خبرگزاری کار ایران

در ستایش دیگو سیمئونه؛ مردی که از اتلتیکو یک تیم برنده ساخت

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۱۲۸

سرمربی آرژانتینی اتلتیکو مادرید توانسته این تیم را به یک قطب فوتبال اسپانیا تبدیل کند.

به گزارش ایلنا، مربی‌های عالی، تیم‌های برنده می‌سازند، بعد بر همشان می‌زنند و دوباره می‌سازند و دوباره. این فصل شاید متوجه شویم که دیگو سیمئونه تنها یک مربی خوب نیست، یک مربی عالی است. اگر برد حیرت آور 7 بر 3 بامداد شنبه مقابل رئال مادرید را یک شاخص زودهنگام فرض کنیم اما در عوض آینده برای این تیم کاملا روشن به نظر می‌رسد.

قبل از این هم تغییرات بزرگ زیادی در تیم رخ داده: سرخیو آگوئرو جای خودش را به رادامل فالکائو داد. یان اوبلاک جای تیبو کورتوآ را گرفت اما هرگز یک نسل بازیکن به پایان راه نرسیده یعنی اتفاقی که در دو سال گذشته رخ داده است؛ آنتوان گریزمان از خط حمله رفته، سه تا از چهار بازیکن خط دفاعی رفته‌اند و هافبکی که فصل قبل جانشین اسطوره باشگاه، گابی، شده، یعنی رودری هم از تیم جدا شده.

اتلتیکومادرید در این تابستان 243 میلیون یورو خرج کرده که شامل 126 میلیون یورو برای ژوائو فلیکس از بنفیکا، 30 میلیون یورو برای مارکوس یورنته از رئال مادرید، 25 میلیون یورو برای ماریو ارموسو از اسپانیول، 20 میلیون یورو برای فلیپه آگوستو از پورتو، 20 میلیون یورو برای رنان لودی از اتلتیکو پاراننزه و 22 میلیون یورو برای کایران تریپیر از تاتنهام می‌شود. البته سود کرده‌اند از فروش گریزمان به بارسلونا به قیمت 120 میلیون یورو، لوکاس هرناندس به بایرن‌مونیخ با 80 میلیون یورو و رودری به منچسترسیتی با 70 میلیون یورو.

آنها سه بازیکن خوب را از دست داده‌اند اما امیدوارند فلیکس 19 ساله چراغ لالیگا را روشن کند و رئال مادرید حسرت روزی را بخورد که اجازه داد یورنته و ارموسو -رئال حق بازپس خریدن او از اسپانیول را داشت- از دستش برود. لودی را مارسلوی جدید دانسته‌اند و امید است تریپیر، شماره 23 جدید، مثل هموطنش، دیوید بکام که همین شماره را داشت، بدرخشد.

سیمئونه نخستین جرقه‌های بازسازی را فصل قبل زد وقتی توما لمار را از موناکو خرید، هزینه مالی حفظ گریزمان را پرداخت کرد و رودری را از ویارئال آورد. اوضاع طبق برنامه پیش نرفت.

لمار واقعا ناامیدکننده بود، رودری عملکرد خوبی داشت اما نه آنقدر سریع و مستقیم در زمان مالکیت توپ که قرار بود باشد و نه آنقدر خوب که سیمئونه را متقاعد کند اجازه ندهد به تیم پپ گواردیولا برود. و گریزمان چهار ماه پیش که اتلتیکو مطمئن شد بدون خبر آنها با بارسلونا مذاکره کرده، فهمید ماندنش اشتباه بوده.

حالا مرحله دوم بازسازی شروع شده. سیمئونه امیدوار است فصل دوم لمار بهتر باشد، نخستین فصل کامل آلوارو موراتا موفقیت‌آمیز باشد، فلیکس جان بگیرد و دوام بیاورد در فصلی که سخت و طولانی خواهد بود و اینکه لودی و تریپیر بتوانند به خوبی جای دو تا از بهترین ستاره‌های کم ادعای تاریخ اتلتیکو، دو مدافع کناری، خوانفران و فلیپه لوییز را پر کنند.

این ایده هم به دست فراموشی سپرده می‌شود که ماهیت بازی تریپیر با فلسفه سیمئونه همخوانی ندارد چون مربی آرژانتینی اصولا بدون بال بازی می‌کند و طول زمین را به وسیله مدافعان جلوزن به دست می‌آورد و آنها باید آماده‌ترین بازیکنان زمین باشند چون علاوه بر حمله باید در دفاع هم عالی باشند و این ویژگی تیم در فصل قبل کمی رنگ باخت.

اینکه همه مهره‌ها را بتوانی کنار هم جفت کنی، کار آسانی نیست. کار از همین حالا شروع شده. بازیکنان اتلتیکومادرید همیشه پیش‌فصل متفاوتی نسبت به تیم همشهری‌شان داشته‌اند. در حالی که بازیکنان رئال مادرید به محض انجام آزمایش‌های پزشکی، پیش‌فصل به آسیا یا آمریکای شمالی فرستاده می‌شوند، بازیکنان اتلتیکو به 80 کیلومتری شمال پایتخت اسپانیا می‌روند و اردوی تمرینی‌شان را زیر نظر مربی بدنساز مشهور، اسکار اورتگا شروع می‌کنند. اسم آنجا لس‌آنجلس د سن رافائل است اما با لس‌آنجلس آمریکا خیلی فرق دارد. با یک ساعت رانندگی از واندامتروپولیتانو به این منطقه می‌رسند که پر از تپه است و اورتگا بازیکنان را بالا و پایین می‌کشاند، در این فصل سال هم دمای هوا در بیشتر ساعات روز حدود 30 درجه است.

تریپیر پنجشنبه عصر یکی از نخستین جلسات تمرینی‌اش با سیمئونه را برگزار کرد در حالی که دست راست مربی آرژانتینی، جرمن بورخوس به او دستور می‌داد، آن هم با بیشترین آموخته‌هایش از انگلیسی: برو، آرام، خیلی خوب! اینها کلمات مورد علاقه بورخوس هستند.

سیمئونه در این جلسه تمرین از سیستم 2-4-4 لوزی استفاده کرد که ژوائو فلیکس پشت سر دو مهاجم بود. زمان مشخص می‌کند که آیا همینطور جسور بازی می‌کند یا اینکه ستاره خط حمله می‌شود و فضا برای هافبک وسط دوم باز می‌شود.

او گزینه‌هایی دارد. اگرچه فصل قبل هم گزینه‌هایی داشت و به نظر می‌رسید سردرگم شده است با تغییرات مداومی که در تیم ایجاد می‌کند و ترکیب تیم از این بازی به بازی بعد غیرقابل تشخیص بود. باید دید آیا بازیکنان دیگری هم به تیم اضافه می‌شوند. به جذب خامس رودریگس ابراز علاقه کرده‌اند که بعد از دو سال بازی قرضی برای بایرن‌مونیخ به رئال مادرید برگشت و غول آلمانی نخواست با 40 میلیون یورو او را بخرد.

او در رئال مادرید مازاد است اما اتلتیکو اگر بخواهد او را بخرد، باید بفروشد؛ آنخل کوره آ و نیکلا کالینیچ در فهرست فروش هستند و ویتولو هم می‌تواند برود. دیگو کاستا هم همیشه نزدیک به رفتن به چین است اما گویا قصد ماندن دارد و برای اینکه دیگر پرتغالی زبان تیم، فلیکس جا بیفتد، نقشی اساسی دارد.

اگر خامس را بخرند، ترکیب تیم در 2-4-4 لوزی اینطور می‌شود: اوبلاک؛ تریپیر، خیمنس، ارموسو/ آگوستو، لودی؛ مارکوس یورنته(هافبک دفاعی)، کوکه/ توماس پارتی، سائول نیگس(هافبک‌های وسط)، خامس رودریگس/ ژوائو فلیکس(هافبک هجومی)؛ موراتا، کاستا/ فلیکس.

اگر کوره آ و کالینیچ بروند و خامس بیاید، تابستان فوق‌العاده‌ای برای اتلتیکو بوده. مارکا جمعه در گزارشی حساب کرد که از زمان آمدن سیمئونه به اتلتیکو در سال 2011 پرداختی خالص باشگاه برای خریدها با کسر فروش‌ها 5/2 میلیون یورو بوده است، او از نظر مالی عملکردی عالی داشته. او ارزش و جایگاه تیم را نیز بالا برده اما این فصل با آزمون سختی مواجه است. بیشتر بازیکنانی که در سال 2014 لالیگا را بردند و به دو فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند، حالا دیگر از تیم جدا شده‌اند. این تیم روی کاغذ خیلی خوب به نظر می‌رسد و او باید کاری کند که در زمین هم همینطور باشند.

منبع: دیلی میل

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز