خبرگزاری کار ایران

لیگ برتر شوخی ندارد؛ هیجان از بحران باشگاه ها!

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۲۳۵

زودتر از آنکه فکرش را بکنید، لیگ برتر برای مهم‌ترین چهره‌های تیم‌ها سرنوشت‌ساز شده است. شاید حساسیت‌ها این تلقی را ایجاد کند که این فصل، فصل تغییرات زودهنگام باشد، آنچنان که سرنوشت‌ها در همین آغار راه تعیین شود. لیگ انگار شوخی ندارد و در فضایی ملتهب شاید هر لحظه وضعیت قرمز برای باشگاه‌ها و مربیان اعلام شود.

به گزارش ایلنا، فقط یک هفته از لیگ برتر گذشته اما فضا سنگین و در چند تیم حتی غیرقابل تاب ‌آوردن است. در چنین فضایی سخت می‌توان پیش رفت و منطقی نیست که هر باشگاهی در آستانه هفته دوم لیگ دچار این جو روانی شود.

این جنس هیجانی که در لیگ برتر پدید آمده، یک هیجان برآمده از دل فوتبال نیست، هیجان از جنس بازی و ماجراهای رقابت تیم‌ها نیست، بلکه هیجانی برآمده از بحران باشگاه‌هاست که می‌تواند برای لیگ آسیب‌های فنی داشته باشد. کیفیت در چنین موقعیتی قربانی بحران‌ها می‌شود.

استقلال با انبوهی از بحران به هفته دوم لیگ برتر قدم می‌گذارد. شکست در هفته اول مقابل ماشین‌سازی مسأله اصلی استقلال نیست بلکه روابط آندره‌آ استراماچونی با مدیریت باشگاه استقلال دچار اختلال جدی شده و اگر این روابط به سرعت تلطیف نشود، نمی‌توان پروژه استراماچونی و استقلال را بلندمدت تصور کرد.

این سطح از بحران در استقلال، آن هم در آغاز لیگ غیرطبیعی است. توقعات استراماچونی در نقل و انتقالات برآورده نشده و استقلالی که به دلیل بدهی‌ها در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیاست، احتمالاً نمی‌توانست بیش از این در نقل و انتقالات به سمت خریدهای گران‌تر برود.

کار اختلافات استراماچونی و باشگاه استقلال به جایی رسیده که سرمربی آبی‌ها در کنفرانس خبری پیش از بازی با فولاد شرکت نکرده و این اخبار را باید به خبر گاتزتا دلو اسپورت که به درخواست فسخ قرارداد از سوی استراماچونی پرداخته بود وصل کنیم و متوجه گستردگی بحرانی باشیم که شاید گریبان استقلال را بگیرد و منجر به جدایی زودهنگام سرمربی شود.

فولاد پس از شکست خانگی مقابل نفت آبادان حالا حریف استقلال است. جواد نکونام، سرمربی فولاد مدعی بود که مقابل نفت عالی بازی کرده‌اند و فقط بدشانس بودند که گلی اتفاقی خوردند. فولاد حالا در هفته دوم باید ادعایش را مقابل استقلال اثبات کند، کاری که نکونام می‌داند آسان نیست، حتی در شرایطی که استقلال دچار مسائل پیچیده‌ای شده باشد.

 امروز پنجشنبه، دو مدعی دیگر لیگ برتر باید در هفته دوم نشان دهند که روندی فوق‌العاده را می‌خواهند سپری کنند. هم سپاهان که در هفته اول گام اول را محکم برداشت و هم شهر خودرو که در هفته اول به همه گفت من هم هستم.

در هفته اول، سپاهان با ۳ گل شاهین بوشهر را شکست داد و شهر خودرو با ۲ گل پیکان را. سپاهان و شهر خودرو لیگ را در بحران‌ها و تغییرات شروع نکرده‌اند. شرایط مالی بهتری دارند، ستاره خریده‌اند و می‌خواهند مدعی باشند، البته تجربه سپاهان کجا و شهر خودرو کجا. سپاهان امسال می‌خواهد پروژه‌اش با قلعه‌نویی را با جام تمام کند. این را امیر قلعه‌نویی نمی‌تواند انکار کند که از او این‌بار توقع قهرمانی دارند. در هفته دوم سپاهان میزبان ماشین‌سازی است و ماشین‌سازی با پیروزی مقابل استقلال حالا با روحیه به اصفهان رفته.

شهر خودرو باید امروز مقابل شاهین بوشهر بازی کند. اولین بازی خانگی تیم جذابی که یحیی گل‌محمدی ساخته و می‌خواهد تنه به تنه مدعیان بزند، تیمی که خلق‌الساعه متمول شده و نمی‌دانیم امسال می‌تواند چشم‌ها را گرد کند یا نه.

دیگر بازی پنجشنبه را نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان بازی می‌کنند. در این گرمای جنوب، نفت آبادان در دو هفته اول در خوزستان چرخیده است و اسکوچیچ پس از نتیجه خوبش در بازی اول، حالا باید نشان دهد که نفت آبادان نسبت به هفته اول بهتر و منظم‌تر بازی می‌کند تا مربی حریف پس از پیروزی نفت آبادان از خوش‌اقبالی این تیم حرف نزند. نفت مسجد سلیمان که فصل گذشته تا آستانه سقوط پیش رفته بود امسال را شاید نخواهد با استرس سقوط زندگی کند. تیم‌هایی مثل نفت مسجد سلیمان با بحران‌های مالی هم مواجهند و این موضوع در طول فصل آزارشان خواهد داد.

قهرمان فصل گذشته لیگ برتر فصل را با تغییر مدیریت شروع کرده، ایرج عرب در استعفایی بحث‌برانگیز رفته و محمد حسن انصاری‌فرد آمده. تغییری که می‌تواند در باشگاه پرسپولیس تنش‌هایی را بسازد و معلوم نیست تغییر فضا برای سرمربی جدید چه معنایی داشته باشد و او را دچار چه برداشت‌هایی کند. مربی خارجی ناآشنا به محیط فوتبال ایران و ناآشنا با نوع تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند با تغییرات مدیریت باشگاه با علامت سؤال‌های تازه‌ای در ذهنش مواجه شود و انصاری‌فرد باید بتواند تغییرات را برای سرمربی جدید پرسپولیس درست تحلیل کند و او را از پرسش‌ها و تردیدها خلاص کند. پرسپولیس هفته اول را با پیروزی مقابل پارس جم پشت سر گذاشته اما حریف هفته اول تیمی بحران‌زده بود که تا ۲۴ ساعت پیش از بازی قصد داشت از انجام مسابقه سر باز بزند. پارس جم شباهتی به تراکتور، حریف هفته دوم پرسپولیس ندارد.

تراکتور که هفته اول مقابل نفت مسجد سلیمان شباهتی به یک تیم متمول و مدعی نداشت و بازی کسل‌کننده‌ای مقابل حریف قعر جدولی فصل گذشته لیگ برتر نمایش داد، در هفته دوم باید برای رؤیاهایش مقابل پرسپولیس بجنگد. نمایش هفته اول تراکتور و تساوی صفر - صفر مقابل نفت مسجد سلیمان باید فراموش شود. تراکتور باید از هفته دوم شمایل واقعی خود را نشان دهد و مقابل پرسپولیس شبیه یک تیم مدعی باشد وگرنه خیلی زود مصطفی دنیزلی در تبریز موقعیت خود را از دست می‌دهد. مالک تراکتور نشان داده که چندان پرحوصله نیست، اگرچه تغییرات مربیان در فصل گذشته برای تراکتور فایده‌ای نداشت. کار در تبریز برای دنیزلی آسان نیست. او سرمربی تیمی شده که توقعات از او را افزایش می‌دهد و دنیزلی سر پیری باید معرکه بگیرد.

سایپا که در هفته اول مقابل ذوب‌آهن درخشید و بازی باخته را به پیروزی تبدیل کرد، حالا باید در خانه و در ورزشگاه خالی از تماشاگر بازی کند. هفته قبل، بعد از پیروزی بزرگ سایپا در اصفهان، ابراهیم صادقی خیال خودش را راحت کرد و گفت تیم‌های پرتماشاگر مدعیان لیگ هستند تا با همین جمله بفهمیم سایپا چه اهدافی در لیگ برتر دارد.

گل‌گهر سیرجان، تیم تازه‌وارد لیگ برتر میهمان سایپاست و تساوی خانگی در هفته اول و البته کیفیت بازی‌ تیم برای وینکو بگوویچ راضی‌کننده نبود.

پارس جم که در هفته اول بحران‌های مالی‌اش را به تصویر کشید، در هفته دوم میزبان ذوب‌آهن است. اصفهانی‌ها با تغییر غیرمنتظره مدیرعامل در همین آغار فصل دچار موضوعات پیچیده‌ای شده‌اند و این می‌تواند شانس موفقیت ذوب را کم کند. پارس جم و ذوب‌آهن هر کدام داستان‌های بحرانی خودشان را دارند.

نساجی مازندران و پیکان روز جمعه بازی می‌کنند. نساجی هفته اول مقابل گل‌گهر به تساوی رسید اما فرکی و پیکان فاجعه هفته اول را رقم زدند، شاید همانطور که پیش‌بینی می‌شد. پیکان اگر هفته دوم هم مقابل نساجی ببازد، یک بار دیگر متوجه می‌شود که مثل فصل گذشته با جلالی شکست‌ها را باید پی در پی بشمارد اما این‌بار در شمردن شکست‌ها همراه فرکی است.

کاش هیجان واقعی فوتبال در لیگ برتر جانشین هیجان ناشی از بحران‌های مالی، مشکلات مدیریتی و‌...‌ شود. به این نکات احتمال سرگردانی‌های دوباره تماشاگران به دلیل اختلال در سایت بلیت فروشی و استاندارد نبودن ورزشگاه‌ها را اضافه کنید. البته هنگام فکر کردن به این موضوعات مراقب باشید که مهدی تاج چهار سال محروم‌تان نکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز