خبرگزاری کار ایران

راه‌اندازی سیستم VAR در فوتبال ایران چقدر هزینه دارد؟

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۳۱۲

با توجه به اشتباهات داوری هفته‌های اخیر، راه‌اندازی کمک داور ویدیویی تبدیل به مطالبه عمومی شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، اشتباهات داوری در فصل هجدهم و خصوصاً هفته‌های اخیر تبدیل به یک چالش جدی در فوتبال ما شده است و باعث شده مصاحبه‌های تند و تیزی از سوی مسئولان تیم‌ها علیه داوران صورت بگیرد و حتی فدراسیون از سوی تیم‌های مختلف متهم به حمایت از تیم‌های دیگر شده است و در این شرایط جو هر روز متشنج‌تر می‌شود و این می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به فوتبال ما وارد کند.

در هفته‌های اخیر مسئولان باشگاه‌های مختلف، راه اندازی سیستم VAR یا همان کمک داور ویدیویی را راهکار پایان دادن به مشکلات داوری دانستند و از فدراسیون فوتبال اقدام نسبت به این مورد را مطالبه کردند.

سیستم کمک داور ویدیویی یک سیستم جدید در فوتبال است که در چند سال اخیر به شکل آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته بود و کم کم پایش را به تورنمنت‌های مهم باز کرد و در نهایت در جام جهانی 2018 روسیه تبدیل به یکی از سوژه‌های اصلی رقابت‌ها شد و تاثیرات زیادی هم در تصمیمات داوری گذاشت که نشان از اهمیت بالای آن بود.

در حال حاضر لیگ‌های ایتالیا، آلمان، اسپانیا و در آسیا لیگ قطر از این سیستم استفاده می‌کنند ولی در لیگ جزیره از آن استفاده نمی‌شود.

 

VAR به ایران می‌آید؟

صحبت از سیستم کمک داور ویدویی شاید در حرف آسان باشد ولی با بررسی دقیق امکانات لازم در آن به نظر می‌رسد نباید خیلی امیدوار بود. سیستم VAR در جام جهانی با نصب حدود 30 دوربین در هر ورزشگاه همراه بود که این دوربین‌ها با بالاترین کیفیت‌های موجود فیلم برداری می‌کردند. در شرایطی که ما در خیلی از ورزشگاه‌های لیگ برتر حتی یک دوربین با کیفیت HD برای پخش تلویزیونی نداریم و برای مثال بازی‌هایی که در ورزشگاه آبادان پخش می‌شود با کیفیت بازی‌های 20 سال قبل هستند.

کمیته داوران سال‌ها درگیر ورود سیستم ارتباط رادیویی بین داور وسط و کمک‌هایش بود و سیستمی به این سادگی که هزینه آنچنانی هم نداشت پس از سال‌ها و به طور ناقص وارد کشور شد و در حال حاضر هم در همه بازی‌ها از آن استفاده نمی‌شود. با این شرایط تکنولوژی به روزی مثل VAR تا چه در در درسترس فوتبال ایران خواهد بود؟

 

سیستم VAR چقدر هزینه دارد؟

فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران کشورمان در صحبت‌هایی در این خصوص اظهار داشت: "باشگاه‌ها بیایند خودشان دوربین‌ها را در ورزشگاه‌ها نصب کنند تا این سیستم ویدئویی VAR‌ به فوتبال ایران بیاید. قبول دارم این کار سخت است اما دولت هم باید کمک کند. ما با خود آقای تاج هم که حرف زدیم معتقد بود که باید دولت هم کمک کند. ما جلسات مختلفی برگزار کردیم و حتی با آقای فغانی در این زمینه صحبت کردیم، در جلسه آخر هم گفته شد که هر ورزشگاه باید حداقل 10 دوربین داشته باشند و اتاق جداگانه داشته باشند ضمن آنکه هر استادیوم 300 هزار دلار برای نصب این سیستم هزینه می‌خواهد. البته من قیمت‌ها را دقیق نمی‌دانم ولی این رقم مطرح شده است."

البته به نظر نمی‌رسد 10 دوربین برای سرتاسر زمین در چنین سیستمی کافی باشد و حداقل 3 برابر این تعداد نیاز به دوربین داریم ولی اینطور که از گفته‌های اصفهانیان بر می‌آید فدراسیون فوتبال قادر به تأمین تمام هزینه‌های مربوط به آن نیست و از دولت و باشگاه‌ها درخواست کمک کرده است.

اگر واقعاً بشود با رقم 300 هزار دلار در هر ورزشگاه این سیستم را راه‌اندازی کرد به نظر نمی‌رسد اتفاق دور از دسترسی باشد ولی بعید است با این هزینه بتوان چنین سیستمی را راه اندازی کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز