خبرگزاری کار ایران

مسیر صعود بسکتبالیست‌ها به جام جهانی

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۹۳۲

تیم ملی بسکتبال در نخستین مسابقه‌اش در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی، شکست سنگینی را برابر استرالیا متحمل شد. باختی که شاید با توجه به نمایش ضعیف تیم ایران خیلی به چشم آمده و همه را نگران کرده.

به گزارش ایلنا، با این حال در مسابقه‌ همزمان قزاقستان دست به کار بزرگی زد و با شکست دادن فیلیپین در خانه‌اش، معادلات صعود از گروه دوم انتخابی جام جهانی را تغییر داد. تغییری که بیش از هرچیز به سود ایران است و شانس صعود ایران به جام جهانی را بیشتر هم می‌کند. با این حال هنوز سه بازی برای هر تیم باقی‌مانده و نمی‌شود به صراحت و قاطعیت درباره صعود هیچ تیمی صحبت کرد. البته استرالیا با پیروزی برابر ایران صعودش را قطعی کرد و برای صعود دیگر نیازی به پیروزی ندارد

رقابت‌های بسکتبال انتخابی جام جهانی در حالی روز دوشنبه پنجره پنجم خود را به پایان خواهد برد که تیم‌ها با احتساب تک بازی باقیمانده از این پنجره، سه مسابقه دیگر پیش روی خود دارند. دوازده تیم راه یافته به مرحله دوم انتخابی، در دو گروه شش تیمی قرار گرفته‌اند و در نهایت و پس از برگزاری پنجره بعدی، سه تیم اول هر گروه به طور مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند و از میان تیم‌های چهارم هم تیمی که شرایط امتیازی بهتری داشته باشد، مجوز صعود را دریافت می‌کند. به این ترتیب هفت تیم از آسیا جهانی می‌شوند. چین ‌هم که به‌عنوان میزبان در این رقابت‌ها حضور دارد. پس جمعا هشت تیم از آسیا راهی جام جهانی 2019 خواهند شد.

 ایران در چه شرایطی به جام جهانی صعود می‌کند؟

همانطور که گفته شد، ایران برای قطعی شدن صعودش، باید یکی از رده‌های اول تا سوم را از آن خود کند که البته رده اول تا حدود زیادی برای استرالیا تثبیت شده. پس ایران شانس کسب رده‌های دوم یا سوم را دارد تا بتواند به جام جهانی صعود کند. شاگردان مهران شاهین‌طبع پس از بازی‌های دوم پنجره پنجم، با شش برد و سه باخت در رده دوم گروه قرار دارند. فیلیپین و ژاپن با شرایط برابر و یک برد کمتر از ایران سوم و چهارم‌اند و قزاقستان هم با چهار برد و پنج شکست در رده پنجم قرار دارد.

از طرف دیگر اردن هم دیگر رقیب ایران در راه صعود به جام جهانی به حساب می‌آید. تیمی که کاندیدای اصلی چهارمی در گروه دیگر است و بسکتبالیست‌های ایران در صورت چهارمی شرایط‌‌شان برای صعود با این تیم مقایسه می‌شود. تیم ایران روز دوشنبه باید در مانیل به مصاف فیلیپین برود و در پنجره پنجم هم در تهران از ژاپن و استرالیا میزبانی کند. سه دیدار دشواری که برای ایران باقی‌مانده و البته قرار است تکلیف نهایی‌اش را هم مشخص کند.

 صعود بی‌دردسر

با وجود اینکه در تحلیل‌های روند صعود ایران به نتایج تیم‌های دیگر هم توجه می‌شود، حقیقت این است که تکلیف صعود بیش از هر چیز در دست خود تیم است. ایران از سه بازی باقی‌مانده، اگر بازی با استرالیا را از همین حالا باخته فرض کنیم، دو بازی با فیلیپین و ژاپن دارد که روی کاغذ حداقل شانس پیروزی در آن را دارد و با این دو برد به‌عنوان تیم دوم گروه خود راهی جام جهانی می‌شود.

 سفر به چین با یک برد

تیم ایران در صورتی که فیلیپین را در بازی دوشنبه ببرد، در صورت شکست خوردن در دو بازی پنجره ششم و پیروزی فیلیپین در دو بازی بعدی‌اش هم به احتمال فراوان جهانی می‌شود. در این شرایط هر دو تیم 19 امتیازی می‌شوند اما تیم ایران که از لحاظ تفاضل گل برتری محسوس و خوب 81 امتیازی دارد، خیلی بعید است دو باخت محتمل برابر ژاپن و استرالیا آن را از بین ببرد. این شرایط اما برای ژاپنی‌ها صدق نمی‌کند و آنها با توجه به بهتر بودن تفاضل گلشان نسبت به ایران، در صورت شکست مقابل ایران یا هر شرایط برابر دیگری، بالاتر از ایران قرار خواهند گرفت.

با تمام اینها، اگر هم بر فرض محال فیلیپینی‌ها شرایط بهتری از ایران پیدا کردند و ایران را به رده چهارم فرستادند، تیم چهارم گروه دیگر یعنی اردن، با باختی که در بازی پنجره دوم خود برابر کره جنوبی متحمل شد، با توجه به بازی‌های باقی‌مانده‌اش، حداکثر می‌تواند به امتیاز 18 برسد. آنها به احتمال قریب به یقین بازی را به نیوزیلند واگذار خواهند کرد و حتی اگر چین را هم ببرند، 18 امتیازی می‌شوند و تیم ایران با یک پیروزی از سه بازی آینده 19 امتیازی شده و با عنوان بهترین تیم چهارم صعود می‌کند.

 آیا تیم ایران بدون برد هم صعود می‌کند؟

تا پیش از بازی روز یکشنبه کره و اردن، این احتمال خیلی کم بود اما حالا که اردنی‌ها با اختلاف زیادی به کره باخته‌اند، احتمال شکست آنها در دو دیدار آینده برابر چین و نیوزیلند هم وجود دارد. دو تیمی که هرکدام حتی اگر با ترکیب‌های نصفه و نیمه هم به مصاف اردن بروند، این تیم را شکست می‌دهند.

به این ترتیب اردن با دو شکست و دو امتیازی که از آنها می‌گیرد، 17 امتیازی می‌شود. تیم ایران هم که حالا 15 امتیازی است، یک بازی بیشتر از اردن دارد و حتی اگر هر سه مسابقه‌اش را هم ببازد، 18 امتیازی شده و می‌تواند به‌عنوان بهترین تیم چهارم راه جام جهانی 2019 چین شود.

 بازی با استرس کمتر

بررسی شرایط مختلف از خوشبینانه‌ترین و بهترین‌های آن، نشان می‌دهد که تیم ایران در این وضعیت نه چندان مساعد هم شانس بسیار خوبی برای صعود دارد. پس مربیان و مدیران تیم باید در صحبت‌ها و کارهای روانی‌شان تا جایی که می‌توانند فشار را از روی بازیکنان تیم بردارند. بازیکنانی که اگرچه اکثرشان دیگر آنقدرها جوان و کم تجربه نیستند اما میدان‌های معدودی را اینطور بدون بزرگترها و ستاره‌هایی نظیر حدادی و صمد پشت سر گذاشته‌اند و با استرس کمتر شرایط بسیار بهتری خواهند داشت.

ملی‌پوشان ایران از ساعت 15 دوشنبه در مانیل به مصاف فیلیپین می‌روند. سالنی که یک بار در فینال جام ملت‌ها قهرمانی را به تیم ایران داده و حالا هم می‌تواند جواز صعود به جام جهانی را به تیم ایران بدهد.

گزارش: محسن آجرلو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز