خبرگزاری کار ایران

پای حرف‌های گلاره ناظمی؛ بانوی داور با رویاهای بزرگ / من فغانی نیستم!

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۰۶۵

این روزها نام گلاره ناظمی بیشتر از هر زمانی به گوش می‌رسد. داور بین‌المللی فوتسال ایران که بازی افتتاحیه فوتسال بانوان در المپیک جوانان بوینس‌آیرس را قضاوت کرد.

به گزارش ایلنا، گلاره که قبلا خودش هم فوتسال بازی می‌کرد، ظاهرا علاقه چندانی به حضور در داوری نداشت اما اصرارهای برادرش کوپال باعث شد او هم وارد داوری شود و البته عاشق آن. گلاره ناظمی داور بین‌المللی فوتسال که تا الان مسابقات مهمی از جمله رقابت‌های فوتسال مردان در رقابت‌های دانشجویان جهان و بازی‌های داخل سالن آسیا را سوت زده، حالا امیدوار است که این اتفاق را در آرژانتین هم تکرار کند. ناظمی که داوری را از سال 80 شروع کرده، از سال 2014 داور بین‌المللی شده و از سال 2015 هم به فهرست الیت داوری رسید.

 

قضاوت بازی افتتاحیه فوتسال بانوان المپیک بوینس‌آیرس چطور بود؟

 خدا را شکر همه چیز خوب بود و مشکلی پیش نیامد. مسوولان هم راضی بودند که امیدوارم همین روند تا پایان مسابقات ادامه داشته باشد.

دوست داری بازی کدام تیم‌ها را قضاوت کنی؟

 قضاوت مسابقات تیم‌هایی که در المپیک حضور دارند، واقعا مهم است. یعنی می‌توانم با قاطعیت بگویم هیچ بازی اینجا بازی آسانی نیست و همه تیم‌ها برای مسابقات آماده شدند. سطح مسابقات واقعا بالا است و با مسابقاتی که قبلا رفتم اصلا قابل قیاس نیست چون بالاترین سطح مسابقات است. برای من هم فرقی نمی‌کند بازی کدام تیم‌ها را قضاوت کنم. هر بازی باشد به نحو احسن انجام می‌دهم. ابلاغ اخیرم هم بازی اسپانیا و تایلند بود که ابلاغ خوبی است چون اسپانیا تیم خیلی خوبی به حساب می‌آید و تایلند هم بهترین تیم آسیا است. امیدوارم که قضاوت‌هایم رضایت‌بخش باشد.

قبلا به خاطر اینکه مسابقات مردان را قضاوت کردی، خیلی مورد توجه قرار گرفتی. الان فکر می‌کنی بتوانی مسابقات مردان را در المپیک آرژانتین انجام دهی؟

 من در ورودی مسابقات که آزمایش آمادگی جسمانی دارد، توانستم آزمایش آقایان را هم بگذرانم. حالا اینکه شانس قضاوت مسابقات مردان را داشته باشم یا نه، نمی‌دانم اما امیدوارم این شانس به من برسد.

شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد که شما به‌عنوان یک زن چطور می‌توانی مسابقات مردان را قضاوت کنی...

 دقیقا همینطور است و برخی‌ها، تصورات اشتباهی از قضاوت این مسابقات دارند. خیلی‌ها می‌گویند چطور می‌شود داور بود و با بازیکنان برخورد نکنی؟ آنها داوری فوتبال را با فوتسال اشتباه می‌گیرند. در حالی که داوران فوتسال کاملا بیرون زمین هستند و هیچ برخورد و تماسی بین داور و بازیکنان وجود ندارد و اتفاق نمی‌افتد. ما در مسابقات دانشجویان جهان 2 داور باحجاب بودیم که بدون هیچ مشکلی مسابقات مردان را قضاوت کردیم و باعث افتخار است. به خاطر اینکه نشان دادیم حجاب محدودیت نیست و اتفاقا خانم‌های ایرانی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی مثل بقیه خانم‌ها کار و علاقه‌شان را دنبال کنند. شاید در کل دنیا خیلی‌ها تصور کنند که ما نمی‌توانیم با داشتن حجاب کار کنیم و در کشورمان یکسری سختگیری می‌شود، در صورتی که اینطور نیست و ما با قضاوت در بالاترین سطح که فیفا است نشان دادیم هیچ محدودیتی نداریم و باحجاب می‌توانیم علاقه‌مان را دنبال کنیم و در کنار داوران اروپایی، آمریکایی و سایر قاره‌ها قضاوت کنیم و از پس آن بربیاییم.

زمانی که به‌عنوان داور مردان انتخاب شدی، استرس نداشتی؟

 چرا، خیلی سخت بود چون برای نخستین بود که به یک داور زن ایرانی فرصت قضاوت مسابقه مردان را می‌دادند. به خاطر همین هم کار سختی داشتم و استرسم بالا بود. من در مسابقات مردان در قزاقستان که یکی، دو ماه گذشته برگزار شد و همچنین در مسابقات داخل سالن آسیا در ترکمنستان برای رقابت‌های مردان داور بودم. آن هم داور اول و دوم. معمولا برای مسابقات مردان داور 3 به زنان داده می‌شد که این بار داور اول و دوم بودم. در کل تجربه خیلی خوب اما سختی بود چون استرس زیادی داشتم.

کلا چطور شد که سمت داوری آمدی؟

 واقعیت این است که برادرم کوپال ناظمی که داور لیگ برتر است، وقتی متوجه شد کلاس‌های داوری بانوان دارد برگزار می‌شود از من خواست در این کلاس‌ها شرکت کنم. من هم پذیرفتم و رفتم. اول هم داور فوتبال بودم که سال 78، 79 نخستین دوره را گذراندم. کلا دنبال داوری نبودم اما با تشویق‌های برادرم در کلاس‌ها شرکت کردم و به این رشته علاقه‌مند شدم. نخستین مدرس داوری‌ام هم خانم فرخی بود که الان دیگر در ایران نیست. بعد از آن هم وقتی در تست‌های آمادگی جسمانی و داوری قبول شدم، انگیزه بالایی پیدا کردم و داور شدم. در واقع استعداد داوری داشتم و علاقه زیاد به آن باعث شد که الان 17 سال در این رشته حضور داشته باشم. همانطور که گفتم اول داور فوتبال بودم و بعد علاقه‌مند به فوتسال شدم و به این رشته آمدم.

خیلی‌ها الان شما را با علیرضا فغانی مقایسه می‌کنند و معتقدند شما فغانی داوری بانوان هستی.

نمی‌دانم شبیه کدام داور قضاوت می‌کنم اما همه می‌گویند شخصیت درون زمینم با بیرون زمین متفاوت است. برخلاف اینکه خارج از بازی آدم آرامی هستم اما در بازی خیلی جدی و قاطع هستم.

از آسیا کلا 5 داور برای المپیک جوانان انتخاب شد که شما جزو 2 داور زن هستی که به این مسابقات رفتی...

 بله، واقعا حس خوبی است که بین 5 داور برگزیده آسیا باشم. فکر کنید در آسیا داوران زن زیادی حضور دارند که در این میان فقط 2 داور انتخاب شدند و یکی از آنها من هستم. این انتخاب، حس خیلی خوبی به من می‌دهد و انگیزه‌ام را بیشتر می‌کند. امیدوارم بتوانم این روند را ادامه دهم.

بزرگترین آرزویت در داوری...

 امیدوارم زنان هم جام جهانی داشته باشند تا بتوانم در این رقابت‌ها حضور داشته باشم و قضاوت کنم.

گفتگو: سمیرا شیرمردی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز