خبرگزاری کار ایران

16 ورزشکار از خدمت سربازی معاف شدند (گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۷۰۱

حال و هوای بازی‌های آسیایی و قهرمانی در این رویداد با حضور فوتبالیست‌ها در جام جهانی و ثبت یک برد در برابر مراکش فرق می‌کند. به همین خاطر معافیت قهرمانان حاضر در بازی‌های آسیایی با شرایط هفت فوتبالیستی که برایشان نامه نوشته شد نیز متفاوت است.

به گزارش ایلنا، قانون مشخصی وجود دارد و سردار کمالی هم بعد از بازی‌های آسیایی به اجرای این قانون تاکید کرد. قانونی که واضح و روشن است: «معافیت ورزشکاران و قهرمانان از خدمت مقدس سربازی فقط مشمول افرادی می‌شود که بتوانند با توجه به عناوینی که به دست آورده‌اند مشمول معافیت شوند. به‌طوری که نفرات اول تا سوم بازی‌های المپیک، قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول بازی‌های آسیایی در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین‌المللی المپیک، همچنین مقام آوران اول تا سوم جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال می‌توانند از این معافیت بهره‌مند شوند.» این قانون روشن جای اما و اگری نمی‌‌گذارد و با این حساب می‌توان بدون پرس‌وجو، متوجه شد که از 300 و اندی ورزشکار اعزامی، چه کسانی معاف می‌شوند.

از بین همه شرکت‌کنندگان باید فقط بین طلایی‌ها گشت که با این حساب از 20 طلا، 18 مدال فردی‌اند و دو مدال تیمی‌. در مجموع رشته‌های والیبال و کبدی، شش نفر هستند که می‌توانند از این قانون استفاده کنند و در بین 18 طلایی دیگر نیز تعدادی از قبل معاف بودند، تعدادی خدمت سربازی رفته‌اند و انگشت‌شمار هم هستند ورزشکارانی که این طلا از بقیه مدال‌آوران خوشحال‌ترشان کرده چراکه علاوه بر افتخار ایستادن روی سکوی نخست، بالا بردن پرچم کشور و 160 سکه، معافیت از سربازی را هم به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

معافیت؛ بهترین شانس والیبال

در والیبال 5 بازیکن مشمول خدمت سربازی بودند که با قهرمانی در این دوره از بازی‌ها توانستند از امتیاز ویژه معافیت از خدمت سربازی استفاده ببرند. محمدجواد معنوی‌نژاد، امیرحسین توخته، محمدرضا حضرت‌پور، مرتضی شریفی و صابر کاظمی 5 عضو تیم ملی هستند که مشمول خدمت سربازی بودند و با مدال طلای بازی‌های آسیایی از امتیاز ویژه معافیت بهره‌مند می‌شوند. نکته مهم و جالب توجه در معافیت این والیبالیست‌ها این است که صابر کاظمی، مرتضی شریفی و محمدجواد معنوی‌نژاد که اتفاقا در لیگ جهانی درخشش فوق‌العاده خوبی داشتند، لژیونر شدند و در تیم‌های خارجی مشغول هستند که همین معافیت می‌تواند به کمک آنها بیاید.

یک تیم، یک طلا و یک معافی

کبدی ایران بعد از چند دوره ناکامی در فینال بازی‌های آسیایی در این دوره توانست به مدال طلا دست پیدا کند. مدال مهم و با ارزشی که فقط به یکی از ورزشکاران این رشته کمک می‌کند که از خدمت مقدس سربازی معاف شود. ابوالفضل مقصودلو تنها عضو تیم ملی کبدی است که هم‌اکنون 5 الی 6 ماه است که خدمت مقدس سربازی را هم پشت سر می‌گذارد اما حالا با این مدال طلا می‌تواند از این امر معاف شود. یکی دیگر از اعضای تیم هم می‌توانست مشمول این قانون مهم شود اما مدتی پیش کفالت گرفت و از خدمت مقدس سربازی معاف شد. محمد قربانی دیگر عضو تیم ملی است که در شرایط سنی قرار دارد که باید به خدمت مقدس سربازی می‌رفت و این دوران را پشت سر می‌گذاشت اما به دلیل شرایط خانوادگی که داشت‌‌، مدتی پیش معافیت کفالت گرفت و از خدمت سربازی معاف شد.

برد طلایی تکواندو

هوگوپوشان ایران در جاکارتا صاحب دو مدال طلا شدند که هر دو نفر از خدمت مقدس سربازی معاف شدند. میر‌هاشم حسینی و سعید رجبی دو طلایی تیم ملی هستند که هر دو شرایط سنی دارند که مشمول خدمت سربازی هستند و هر دو با همین مدال طلا می‌توانند از امتیاز ویژه معافیت از خدمت سربازی بهره ببرند.

گرایی تنها معافی کشتی

حسین نوری در وزن 86 کیلوگرم و محمدعلی گرایی در وزن 77 کیلوگرم دو طلایی تیم ملی هستند که با توجه به همین مدال طلا می‌توانستند از امتیاز معافیت از خدمت استفاده کنند. حسین نوری اما پیش از این دوران خدمت مقدس سربازی را پشت سر گذاشته بود اما محمدعلی گرایی جوان شیرازی تیم ملی که در جاکارتا هم خوش درخشید، سربازی نرفته بود و حالا می‌تواند علاوه بر پاداش سکه‌ها از معافیت خدمت هم لذت ببرد. کشتی آزاد اما علی‌رغم کسب سه مدال طلا از این امتیاز ویژه نتوانست بهره‌ای ببرد.

عرفان از ووشو معاف شد

عرفان آهنگریان و محسن محمدسیفی دو طلایی تیم ایران بودند که عرفان آهنگریان می‌تواند از قانون معافیت قهرمانان استفاده کند. عرفان آهنگریان ووشوکار 21 ساله و آینده دار تیم ملی است که با مدال طلای ارزشمندی که در جاکارتا کسب کرد می‌تواند از این قانون استفاده کند. فرود ظفری دیگر عضو تیم ملی ووشو که از مدال آوران بود به مدال نقره بسنده کرد. او متولد 1372 است و البته شرایط سنی او هم به معافیت نمی‌رسید مگر اینکه در این سال‌ها از معافیت تحصیلی بهره برده باشد.

طلای دیر هنگام کوراش

کوراش در بازی‌های آسیایی 4 مدال به دست آورد که یکی از آنها طلا بود اما همین یک مدال طلا هم نتوانست کمک زیادی به معافیت ورزشکاران این رشته از خدمت مقدس سربازی کند. الیاس علی‌اکبری تنها طلایی کوراش بود که الان با 31 سال سن در آخرین روزهای دوران قهرمانی به سر می‌برد و طبیعتا دوران مقدس سربازی را هم چند سال پیش پشت سر گذاشته و این امتیاز ویژه کمکی به او نمی‌کند. در واقع سه مدال آور دیگر کوراش هم در بازی‌های آسیایی نمی‌توانستند از این امتیاز مهم استفاده کنند. دو کشتی‌گیر برنزی کوراش قنبرعلی قنبری متولد 1365 و امید تیزتک هم متولد 1373 که در سال‌های گذشته دوران مقدس سربازی را پشت سر گذاشتند. جعفر پهلوانی هم که مدال نقره کسب کرد متولد 1371 است و او هم دیگر این شرایط را ندارد

حسین کیهانی دو سال قبل معاف شد

احسان حدادی و حسین کیهانی در پرتاب دیسک و سه هزار متر مانع طلایی شدند اما این دو ورزشکار دوومیدانی، نیازی به استفاده از این قانون ندارند. احسان حدادی که این بار چهارمین طلایش در بازی‌های آسیایی را به دست آورد، خیلی وقت پیش از این قانون برای معافیت استفاده کرد و حسین کیهانی هم دو سال پیش معاف شد. او پیش از اینکه زندگی متاهلی را شروع کند، از قانون کفالت استفاده کرد و خیالش بابت خدمت سربازی راحت شد.

وزنه‌بردار اوتی که شانس بزرگی را از دست داد

سهراب مرادی و بهداد سلیمی از مهم‌ترین طلایی‌های ورزش ایران در جاکارتا بودند. سهراب با جابه‌جا کردن رکورد دنیا نام خود را در این بازی‌ها جاودانه کرد و بهداد سلیمی که بعد از کسب مدال طلای فوق سنگین از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. این دو طلایی نامدار وزنه‌برداری هیچ کدام نمی‌توانند از امتیاز ویژه معافیت از خدمت مقدس سربازی استفاده کنند. هر دو این وزنه‌برداران چند سال پیش خدمت مقدس سربازی را پشت سر گذاشته‌اند.

سربازی رفته‌های کاراته

کاراته هم دو مدال طلا کسب کرد در حالی‌که می‌توانست توسط امیر مهدی‌زاده طلای سوم را هم کاسب شود اما رای داوران اجازه نداد. این دو طلایی کاراته اما هیچکدام نمی‌توانند که از امتیاز ویژه معافیت از خدمت مقدس سربازی استفاده کنند. بهمن عسگری و سجاد گنج‌زاده دو کاراته‌کای طلایی ا یران بودند که هر دو پیش از این به خدمت مقدس سربازی رفته بودند و دیگر این امتیاز کمکی به آنها نمی‌کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز