خبرگزاری کار ایران

تناقض در تقسیم بندی سکوها در جام حذفی

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۸۴۰

قوانین جدید تقسیم بندی سکوها در جام حذفی فوتبال کشورمان نسبت به فصل گذشته تفاوت‌‌های آشکاری دارد.

به گزارش ایلنا، فدراسیون فوتبال در شرایطی دستورالعمل جدید برگزاری مسابقات جام حذفی را منتشر کرد که در آن بالاخره به شبهه تقسیم سکوهای ورزشگاه در این رقابت‌ها پاسخ روشن داده است.

تقسیم‌بندی هواداران تیم میزبان و میهمان در فصول گذشته رقابت‌های جام حذفی فوتبال یکی از مواردی بود که تناقضات زیادی در اجرای آن برای این رقابت‌ها وجود داشت. برای مثال، دیدار صنعت‌نفت آبادان و استقلال در نیمه‌نهایی جام حذفی ۹۷-۹۶ با اجرای قانون ۱۰-۹۰ در ورزشگاه تختی آبادان برگزار شد ولی در دیدار سپاهان و پرسپولیس در نیمه‌نهایی جام‌ حذفی ۹۸-۹۷ اعلام شد که باید تماشاگران به صورت ۵۰-۵۰ تقسیم شوند.

تناقض در اجرای یک قانون در دو فصل پیاپی از جام‌ حذفی واکنش مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ و مدیرعامل سپاهان را به همراه داشت.

سعید فتاحی، مسئول برگزاری رقابت‌های لیگ برتر درباره اجرای قانون ۵۰-۵۰ در دیدار سپاهان و پرسپولیس که به میزبانی اصفهانی‌ها برگزار شد، گفته بود: «از وقتی جام حذفی به صورت تک بازی انجام می‌شود، این آیین‌نامه نوشته شده است. حتی آیین‌نامه سال ۹۶ یکسری اصلاحات داشته و به باشگاه‌ها ابلاغ شده است. برای اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد و در دو سال اخیر این آیین‌نامه در حال اجراست. تماشاگران به صورت ۵۰-۵۰ تقسیم می‌شوند اما درآمد بلیت‌فروشی به میزبان می‌رسد.»

از آن طرف، مسعود تابش، مدیرعامل سپاهان در واکنش به اظهارات فتاحی به موارد قابل توجهی اشاره کرده بود: «آقایان می‌گویند در سال ۹۶ دستورالعملی تنظیم شده که در مسابقات جام حذفی سکوهای ورزشگاه چه برای تیم میزبان و چه برای تیم میهمان ۵۰-۵۰ است، در صورتی که اینطور نیست. این آیین‌نامه و دستورالعمل هیچ‌وقت نه به باشگاه ما و نه به هیچ باشگاه و هیأت فوتبال دیگری ابلاغ نشده است. شاهد زنده من سعید آذری (مدیرعامل وقت باشگاه ذوب‌آهن) است که در سال ۹۶ عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ بود اما ایشان نیز از این آیین‌نامه اطلاعی ندارد. من با هر باشگاه و هیأت فوتبالی که صحبت کردم، آنها گفتند که چنین چیزی نبوده است، آن وقت چطور انتظار دارید که این را بپذیریم؟»

در این ماجرا دو پرسش اساسی وجود دارد؛ یکی اینکه آیا آیین‌نامه رقابت‌های جام حذفی به باشگاه‌ها ابلاغ شده بود؟ دوم اینکه اگر طبق اظهارات فتاحی، قانون ۵۰-۵۰ در آیین‌نامه جام حذفی ذکر شده چرا این قانون فقط در برخی دیدارها اجرا شده است؟

سرانجام سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال آیین‌نامه فصل جدید جام حذفی را که در تاریخ ۱۳ مرداد ۹۸ تصویب شده، منتشر کرد که حداقل پاسخ روشنی درباره تقسیم تماشاگران در جام حذفی داده است.

طبق بند ۳ ماده ۱۰ آیین‌نامه جدید جام حذفی، تقسیم سکوهای ورزشگاه به صورت ۱۰-۹۰ است (یعنی ۹۰ درصد سکوها در اختیار تیم میزبان و ۱۰ درصد در اختیار تیم میهمان است). البته بند ۳ ماده ۱۰ آیین‌نامه جام حذفی بخش عجیبی هم دارد زیرا در این بند آمده که چنانچه تیمی نتواند ظرفیت مربوطه را تکمیل کند، تماشاچیان تیم مقابل می‌توانند از آن استفاده کنند. مشکل اساسی این تبصره، گرفتن حق میزبانی تیم‌های کم‌هوادار مقابل تیم‌های پرهوادار است؛ به طوری که اگر تیم میزبان نتواند از ظرفیت ۹۰ درصدی‌اش استفاده کند باید آن را به تیم میهمان بدهد.

 با این اوصاف دیگر تیم میزبان نمی‌تواند از ظرفیت میزبانی‌اش استفاده کند و به نوعی اجحاف در حق این تیم است.

در هر صورت اعضای هیأت رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسیدند که رقابت‌های جام حذفی هم باید با رعایت قانون ۱۰-۹۰ برگزار شود اما آیا این قانون در آیین‌نامه قبلی هم وجود داشته یا نه، سؤالی است که بی‌پاسخ مانده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز