انتخابات (گزارش)

شاید بتوان گفت ناشناس‌ترین چهره این رقابت 9 نفره او باشد. رییس هیئت فوتبال همدان نهمین فردی بود که در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ثبت کرد.

او پیش از این شهردار همدان بوده و مدیرعاملی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهداری همدان را هم در کارنامه داشته است و پیشتر نیز چندین سال به عنوان معاون شهردار همدان در حوزه های مختلف فعالیت کرده است.

صوفی، جواد ششگلانی رییس هیئت فوتبال آذربایجان، حیدر بهاروند و پریا شهریاری را به عنوان نواب اول، دوم و سوم خود انتخاب کرده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز