خبرگزاری کار ایران

از علی پروین تا مسعود شجاعی

با هفت کاپیتان شگفت انگیز تیم ملی ایران (گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۷۰۹

تیم ملی در حالی پنجمین حضور خود در جام جهانی را تجربه می‌کند که تاکنون 7 بازیکن در این رقابت‌ها موفق به بستن بازوبند کاپیتانی در این رقابت‌ها شده‌اند.

به گزارش ایلنا، تیم ملی در جام جهانی روسیه با دو بازیکن مدعی بستن بازوبند کاپیتانی حاضر خواهد شد؛ مسعود شجاعی و اشکان دژآگه.

در این گزارش به بازیکنانی خواهیم پرداخت که در طول 4 دوره اخیر بازوبند را در دیدارهای ایران در این رقابت‌ها به بازو بسته‌اند.

پروین؛ اولین و رکورددار

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، ایران در 4 دوره حضور خود در ادوار جام جهانی، حضور هفت کاپیتان مختلف را تجربه کرده است. علی پروین، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، در اولین دوره حضور ایران کاپیتان تیم ملی در طول هر سه مسابقه بود و از این حیث رکورددار است. هافبک باشگاه پرسپولیس در دهه پنجاه و شصت، درحالی به عنوان کاپیتان تیم ملی کشورمان معرفی شد که حشمت مهاجرانی، او را به حجازی، دانایی فر، فرکی و روشن ترجیح داده بود. ایران در آن بازی ها با سه باخت تورنمنت را به پایان رساند.

با هفت کاپیتان شگفت انگیز تیم ملی ایران (گزارش ویژه)

محمدخانی-عابدزاده

تجربه بعدی ایران به مسابقات 1998 فرانسه بر می گردد. احمدرضا عابدزاده،‌ گلر محبوب کشورمان در آن سال ها، کاپیتان اول تیم ملی بود که البته بازی اول برابر یوگسلاوی را به دلیل مصدومیت از دست داد. بدین ترتیب و با حضور نیما نکیسا در دیدار نخست، محمدخانی یک بازی و عابدزاده در دو بازی دوم و سوم، بازوبند کاپیتانی تیم ملی را بستند.

دروازه نکیسا در بازی اول تیم ملی علی رغم سیوهای متعدد، با یک اشتباه فردی باز شد تا دست شاگردان طالبی از کسب امتیاز در بازی اول کوتاه بماند. دیدار دوم ایران، همان بازی معروف و خاطره برانگیز برابر آمریکا بود که با گل های استیلی و مهدوی کیا به اولین و آخرین برد تاریخ کشورمان در ادوار جام جهانی بدل شد؛ سیاسی ترین بازی جام جهانی!

ایرانی ها در آخرین دیدار خود برابر آلمان، تنها با برد به مرحله بعد صعود می کردند اما غول همیشگی اروپا با دو گل ایران را از پیش رو برداشت تا حسرت هشت ساله تیم ملی برای جام جهانی آغاز شود.

 

دایی، یحیی و... ؟

در تیم 2006 علی دایی از هر نظر شایسته کاپیتانی بود. بیشترین بازی، کسوت و البته بیشترین گل زده! او که در بازی اول تیم ملی برابر مکزیک با انتقادات بسیاری هم رو به رو شد، در دیدار دوم برابر پرتغال روی نیمکت نشست تا یحیی گل محمدی بازوبند را به بازو ببندد. نکته جالب در رابطه با این مسابقه، مصدومیت یحیی در دقایق پایانی دیدار بود که در نتیجه آن، گل محمدی با بازوبند زمین را ترک کرد! روی کاغذ، مهدوی کیا بعد از او کاپیتان تیم ملی بود اما بازوبند هیچ گاه به زمین برنگشت تا ایران در دقایق پایانی بدون کاپیتان به بازی ادامه دهد.

بازی آخر تیم ملی دوباره با کاپیتانی علی دایی و البته مصدومیت یحیایی آغاز شد که دیگر برای همیشه از مسابقات ملی خداحافظی کرده بود. گلزنی در بازی اول، مصدومیت در بازی دوم و غیبت در بازی سوم سرنوشتی عجیب و غریب برای گل محمدی رقم زد. نکته جالب دیگر گلزنی جانشین یحیی، یعنی سهراب بختیاری زاده در بازی سوم برابر انگولا بود تا تیم ملی مانند بازی های 98، با دو گل زده جام را به پایان برساند و دوباره برای حسرتی هشت ساله آماده شود.

 

نکونام کنار پروین

جواد نکونام، یکی اصلی ترین مهره های موردنظر کی روش بود. کایپتانِ همیشه فیکس تیم ملی در دیدارهای 2014 هم مطابق انتظار کار کرد و با سه بازیِ نود دقیقه ای توانست به رکورد علی پروین برسد. حاشیه نکو، هافبک وقت استقلال تهران، البته رنگ بازوبند او بود که از چند بازی قبل از جام جهانی به رنگ آبی تغییر کرد.

تقابل با نیجریه، آرژانتین و بوسنی، دو باخت و یک مساوی را برای ایران به ارمغان آورد. اولین و تنها گل تیم ملی در این مسابقات را رضا قوچان نژاد در آخرین دقایق دیدار برابر بوسنی به ثمر رساند تا تیم ملی دست خالی از جام جهانی برنگردد.

 

شجاعی، حاج صفی و دژاگه

هنوز ترکیب 23 نفر آخر تیم ملی مشخص نشده است اما با توجه به حضور سه دروازه بان، آخرین نفری که از اردوی تیم ملی خط خواهد خورد از میان دیگر بازیکنان خواهد بود. در صورتی که مشکل و یا مصدومیتی پیش نیاید، مسعود شجاعی کاپیتان اول ایران در این مسابقات خواهد بود و پس از او هم حاج صفی و دژاگه کاندیداهای کی روش برای رهبری تیم هستند.

هرچند احتمال ضعیفی وجود دارد که هیچ کدام از این سه مهره در زمین حضور نداشته باشند اما در صورت بروز این اتفاق، کریم انصاری فرد، مهاجم المپیاکوس کاپیتان بعدی تیم ملی است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز