خبرگزاری کار ایران

چمنیان: 40 سال راه را اشتباه رفته‌ایم ‌/ انتخاب کرانچار و مجیدی از ابتدا اشتباه بود / به غیر از ارسال از کناره‌ها تدبیر دیگری نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۵۹۱۳۴

سرمربی اسبق تیم نوجوانان ایران گفت: در بازی مقابل ازبکستان هم دیدیم که با وجود حضور بازیکنان خلاق در خط حمله بیشتر لحظات برتری فردی داشتیم و از نظر تیمی برتر نبودیم.

عباس چمنیان در گفتگو با ایلنا درباره شکست ایران مقابل کره جنوبی گفت: یکی از نگرانی‌هایی که پیش از آغاز تورنمنت مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا وجود داشت این بود که تیم ما به معنای واقعی تیم نیست. تمام بازیکنان کمتر در اردوها کنار همدیگر بودند و حتی اگر شما در این شرایط بازیکنان باتجربه و لژیونر هم داشته باشید دلیل نمی‌شود که بدون هماهنگی انتظار داشت با کیفیت فنی فردی بالا، روحیه تیمی را کنترل کنند. این را در بازی مقابل ازبکستان هم دیدیم که با وجود حضور بازیکنان خلاق در خط حمله بیشتر لحظات برتری فردی داشتیم و از نظر تیمی برتر نبودیم.

او ادامه داد: پس از اینکه کره به ما گل زد و عقب نشسته بود ما نتوانستیم با روحیه تیمی به آنها ضربه بزنیم و برای همین نتیجه بازی را واگذار کردیم. یکی از دلایل عمده این بوده که ما اردوهای با کیفیتی نداشته‌ایم و اغلب بازیکنان هم به سختی از باشگاه‌ها جدا می‌شوند تا در اردو شرکت کنند. این را می‌دانیم که بازیکنان شاغل ما در لیگ برتر با کیفیت و استانداردهای روز دنیا از نظر میزان دوندگی، دقت پاس و عملکرد در پست‌های تخصصی فاصله دارند. ژاپن و کره جنوبی دو تیمی هستند که بازیکنانشان از رده‌های پایه با درک تاکتیکی خوبی رشد می‌کنند و می‌توانند با اردوهای کوتاه مدت هم هماهنگ شوند. این اتفاق برای فوتبالیست‌های ما رخ نمی‌دهد. می‌بینیم که دلیل اصلی اردوهای بلندمدت کارلوس کی روش به این دلیل بود تا بازیکنان تیمش را در اردوها هماهنگ کند.

چمنیان افزود: متاسفانه برای تیم امید ما دیدیم که خیلی از باشگاه‌ها با تاخیر بازیکنانشان را در اختیار کادرفنی گذاشتند یا ممانعت می‌کردند. با شرایطی که داشتیم نمی‌توان انتظار داشت که تیم امید ما عملکرد متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد اگرچه شاید بازیکنان باکیفیتی در اختیار داشته باشیم. همین ادعا را چهار سال پیش داشتیم که بازیکنان در اختیار آقای خاکپور بهترین بازیکنان حاضر در تیم امید هستند. می‌بینیم که سطح انتظار ما در هر دوره بالا است اما چون به لحاظ تیمی انسجام و کیفیت مناسبی نداریم سطح عملکرد مشابهی را در مسابقات به نمایش می‌گذاریم.

سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان درباره نتیجه بازی مقابل کره جنوبی ادامه داد: از نتیجه بازی برابر کره اصلا تعجب نکردم چرا که کره اگرچه در طول 90 دقیقه ثبات یکسانی نداشت ولی به خوبی به گل رسیدند و از آنها هم حفاظت کردند. ما به غیر از ارسال از کناره‌ها تدبیر دیگری نداریم یا شاید کادرفنی راهکارهای دیگری هم به بازیکنان گفته بودند اما عملی نشد. به نظرم شاید بازیکنان نکاتی که گفته شد را به خوبی اجرا نکردند و علیرغم اینکه همه دوست داشتیم برنده شویم نتیجه بازی را واگذار کردیم و دوباره کار به اما و اگرها کشیده شد. چندین سال است که در تورنمنت‌ها کارمان به اما و اگر کشیده می‌شود اما هیچگاه این اما و اگر ما را به فکر فرو نبرده که راهکاری برای برطرف کردنش بسازیم. 

عباس چمنیان درباره بکار گرفته شدن بازیکنان تیم امید در پست‌های غیرتخصصی عنوان کرد: ما به نظرم باید یکبار برای همیشه این تابو را بشکنیم که صرفا بازیکنان لیگ برتری ما چه در پست تخصصی یا غیرتخصصی‌شان جوابگوی نیازهای تیم امید نیستند. به جرعت می‌توانم بگویم که بازیکنان باکیفیتی در حتی لیگ‌ امیدهای کشورمان داریم که اگر فضا برایشان مهیا باشد می‌توانند مثل یک سرباز برای تیم امید بجنگند. اگر کادرفنی یک دفاع وسط خوب در لیگ برتر پیدا نکرد بد نبود که به لیگ‌های پایین مثل لیگ یک، لیگ دو و حتی لیگ امیدهای تهران سر می‌زدیم. اگر این کار انجام می‌شد امید نورافکن در پست تخصصی خودش بازی می‌کرد. با این کار معرفی کردن یک بازیکن در پست خط دفاعی را به زمان دیگری موکول کردیم و با بازی کردن نورافکن در خط دفاعی قدرت خط میانی را کم کردیم. باید صحبت‌های کادرفنی را شنید که آنها چه تدابیری داشته‌اند و نمی‌توان یکطرفه قضاوت کرد.

چمنیان درباره شانس صعود تیم ایران به مرحله بعدی گفت: در فوتبال هیچ چیز غیرممکن نیست و راه صعود بسته نیست اما اینکه همیشه منتظر می‌مانیم تا سرنوشت‌مان توسط تیم‌های دیگری رغم بخورد یک مقدار ناراحت کننده است. باید با زبان خیلی ساده بگویم که ما 40 سال است که راه اشتباه را طی می‌کنیم یا اگر فکر می‌کردیم راه درستی را می‌رویم به نتیجه نرسیدیم. باید این بار متفاوت عمل می‌کردیم. تغییرات در کادرفنی بسیار تاثیرگذار بود و انتخاب بازیکنان هم چالش برانگیز بود. این اشتباه محض است که منتظر معجزه باشیم. در پیش بینی آینده مشکل داشتیم و خوب عمل نکردیم. باید راه جدیدی را اتخاذ می‌کردیم، در تمامی رده‌ها موفقیت و جام جهانی را تجربه کردیم به غیر از رده امید. این به خوبی نشان می‌دهد که باید تغییر رویه بدهیم.

او تغییرات در کادرفنی تیم امید طی دو سال اخیر گفت: ما در لحظه تصمیم گیری می‌کنیم. زمانی که آقای استیلی سرمربیگری تیم امید را قبول کردند شاید بهترین انتخاب بودند چرا که ما دو مقطع خیلی مهم را پشت سر گذاشتیم: زمان حضور کرانچار و آقای مجیدی. چون زمان مفید برای شناخت بازیکنان و آشنایی آنها با تفکرات کادرفنی را از دست داده بودیم به نظرم در ابتدا انتخاب زلاتکو کرانچار اشتباه بود و پس از آن انتصاب فرهاد مجیدی که تجربه مربیگری در این رده را نداشت تکرار اشتباه بود چرا که تمام عملکرد یک سال و چند ماهه باید در این مسابقه نتیجه می‌گرفت. من به دنبال نادیده گرفتن توانایی‌های آقای مجیدی نیستم اما در مسابقات لیگ برتر شما فرصت بسیار زیادی دارید که در تیم امید اینطور نیست. وقتی شما به دنبال ساختن یک تیم هستید باید مانند اجزای تشکیل دهنده یک ساختمان آن را کنار هم قرار بدهید. امیدوارم در بازی بعدی موفق باشیم تا بتوانیم از گروه صعود کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز