خبرگزاری کار ایران

۱۲ گل به نام کریم باقری!

نگاهی به شروع‌های ایران در دیدارهای انتخابی جام‌جهانی

asdasd
کد خبر : ۸۰۸۰۱۷

50 گل زده و 2 گل خورده حاصل کار ایران در شروع رقابت‌های انتخابی جام جهانی بوده است.

به گزارش ایلنا، در 20 دوره قبلی جام جهانی، ایران در 10 دوره انتخابی شرکت کرده که در 5 دوره موفق به صعود به مرحله نهایی معتبرترین تورنمت فوتبالی جهان شده است. به بهانه اولین بازی ایران در مرحله انتخابی جام‌جهانی، نخستین بازی ایران در مراحل انتخابی جام‌جهانی مرور شده است. تیم ملی در این در 10 مسابقه ، صاحب 6 پیروزی شده و 4 بار به تساوی رسیده و هیچ وقت مسابقات را با شکست آغاز نکرده است. 50 گل زده و 2 گل خورده حاصل کار ایران در شروع رقابتهای انتخابی جام جهانی بوده است.

جام‌جهانی 1974: ایران 0 – 0 کره شمالی

ایران در شرایطی برای اولین بار در مقدماتی جام‌جهانی شرکت کرد که 2 دوره پیاپی قهرمان جام ملتهای‌ آسیا شده بود. تیم ملی در نخستین دیدار خود در ورزشگاه آزادی برابر تیم ملی کره‌شمالی به تساوی بدون گل دست یافت. ایران در آن دوره در گروه خود اول شد و به دیدار پلی‌اف راه یافت ولی در آن مرحله مغلوب استرالیا شد.

جام‌جهانی 1978: عربستان سعودی 0 – 3 ایران

ایران در دومین دوره حضور خود در مقدماتی جام‌جهانی با عربستان، سوریه و عراق همگروه بود که عراق از حضور در مسابقات انصراف داد. تیم ملی در اولین بازی در ریاض با 3 گل عربستان را شکست داد. غلامحسین مظلومی 2 گل و حسن روشن یک گل برای تیم ملی به ثمر رساندند. تیم ملی در پایان این رقابتها برای نخستین بار به جام‌جهانی صعود کرد.

جام‌جهانی 1990: تایلند 0 – 3 ایران

وقوع جنگ تحمیلی باعث شد تا ایران در 2 دورۀ جام‌جهانی غایب باشد. جام‌جهانی 1990 اولین دوره‌ای بود که تیم ملی پس از انقلاب در جام‌جهانی شرکت می‌کرد. با خداحافظی 14 بازیکن از بازیهای ملی و در شرایطی که پرویز دهداری از تیم ملی کناره‌گیری کرده بود و دستیار او رضا وطنخواه سرمربی تیم ملی شده بود تیم ملی با ترکیب جوان در مسابقات شرکت کرد و در گام نخست با نتیجه 3 بر صفر تایلند را با گلهای کریم باوی، سیروس قایقران و محسن گروسی شکست داد. ایران در آن دوره در گروه خود پایین‌تر از چین قرار گرفت و نتوانست به مرحله بعد راه یابد.

جام‌جهانی 1994: ایران 0 – 0 عمان

تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی 1994 با هدایت علی پروین پا به رقابتها گذاشت. اولین حریف ایران، تیم ملی عمان بود که حشمت مهاجرانی که در آن مقطع تنها صعود ایران به جام‌جهانی با سرمربیگری او رقم خورده بود را در اختیار داشت. مهاجرانی در آن دیدار موفق به حضور در ایران نشد و تیم ملی به تساوی بدون گل در این دیدار دست یافت.

جام‌جهانی 1998: مالدیو 0 – 17 ایران

تیم ملی در جام ملتهای آسیا 1996 درخشش خیره‌کننده‌ای داشت. حضور بازیکنان شاخصی نظیر علی دایی، احمدرضا عابدزاده، خداداد عزیزی و ظهور چهره‌های جوانی مانند کریم باقری و مهدی مهدوی‌کیا امیدواری زیادی در اهالی فوتبال ایجاد کرد تا حسرت 20 ساله صعود ایران به جام‌جهانی پایان یابد. ایران در اولین بازی خود برابر مالدیو به پیروزی استثنایی 17 بر صفر دست یافت. کریم باقری با زدن 7 گل در آن دیدار، رکورددار بیشترین گل زده در یک بازی تیم ملی ایران محسوب می‌شود. حمید استیلی، رضا شاهرودی، خداداد عزیزی، علی دایی و مهرداد میناوند دیگر گل‌زنان ایران در آن بازی بودند. ایران با این شروع طوفانی نهایتاً به جام‌جهانی صعود کرد.

جام‌جهانی 2002: ایران 19- 0 گوام

تیم ملی در نخستین بازی خود در مقدماتی جام جهانی 2002 در تبریز در شرایطی به دیدار گوام رفت که چند هفته قبل در جام ملتهای آسیا حذف شده بود و آبل براگا به صورت موقت سرمربی تیم ملی شده بود. تیم ملی در این بازی با نتیجه 19 بر صفر به پیروزی دست یافت که قاطع‌ترین برد تاریخ تیم ملی ایران محسوب می‌شود. علی دایی، سهراب بختیاری‌زاده، فرهاد مجیدی، علی کریمی، کریم باقری و علی نیکبخت گلزنان ایران در آن بازی بودند. ایران در آن دوره توفیقی در صعود به جام جهانی نداشت.

جام‌جهانی 2006: ایران 3- 1 قطر

ایران در اولین بازی خود در جام جهانی 2006 به خاطر اتفاقات بازی ایران- کره شمالی از حضور تماشاگر محروم بود. تیم ملی در آن مسابقه به برتری 3 بر یک دست یافت. این نخستین باری بود که دروازه تیم ملی در اولین بازی انتخابی جام‌جهانی باز می‌شد. تیم ملی در آن دوره برای سومین بار به جام‌جهانی راه یافت.

جام‌جهانی 2010: ایران 0- 0 سوریه

فدراسیون فوتبال پس از ناکامی در جام ملتهای آسیا 2007، اقدام به تغییر سرمربی تیم ملی نمود ولی در آستانه شروع رقابتهای انتخابی جام جهانی تکلیف سرمربی مشخص نشده بود و منصور ابراهیم‌زاده مربی موقت تیم ملی بود. ایران در اولین بازی خود به تساوی بدون گل برابر سوریه دست یافت. ایران در آن مسابقات در صعود به جام‌جهانی ناکام ماند.

جام‌جهانی 2014: ایران 4 – 0 مالدیو

تیم ملی برای راهیابی به جام‌جهانی 2014، یکی از سرمربیان مطرح دنیا را به خدت گرفت. کارلوس کی‌روش در روزهای نخست مربیگری خود در تیم ملی در استادیوم آزادی با 4 گل تیم ملی مالدیو را شکست داد. کریم انصاری‌فرد، علی کریمی و سعید دقیقی گلزنان ایران در آن بازی بودند. تیم ملی در آن دوره موفق به صعود به جام جهانی شد.

جام‌جهانی 2018: ترکمنستان 1- 1 ایران

ایران برای نخستین بار در 2 دوره پیاپی با یک مربی در مسابقات شرکت کرد و کارلوس کی‌روش همچنان مربی تیم ملی بود. ایران شروع امیدوارکننده‌ای نداشت و در گام نخست در داش آغوز مقابل ترکمنستان یک-یک متوقف شد ولی در پایان مسابقات ایران به جام جهانی صعود کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز