خبرگزاری کار ایران

خاطره جذاب کارلوس کی‌روش در تقابل با مورسیای کوچک!

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۷۲۲

تقابل ایران با ژاپنی که سال‌ها به‌عنوان یکی از قدرت‌های مسلم آسیا شناخته شده است پر است از آمار و ارقام و نکته‌های فنی و حاشیه‌ای.

به گزارش ایلنا، مثل اینکه این نخستین باری است که ایران و ژاپن در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند یا اینکه این بیست و دومین رویارویی تاریخ فوتبال دو تیم و چهارمین تقابل دو تیم در جام ملت‌ها است و اینکه ایران بار هشتم است که به نیمه‌ نهایی آسیا رسیده و ژاپن ششمین نیمه نهایی خود را تجربه می‌کند.

نکته جالب از میان همه این آمارها، پیشینه‌ای است که تقابل کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با هاجیمه موریاسو، سرمربی تیم ملی ژاپن دارد. ماجرا از این قرار است که کارلوس کی‌روش در فصل 1997 جی لیگ ژاپن مربی تیم ناگویا گرامپوس ایت بود و در آن زمان هاجیمه موریاسو نیز در تیم سانفرس هیروشیما در پست هافبک دفاعی بازی می‌کرد.

این دو تیم در آن فصل چهار بار با هم بازی کردند که حاصل آن دو برد برای هر دو تیم بود. موریاسو در دو مسابقه از آن 4 مسابقه در میدان حاضر بود و جالب اینکه ناگویا هر دو مسابقه‌ای که موریاسو در آن حاضر بود را با نتایج 2 بر یک و یک بر صفر با پیروزی پشت سر گذاشت. بنابراین با توجه به غیبت موریاسو در آن دو بازی این سومین تقابل کی‌روش و موریاسو است که باید دید آیا کی‌روش موفق به ثبت سومین برد خود مقابل مربی ژاپن می‌شود؟

نکته جالب توجه اینکه گراهام آرنولد سرمربی فعلی استرالیا به‌عنوان فوروارد تیم هیروشیما در آن فصل بوده است. در آن فصل ناگویا نایب قهرمان جام برندگان آسیا شد.

هاجیمه موریاسو که از سال 1992 تا 1996 در تیم ملی ژاپن 35 بازی ملی انجام داده دو بار هم با ایران روبه‌رو شده است. مربی سامورایی‌های آبی در بازی آخر مرحله گروهی جام 92 که با پیروزی یک بر صفر ژاپن به پایان رسید و همچنین بازی مقدماتی جام جهانی که به برتری 2 بر یک ایران انجامید مقابل تیم ملی ایران بازی کرده است.

ایران تاکنون در هفت بازی نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به میدان رفته است که 5 بار نخست آن حد فاصل سال‌های 1972 تا 1988 به صورت متوالی و پی در پی بوده است.

در سال 1972 ایران در نیمه نهایی با جمهوری خمر روبه‌رو شد و 2 بر یک به برتری رسید. صفر ایرانپاک و پرویز قلیچ‌خانی گل‌های ایران را در آن بازی به ثمر رساندند. ایران در فینال کره جنوبی را برد و برای دومین بار متوال به قهرمانی رسید.

ایران در بازی‌های 1976 که در کشورمان برگزار می‌شد نتوانست در 90 دقیقه چین را شکست دهد اما در وقت‌های اضافه با گل‌های علیرضا خورشیدی و حسن روشن توانست چین را شکست داده و به فینال برسد. ایران در فینال کویت را شکست داد و قهرمان شد.

در سال 1980 ایران در نیمه نهایی 2 بر یک مغلوب کویت میزبان و قهرمان شد و در نهایت با پیروزی بر کره شمالی در بازی آخر به سومی آسیا بسنده کرد.

در سال 1984 ایران که تا دقیقه 88 با تک گل دقیقه 47 شاهرخ بیانی از عربستان پیش بود با گل به خودی شاهین بیانی بازی برده را از دست داد و در ضربات پنالتی 5 بر 4 مغلوب عربستان شد و با شکستی دیگر در ضربات پنالتی مقابل کویت چهارم شد.

در سال 1988 ایران در پنجمین حضور متوالی خود در نیمه نهایی آسیا یک بر صفر مغلوب عربستان شد و با شکست چین در پنالتی‌ها سوم آسیا شد.

در سال 1996 ایران برای سومین‌بار پیاپی مقابل عربستان به میدان رفت و باز هم در ضربات پنالتی شکست خورد.

آخرین حضور ایران در نیمه نهایی در سال 2004 مقابل چین بود که پس از تساوی یک بر یک در وقت‌های قانونی و اضافه در ضربات پنالتی 4 بر 3 به چین باخت و با غلبه بر بحرین در رده ‌بندی سوم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز