خبرگزاری کار ایران

سیلی آزمون به بازیکن ژاپنی حاصل تلاش تلویزیون بود

چراغپور: نیم قرن است که قهرمان نشدیم می‌گویند به اشتباه خودمان باختیم!

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۰۰۱

تیم ملی ایران در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا با شکست سنگین سه بر صفر مقابل ژاپن از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

به گزارش ایلنا،تیم ملی ایران در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا با شکست سنگین سه بر صفر مقابل ژاپن از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. این شکست پایان کار هشت ساله کی‌روش در تیم ملی بود که البته انتقادهای زیادی نیز از او شد و خیلی‌ها از نوع بازی شاگردان سرمربی پرتغالی ایراد گرفته‌اند.

در این راستا گفتگویی با جلال چراغپور سرمربی سابق تیم ملی و آنالیزور باسابقه فوتبال انجام دادیم که به طور کامل در مورد نکات فنی و مشکلات فرهنگی فوتبال ایران صحبت کرده است.

در مورد بازی با ژاپن صحبت می‌کنید؟

سوال خاصی می‌پرسید یا همین‌طوری من شروع کنم؟

سوال اصلی این است که خیلی‌ها اشتباه گل اول را باعث حذف تیم ملی می‌دانند. گلی که خیلی آماتوری دریافت کردیم!

اگر بخواهیم از دید آسیب‌شناسی نگاه کنیم و صورت‌مساله را پاک کنیم، بله. می‌توانیم بگوییم پنج بازیکن ما بی‌تجربگی کردند و با حمله کردن به داور می‌خواستند بگویند بازیکن ژاپن تمارض کرده که باید کارت بگیرد اما اگر بخواهیم به این مساله عمیق‌تر نگاه کنیم، داستان چیز دیگری است و تیمی که دقیقه 53 گل می‌خورد باید نظام تار و پودش پاره شود و گل دوم و سوم را هم دریافت کند؟ پنج بازیکن ما یک اشتباه چندثانیه‌ای که شاید هم به چند ثانیه نکشید. را مرتکب شدند و به سمت داور رفتند ولی بلافاصله برگشتند و دیدید که سه نفر از آنها به سمت دروازه رفتند که هیچ‌کدام از آنها نتوانستند توپ سانترشده را ضربه سر بزنند. یعنی اصلا قد آنها نرسید که بخواهند سر بزنند. در این میان دروازه‌بان ما هم در سه قدم ایستاد و نتوانست توپ ارسالی را جمع کند. البته او روی تیر اول بیرون آمد ولی در محاسباتش اشتباه داشت چون فرم بدنی‌اش اجازه نداد توپ را در سه قدمی دروازه از آن خود کند. دروازه‌بان ما چرا باید روی توپ ارسالی آنطور عمل کند و نتواند توپ را مهار کند؟ اگر قرار است هر سانتری گل شود که باید در فوتبال اروپا در هر بازی 10، 12 گل به ثمر برسد چون تیم‌ها کلی سانتر می‌کنند.

پس اشتباه گل اول ربطی به شکست ایران نداشت؟

اصلا گیرم که روی گل اول بازیکن حریف با دست گل زد و مثل راگبی عمل کرد. آیا تیمی که دقیقه 53 گل دریافت کرده و حدود 40 دقیقه برای جبران وقت دارد باید گل دوم و سوم را هم دریافت کند؟ روی گل دوم نیز بازیکن ما اشتباه کرد. شما حتما این را می‌دانید که در فوتبال محلات یا خیابانی هم وقتی بازیکنی زمین می‌خورد از دستش تکیه‌گاه استفاده نمی‌کند و زمین نمی‌گذارد تا پنالتی دهد. گل سوم هم بدتر از دو گل قبلی باز هم چند نفر مرتکب اشتباه شدند که سرآمد آنها رامین رضاییان بود و به راحتی بازیکن ژاپن او را جا گذاشت و بیرانوند هم قبل از شوت تیم حریف روی زمین خوابید تا به راحتی دروازه‌اش باز شود. در کل همه این بحث‌هایی که می‌شود برای پاک کردن صورت‌مساله است و نباید شکست تیم ملی را به یک اشتباه ربط داد.

شما اعتقاد دارید که ایران حریف ژاپن نبود؟

من عرض کردم که تیم ملی اشتباه زیاد داشت و این را هم یاداور شوم که بهترین تیم ملی تاریخ ایران سال 98 به ژاپن باخت و بعد رفت استرالیا را شکست داد تا به جام جهانی برود. مادر جام باشگاه‌های آسیا فینال را به کاشیما واگذار کردیم و این شکست اول‌مان مقابل ژاپن نبود. خود من هم یک دوره سرمربی تیم ملی بودم که به ژاپن باختیم و اصلا باید پنبه را از گوش‌مان بیرون بیاوریم و دنبال اتفاقات و سایر مسایل نباشیم. ما در فوتبال‌مان حلقه‌های مفقودشده را گم کرده‌ایم و باید تیم ملی را از ناقص بودن بیرون بیاوریم و به فکر جام جهانی 2022 باشیم. تیم ملی ما الان پیر شده و یکسری بازیکنان حتی در تیم‌های باشگاهی نیز نباید بازی کنند چه برسد به تیم ملی که باید خودش را آماده مسابقات جام جهانی کند. الان خود کی‌روش هم اعلام کرد که زمان خداحافظی فرا رسیده و باید بعد از هشت سال جدا شود. فرگوسن هم با آن همه قهرمانی تاریخ مصرفش در منچستر تمام شد و خداحافظی کرد. الان هم کی‌روش خودش تصمیم گرفت که برود و نفر دیگری بیاید. الان باید دنبال یک مربی پرتغالی باشند که با اروپای لاتین همخوانی دارد. کی‌روش با فوتبال ما مچ شده بود و توانست یکسری چیزها را به فوتبال ایران اضافه کند ولی فوتبال ایران باید یکسری چیزهای دیگر را هم به خودش اضافه کند. وقتی تیم ملی امید می‌رود به یک تیمی می‌بازد که به کره‌جنوبی برخورد نکند، این یک ایراد بزرگ است. ما وقتی از کره‌جنوبی می‌ترسیم و عملا می‌بازیم تا با آن بازی نکنیم، چطور می‌خواهیم مقابل ژاپن پیروز شویم و به مقام قهرمانی برسیم؟ ما تا کی می‌خواهیم فوتبال عصبانی بازی کنیم و فرهنگ فوتبال‌مان را بالا ببریم. الان نیم قرن است که قهرمان آسیا نشده‌ایم و داریم از یک اشتباه در بازی با ژاپن حرف می‌زنیم! فوتبال ما نیاز به آسیب‌شناسی عمومی دارد و اتفاقاتی رخ می‌دهد که عجیب و غریب است.

جالب اینجاست که تیم ما سه گل دریافت کرده بود ولی بازیکنان تیم ملی با چک در گوش ژاپنی‌ها می‌زدند! این بی‌اخلاقی‌ها نشأت گرفته از کجاست؟

یک درسی وجود دارد که به آن انگیختی می‌گویند. مثل زمانی که یک تیم در زمین دور هم جمع می‌شوند که بازیکنان «یاعلی بگویند» یا هیجان را بالاتر ببرند. وقتی این انگیختگی از حد نرمال خارج می‌شود و بالاتر می‌رود به اخراج و اخطار می‌رسد. بازیکنان دعوا می‌کنند، توهین می‌کنند و از خود بی‌خود می‌شوند. این انگیختگی بالا رفتن بیش از حد تولید فراانگیختگی می‌کند. حال این فراانگیختگی را چه کسانی تولید می‌کنند و بالا می‌برند. برنامه‌های تلویزیونی که متاسفانه در این تورنمنت بیش از پنج شبکه تلویزیونی از صبح تا شب مسابقات را تبلیغ می‌کردند و جو می‌دادند! قرعه‌کشی می‌کردند، تبلیغ می‌کردند، جایزه می‌دادند، کارشناس می‌آوردند، پیراهن تیم ملی را می‌پوشیدند و کارهای دیگری انجام می‌دادند. وقتی تلویزیون که رسانه ملی است، اکثر شبکه‌هایش را به فوتبال اختصاص می‌دهد و بیش از حد از بازیکنان تعریف می‌کند، همین امر باعث می‌شود که آقای آزمون چنین رفتاری کند و در گوش بازیکن ژاپنی بزند! یا آقای رضاییان به بازیکنی که به زمین افتاده پس‌گردنی بزند! و اتفاقات دیگری رخ دهد! این می‌شود که وقتی پنج بازیکن ایران به دنبال داور بودند تا به بازیکن ژاپنی اخطار بدهد، بازیکن ژاپنی بلند می‌شود و توپ را سانتر می‌کند تا به راحتی گل بزنند.

اکثر این برنامه‌ها را نیز کسانی برعهده گرفته بودند که اصلا تخصص آن را نداشتند!

بله، الان در فوتبال ما گزارشگر تلویزیونی همه کار می‌کند. از گزارشگری گرفته تا کارشناسی، دستیاری، کارگردانی و سایر تخصصات که حتی به استاد دانشگاهی هم می‌رسد!

جالب است یکسری از کارشناسان نیز قبل از بازی با ژاپن صراحتا می‌گفتند؛ این ژاپن را راحت می‌بریم!

به نظر شما قبل از بازی باید چه می‌گفتند؟ می‌گفتند بازی را خواهیم باخت؟! اتفاقا این مجری برنامه  حرف جالبی زد و گفت که اگر بازی را باختیم کسی ناراحت نشود و اگر هم بردیم که بسیار کار بزرگی انجام دادیم. او همه چیز را مهیا کرد ولی کارشناس سخت می‌تواند این جمله را بگوید.

با این حال فعلا حریف ژاپن نخواهیم شد.

من همه چیز را گفتم و شما فراموش نکنید که ما جلوی 100هزار نفر به ژاپن هم باختیم و فینال را واگذار کردیم. ما با این برنامه‌ریزی قطعا در آینده هم حریف ژاپن نخواهیم شد.

گفت‌وگو: حسن بابازاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز