خبرگزاری کار ایران

فریبا در گفت‌و‌گو با ایلنا: تمام ۲۳ بازیکن ایران در یک سطح هستند

زمانی علی کریمی مصدوم می‌شد و ما غصه جانشینش را داشتیم / ایسلند هم از پرتاب اوت دستی استفاده می‌کرد / چین همانند عمان خط دفاع آسیب پذیری دارد / ترکیب مقابل عمان بهترین بود

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۱۹۲

پیشکسوت فوتبال ایران می‌گوید بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران با ارائه سبک بازی همانند عمان می‎‌توانند چین را شکست داده و به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا راه پیدا کنند.

بهتاش فریبا در گفت و گو با ایلنا، درخصوص برتری بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان، سبک بازی کارلوس کی روش و رویارویی با چین در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا صحبت کرد. مشروح گفت‌وگوی مهاجم اسبق تیم ملی را در ادامه می‌خوانید:

بازی مقابل عمان چطور بود؟

بازی شرایطش به گونه‌ای بود که بالا و پایین فوتبال در 90 دقیقه را کاملا حس کردیم. در لحظه هر اتفاقی در فوتبال می‌افتد و ما دیدیم که چهار زمان مهم در 90 دقیقه فوتبال وجود دارد. 5 دقیقه اول و آخر نیمه اول و همچنین 5 دقیقه اول و آخر نیمه دوم. در مجموع این 20 دقیقه بسیار حساس و تاثیرگذار هستند که چه شما چه گل بزنید و گل دریافت کنید باید شرایط ویژه‌ای را برای آن در نظر بگیرید. اولین توپی که روی دروازه ما آمد مجبور شدیم که پنالتی بدهیم؛ پنالتی که قطعا درست بود و نمی‌دانم اگر حسینی پنالتی نمی‌داد توپ گل می‌شد یا نه اما به احتمال 90درصد مهاجم حریف در موقعیت تک به تک شانس گلزنی داشت. فوتبال واقعا پدیده‌ای است که شما نمی‌دانید تکلیفتان چقدر روشن است و در واقع شیرینی این ورزش به همین است. 

بیرانوند مهار خوبی روی ضربه پنالتی داشت.

باید خداراشکر کنیم که بیرانوند توانست ما را به خوبی به بازی برگرداند. بعد از این پنالتی چند دقیقه‌ای فشار روی ما بود اما رفته رفته تمرکز بالای ما که منشا آن اشکان دژاگه، وحید امیری و امید ابراهیمی بدانیم در مالکیت توپ شرایطی را به وجود آوردند که هوش کامل به بازی برگشتیم. به هر روشی روی دروازه حریف موقعیت ایجاد کردیم اما در ارسال‌ها کمی ناموفق بودیم. همین که می‌دانستیم عمان از کناره‌ها روی ارسال ضعف دارد نشان می‌دهد که خوب عمل کردیم. 

در روند مسابقات جام ملت‌های آسیا برخی به پرتاب اوت دستی توسط بازیکنان انتقاد داشتند و از این روش کی روش انتقاد کردند.

انتقاد ندارد، مگر ایسلند از این روش استفاده نمی‌کرد؟ وقتی شما می‌توانید فاصله کرنر و اوت را به هم نزدیک کنید چرا این کار را انجام ندهید شاید این تاکتیک نباشد اما به هر حال راهکاری برای رسیدن به دروازه حریف است. هرکس توانایی این را داشته باشد انجام می‌دهد، شماره 11 عمان هم دیشب پرتاب بلند داشت چرا این را نمی‌گوییم؟ در هر صورت ما روی ضعف توپ‌های بلند خوب کار کردیم و اگر ارسال‌های موفق‌تری داشتیم بیشتر هم گلزنی می‌کردیم. بعد از 10 دقیقه نیمه اول بازی خیلی خوب در کنترل ایران بود.

گلزنی جهانبخش در این مسابقه خیلی مورد توجه قرار گرفت.

برای او خوشحالم این گلزنی بازگشت او به مسابقات بود و این پاس که مجید حسینی از نیمه ایران برای او ارسال کرد راهکاری خوبی بود تا او پنالتی اول مسابقه را فراموش کند. بعد از ابتدای بازی که شرایط خاص بود ما شوتزنی داشتیم و روی دروازه حریف خیلی موقعیت ایجاد کردیم. جهانبخش در ابتدای کمی ضعیف بود اما تا لحظه‌ای که زمین را ترک کند در از پیش رو برداشتن بازیکن مقابل بی نظیر عمل کرد.

بعد از اشتباه سیدمجید حسینی خیلی‌ها معتقد بودند که انتقال او به ترکیه سبب شد تا چنین اختلافی در عملکرد او نسبت به حضورش در استقلال تهران پدید بیاید.

ترکیه سطح لیگش از لیگ ما پایین‌تر نیست، در ترکیه زندگی کردم و بازی‌های آنها را در حال حاضر هم دنبال می‌کنم. اینکه حسینی پنالتی داده نباید اینطور مقایسه شود که چون در ترکیه است این اتفاق افتاده؛ در صحنه پنالتی اگر خطا نمی‌کرد گل می‌خوردیم. در هر صورت این اتفاقات فوتبال است و ما 35 دقیقه مثل یک قهرمان بازی کردیم از مالکیت توپ، ارسال، شوتزنی، سرزنی، حمل توپ  و آمار کلی همه چیز را در دست داشتیم.

تیم ملی مقابل یمن، ویتنام، عراق و عمان بازی کرده و در هیچ یک از بازی‌ها ترکیب و سبک بازی یکسانی نداشته‌ایم. 

ما با ارنج‌های مختلف بازی کردیم و در هر مسابقه حداقل چند تغییر در ترکیب داشتیم؛ این اول از همه نشان می‌دهد 23 بازیکنی که در امارات هستند همگی در یک سطح هستند زمانی بود که ما مثلاعلی کریمی مصدوم می‌شد و جانشین نداشت تا 80 درصد ملت ما غصه داشته باشند اما الان اگر حتی 5 بازی هم نباشند ما غمی نداریم. بازیکنان ما آنقدر توانایی دارند که وقتی هر چهار روز بازی داریم با استراحت دادن مرحله‌ای بهترین عملکرد را دارند. در حال حاضر ابزار قوی در دستان کی روش است و تنوع تاکتیکی داشتیم و زمان هم نشان داده که این تغییر و تنوع به ضرر ما نبوده و هم بازی عراق بازی کردیم و مقابل عمان هم نفوذی بازی کردیم.

در این بازی فرصت‌سوزی زیادی هم توسط مهدی طارمی و سردار آزمون داشتیم.

ما با همان سبک تاکتیکی کی روش دو گل به عمان زدیم اما 6تا هم نزدیم. اگر توپ‌های طارمی و سردار گل می‌شد الان ما به عمان حداقل 6 گل زده بودیم و شانس آوردند که 6 گله نشدند. مهاجمی که گلزن است معمولا از هر چند موقعیت گلزنی می‌کند. خدارا باید شاکر باشیم که تیم ما در مجموع خوب ظاهر شد و در نیمه دوم روند بازی را مدیریت کردند. 

در مرحله یک چهارم نهایی ما چین را پیش رو داریم.

تمام بازی‌ها سخت است و شرایط خاص خودش را دارد. بازی دیروز مقابل تایلند را اگر دیده باشید معلوم است با دو تعویض مارچلو لیپی تایلند شکست خورد و تجربه این سرمربی را نشان داد که حریف سختی برای ما خواهند بود. فکر می‌کنم در مقابل چین هم باید ترکیب نفوذی داشته باشیم. ترکیب ایران مقابل عمان از نظر من بهترین ترکیبی بود که تا به حال چیده شده بود ولی در بازی با چین اگر بخواهیم همانند عمان بررسی کنیم خط دفاع متوسطی دارند، خط هافبک خوبی دارند و در حمله قوی هستند. خط دفاع عمان بسیار آسیب پذیر بود و دو گل روی اشتباه مدافعان بود. چین هم همینطور است و به خصوص در مدافعان میانی تمرکز لازم ندارند. اگر فشار روی دروازه آنها بیاوریم به راحتی به گل میرسیم. با این بازی که از ایران دیدم ما به راحتی به فینال میرسیم.

موعز علی بعد از شما و علی دایی به سومین بازیکنی تبدیل شد که در مسابقات جام ملت‌های آسیا در یک مسابقه به چهار گل زده می‌رسد. شانس او برای رسیدن به آقای گلی این تورنمنت را چطور می‌بینید؟

برای آقای گل شدن ادامه بازی‌ها و سپس رقبای پیش رو تاثیرگذار هستند. اگر قطر مقابل عراق شکست بخورد او به راحتی کنار می‌رود و شرایط برای دو مهاجم ما سردار آزمون و مهدی طارمی و دیگر رقبا ایجاد می‌شود که به این عنوان دست پیدا کنند. موعز علی آقای گل هم شود به درد قطر نمی‌خورد چرا که ملیتی سودانی دارد!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز