خبرگزاری کار ایران

احساس غربت سخت است اما...

فغانی: در استرالیا قانون و احترام وجود دارد/ نمی‌توانم رقم قراردادم را بگویم

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۲۸۶

داور بین‌المللی کشورمان در خصوص قضاوت در لیگ استرالیا صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، علیرضا فغانی، داور بین‌المللی کشورمان که چند روز قبل به استرالیا مهاجرت کرد تا در این کشور ادامه زندگی بدهد و امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه او قرار است در لیگ استرالیا قضاوت کند و به جمع داوران این رقابت‌ها اضافه شده است.

فغانی بعد از عقد قرارداد با مسئولان فوتبال استرالیا در گفت و گویی با رادیو صدای این کشور شرکت کرد و صحبت‌های جالبی انجام داد که در ادامه می خوانید:

 

* به خاطر امتحانات دانشگاهی ام پارسال مهاجرت نکردم

با توجه به اینکه دوستان زیادی در کشور استرالیا از قدیم داشتم همواره فکر می کردم زمانی برای آینده بچه هایم به این کشور مهاجرت کنم. پارسال در زمان جام جهانی به همین واسطه توانستم ویزای کشور استرالیا را بگیرم. آن زمان اما خودم در گیر امتحانات دانشگاهی ام بودم و نتوانستم مهاجرت کنم و به الان موکول شد که با استقبال خانواده ام به این کشور آمدیم.

 

* استرالیایی ها از حضورم استقبال کردند

من صحبت های اولیه ای با فدراسیون فوتبال استرالیا از قبل انجام داده بودم. بعد از آنکه متوجه شدند به این کشور سفر کرده ام، استقبال خوبی انجام دادند و خودم هم با کمال میل پذیرفتم که یکسال با قرارداد مشخص در اختیار «اِی لیگ» استرالیا باشم.

 

* امیدوارم خاطرات خوبی از خودم به جا بگذارم

استرالیا، ژاپن و کره جنوبی کشورهایی هستند که در قاره آسیا به تعداد محدودی داور فول تایم می پذیرند . استرالیایی ها کلا سه داور فول تایم داشتند که من هم به آنها اضافه شدم. امیدوارم بتوانم خاطرات خوبی از خودم به جا بگذارم.

 

* در ایران هم سعی داشتم تجربیاتم را در اختیار جوان ها بگذارم

من زمانی که در ایران بودم هم سعی داشتم تجربیاتم را در اختیار داوران جوان تر بگذارم. البته در ایران کار آکادمیک و سازمان یافته ای صورت نمی گرفت اما در برخی کلاس ها لطف داشتند و از من می خواستند صحبت هایی انجام بدهم. در استرالیا اما ظاهرا برنامه ریزی دارند و اگر بخوانند با کمال میل در خدمت شان هستم. در فضای مجازی نیز دورادور در خدمت دوستان و داوران ایرانی‌ام هستم.

 

* هر ابلاغی در نظر بگیرند قبول می کنم

در ایران هم که حضور داشتم گفته بودم ما به نوعی کارمند فدراسیون محسوب می شویم و هر بازی برای مان در نظر بگیرند می رویم. الان دراسترالیا هم اینگونه است. هر زمان بازی ها شروع شود و هر ابلاغی که در نظر بگیرند قبول می کنیم و قضاوت می کنیم و سعی خواهم داشت شرایط بدنی و فنی مناسبی هم داشته باشم.

 

* استرالیا با فوتبال روز دنیا پیش می رود

با توجه به اینکه در لیگ قهرمانان آسیا داوران غرب آسیا برای شرق آسیایی ها و استرالیا سوت می زنند، بارها برای قضاوت به استرالیا آمده بودم. فکر می کنم فوتبال در سه کشور آسیایی استرالیا، کره و ژاپن با نظم خوبی پیش می رود. استرالیا کشوری است که در استفاده از فناوری VAR نیز پیش قدم بوده و اینکه مسئولانش با شرایط روز فوتبال دنیا پیش می روند، جای خوشحالی دارد و من هم خوشحالم که اینجا حضور دارم.

 

* اینجا مردم از فوتبال لذت می برند

در استرالیا فوتبال مثل ایران نیست. در تمام دنیا مردم به ورزشگاه می روند تا از فوتبال لذت ببرند و تیم شان چه ببرد و چه ببازد حرفه ای رفتار می کنند. البته اینطور نیست که اعتراضی نباشد اما بیشتر درک می کنند که ماهیت فوتبال برای چیست. ما در ایران مشکلات زیادی داشته و داریم و هجمه های زیادی قبل از بازی، در جریان و بعد از آن علیه داوران ایجاد می کنند که این خوب نیست. باید به سمت حرفه ای گری برویم و حاشیه ها را کنار بزنیم.

 

* خاطره جالب از قضاوت در استرالیا

من وقتی قضاوت می کنم هرگز به این فکر نمی کنم که دو تیم ناراحت هستند یا خوشحال. من چیزی که می بینم را قضاوت می کنم. شاید این برای برخی تیم ها خوشایند نباشد. قبلا برای تیم ملی استرالیا هم زیاد قضاوت کردم. فینال جام ملت ها را میان استرالیا و کره جنوبی سوت زدم. حتی در بازی آخر مقدماتی جام جهانی 2014 بازی استرالیا و عراق را در همین جا سوت زدم که یک خاطره جالب هم دارم. استرالیایی ها در آن بازی یک بر صفر بردند و صعود کردند. جالب اینکه ایران هم با کره جنوبی در همان روز بازی داشت که با گل قوچان نژاد برنده شد و صعود کرد و ما هم که آن بازی را در استرالیا تماشا کردیم، از صعود تیم کشورمان خوشحال شدیم.

 

* مسافت شهرها در استرالیا مهم نیست

با توجه به شرایطی که کشور استرالیا دارد، بیشتر مسابقات در سیدنی و ملبورن و بریزبن و چند شهر دیگر برگزار می شود اما مشکلی برای مسافت های طولانی ندارم. من آمده ام که عاشقانه کار کنم و مسافت برایم مهم نیست.

 

* انتخاب بریزبن برای زندگی شخصی بود

انتخاب شهر بریزبن برای زندگی تصمیم شخصی ام بوده است. با توجه به دوستان خوبی که اینجا دارم، شهر بریزبن را انتخاب کردم و شاید در آینده برای زندگی به شهر دیگری بروم.

 

* شاید فدراسیون نخواهد در لیست بین المللی باشم

در قرارداد من چیزی درباره مسابقات بین المللی ذکر نشده است. در بحث بین المللی برخی افراد حاشیه درست کردند اما اولویت من این است چون از ایران کاندیدای جام جهانی شدیم، کارم را در بازی های خارجی به عنوان داور ایرانی جلو ببرم. مگر اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال چون من در بازی های داخلی حضور ندارم، نخواهند در لیست بین المللی شان نیز باشم که در این صورت تصمیمات بعدی را اتخاذ خواهم کرد. اما تا زمانی که بخواهند در لیست بین المللی ایران حضور خواهم داشت.

 

* به هرچه می خواستم در داوری رسیدم

من در داوری به هرچیزی که می خواستم رسیدم. زمانی که داوری را شروع کردم آرزویم قضاوت فینال جام جهانی بود که اوایل مورد تمسخر بود. اما توانستم این باور را برای جوان ها ایجاد کنم که هیچ چیز غیرقابل دسترس نیست. در جام جهانی هم به یک قدمی رویام رسیدم. بعد از آن زمانش بود که به خواسته های خانواده ام بیشتر اهمیت بدهم و به همین خاطر به استرالیا مهاجرت کردم.

 

* اینجا قانون و احترام به یکدیگر حاکم است

اولین بار نیست که در استرالیا حضور دارم. زمان جام ملت های آسیا 40 روز اینجا بودم و بارها به این کشور سفر کردم. اینجا در همه مسائل قانون حکم فرما است و احترام در لایه های اقشار مختلف جامعه دیده می شود. این نویدبخش آن است که آینده خوبی برای بچه هایم رقم بخورد وزیاد نگران آینده نیستم.

 

* احساس غربت سخت است اما...

اگرچه دوری از خانواده و نزدیکان کمی سخت است و احساس غربت وجود دارد اما با توجه به دوستان خوبی که اینجا هستند و حمایت می کنند شرایط لذت بخش است. برای همه ایرانیان در سراسر دنیا آرزوی موفقیت می‌کنم.

 

* رقم قرارداد؟ نمی توانم بگویم!

گفتنی است؛ در بخشی از این گفت و گو از فغانی سوال شد که آیا می تواند رقم قراردادش با فدراسیون استرالیا را بیان کند که با پاسخ منفی او مواجه شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز