خبرگزاری کار ایران

فروتن در گفتگو با ایلنا:

حذف تیم ملی قابل پیش‌بینی بود/ تیم منتخب آموزشگاه‌ها هم یمن را می‌برد

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۵۰۴

بهمن فروتن معتقد است نرسیدن تیم ملی به فینال قابل پیشبینی بود و کارلوس کی روش به انتهای کار خود در ایران رسیده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، بهمن فروتن کارشناس فوتبال به بررسی عملکرد تیم ملی در جام ملت های آسیا پرداخت.

وی صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: باخت بدی بود اما این باخت بیشتر از این که یک شوک فوتبالی باشد یک شوک رسانه‌ای بود و در حقیقت رسانه‌های ما در باد بردهای متوالی خوابیده بودند اما از نظر فوتبالی 43 سال است که ما عادت به عدم موفقیت کرده‌ایم اما برد در بازی‌های ابتدایی جام ملت ها آسیا که مانند بازی های تدارکاتی برای تیم ملی بود و به نوعی جلوه کرد که تیم ملی ایران به راحتی به قهرمانی میرسد و این امر باعث شد باخت با ژاپن یک سورپرایز بزرگ رسانه‌ای شود اما از نظر فوتبالی کارشناسان واقعی فوتبال که در بطن فوتبال حضور دارند این باخت را پیش‌بینی می‌کردند.

تیم منتخب آموزشگاه‌ها هم یمن را می‌برد

یمن تیم بسیار ضعیفی بود و ما با تیم منتخب آموزشگاه های کشور نیز  می‌توانستیم آن ها را شکست دهیم؛بازیکنان تیم ملی ایران بسیار سر حال بودند اما در بازی دوم تیم ویتنام حدود 15 دقیقه فشار آورد و با دیدن این 15 دقیقه کارشناسان به این نتیجه رسیدند که داشتن 7 عنصر هجومی در یک تیم در زمانی که تیم حریف به  فشار میاورد برای دفاع کردن کافی نیست و مهره های هجومی تمایل به حمله کردن دارند نه دفاع. در بازی با عراق نیز ما می‌توانستیم با ترکیبی بازی کنیم که مهره‌های دفاعی بیشتری داشته باشد  اما استفاده از ترکیب هجومی باعث افت و خستگی بازیکنان ما شد و عمان هم حدود 15 دقیقه روی دفاع ما فشار آورد و حتی به پنالتی نیز رسید و کارلوس کی روش با مشاهده این بازی ها  باید متوجه می‌شد  که تیم ملی نیاز به بازی کردن با مهره های مختلف دارد.

توازن بین مهره های هجومی و تدافعی در تیم ملی وجود نداشت

مدافعان کناری ما در این تورنومنت مهره های هجومی بودند و بازیکنانی مثل رضاییان، حاج صفی و محمدی بازیکنانی هستند که تمایل بیشتری به هجوم دارد و به نوعی  مهره های تدافعی تیم ملی ایران  تنها پور علی گنجی، کنعانی زادگان و تا حدودی امید ابراهیمی بودند و دلیل این ترکیب هجومی این بود  که کی روش در تمام مدت 8 ساله حضورش در ایران به دنبال فرصتی برای بازی هجومی بود و این کار را قبل از جام ملت ها در بازی های دوستانه نیز تمرین کرده بود و اگر کمک مربی بزرگتری نسبت به کروز در کنار کی روش بود به این امر را به کیروش می‌گفت که برای قهرمان شدن در یک تورنمنت نیاز به توازن بیشتری در تیم است.

از 8 سال پیش مشخص بود قهرمان نمی‌شویم

تیم ملی از 8 سال پیش مشخص بود با فینال نمیرسد و کی روش هیچ وقت امضای فوتبالی در نزد اهالی فوتبال ایران نداشت، کی روش امضای بازی های مقتدرانه در مناسبات فوتبالی ایران داشت و با ایستادن جلوی وزیر و برانکو و ... به مربی مقتدری تبدیل شده بود و این امر باعث اقتدار تیمی می‌شد اما این اقتدار  کافی نبود و ما با رسیدن به نیمه نهایی جام ملت های آسیا که به نوعی آغاز جام ملت ها بود به مشکل برخوردیم وگرنه بردن تیم ملی چین یا عمان کار سختی نبود.

افتخار اصلی ژاپن داشتن سرمربی بومی است

 بزرگترین افتخار ژاپن در این رقابت ها حضور مربی بومی روی نیمکت تیم ملی ژاپن بود و نشان داد که فوتبال ژاپن به حدی پیشرفت کرده که مربیان موفقی را تربیت کند و با همان مربی توانست حبابی که ما 8 سال از تیم ملی ساخته بودیم را بترکاند.

در یک روند فوتبالی ساختن تماشاگر و بازیکن خیلی راحت تر از ساخت یک مربی است و اکنون ژاپن توانسته با مربی بومی به فینال این تورنومنت برسد که امری فوق العاده مهم است.

ژاپنی ها با آنالیز خوب تیم ملی به این نتیجه رسیده بودند که راه بردن ایران پرس مداوم است و با 55-60 دقیقه پرس مدافعان مرکزی ما که بیشترین فشار روی آن ها بود منجر به اشتباه آن ها شد و توانست تیم ملی ایران را شکست دهد.

کی روش سرمربی بین المللی نیست 

به شخصه از ابتدا با حضور کی روش مخالف بودم، کی روش یک دروازه‌بان بود که در 17 سالگی آسیب دید و دیگر بازی نکرد و مشخص نیست با کدام عقبه ای توانست سرمربی رئال مادرید یا تیم های ملی ایران و پرتغال و مربی منچستر یونایتد شود.

کی روش سبک و فلسفه  فوتبال بین المللی ندارد و یک سرمربی بین المللی مانند گواردیولا و ونگر و بسیاری دیگر نیست و نمیتوان سبک فوتبالی کی روش را با این مربیان مقایسه کرد؛ کی روش هیچ وقت به کلیت فوتبال ایران نگاه نکرد و با یک دست پیچ های شل تیم ملی را سفت کرد اما با دست دیگرش بر سر فوتبال باشگاهی و بعضی از باشگاه های ما کوبید.

کی روش باید یک مقدار جامعه شناسی می‌کرد و نباید با دلایل پرت و شخصی به تیمی مثل پرسپولیس که پر طرفدار ترین تیم ایران است حمله می‌کرد و  با این کار تا حدودی بعضی از مردم را از تیم ملی جدا کرد.

قطر قهرمان می‌شود 

قطر لایق ترین تیم برای قهرمانی این دوره است و با فوتبال خوب و معقولانه می‌تواند به این عنوان دست یابد و این که میزبان جام جهانی بتواند به قهرمانی جام ملت های آسیا برسد برای فیفا نیز خیلیخوب است و میتواند به نوعی این انتخاب میزبان را توجیه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز