خبرگزاری کار ایران

صمد مرفاوی: بهانه ندارند پس بازی خوبی می‌شود

استقلال اول فصل شبیه لیگ یکی‌ها شده بود/ در تمدید قرارداد شفر نباید عجله کرد

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۱۲۵

صمد مرفاوی با پیراهن استقلال بارها به‌عنوان بازیکن بازی مقابل پرسپولیس را تجربه کرده است. او در قامت مربی و سرمربی استقلال فضای این بازی را از نزدیک لمس کرده و با حال و هوای آن کاملا آشنا است. مرفاوی عمیقا بر این باور است که در شهرآورد آتی به دلیل آرامش ذهنی حاکم بر دو تیم باید شاهد فوتبالی جذاب باشیم.

به گزارش ایلنا، از دیدگاه او دیگر جای هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. آیا به واقع نتیجه شهرآورد همانی خواهد شد که مرفاوی پیش‌بینی می‌کند؟ آیا دو تیم می‌توانند فوتبالی روبه جلو و تماشاگرپسند را به نمایش بگذارند؟ دو تیم به حدی آمادگی فنی دارند که چنین انتظاری نمی‌تواند توقع بیجایی باشد. این استقلال و این پرسپولیس می‌توانند زیباترین شهرآورد تاریخ را در روزهای پایانی سال  به نمایش بگذارند.

هشتادوششمین تقابل استقلال و پرسپولیس برگزار خواهد شد. با توجه به شرایط فنی دو تیم این بازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 در نیم فصل اول می‌گفتند استقلال شرایط خوبی ندارد و پرسپولیس برنده این بازی است اما الان شرایط کاملا فرق می‌کند. دو تیم اکنون از هر نظر شرایط فنی مطلوبی دارند و هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. نه مشکل بی‌پولی هست، نه مسائل مالی پس باید شهرآورد خوبی از آب درآید و دو تیم بازی باکیفیتی ارائه کنند.

اما معمولا دو تیم در این بازی بیش از حد احتیاط می‌کنند و به دنبال ماجراجویی نیستند.

 خاصیت این بازی همین است اما وقتی فضای دو باشگاه از هر لحاظ آرام است و هیچ دغدغه‌ای در میان بازیکنان و کادرفنی دوتیم وجود ندارد، باید این توقع را داشت که فوتبال جذابی را به نمایش بگذارند. در گذشته استقلال و پرسپولیس با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کردند و فضای ذهنی‌شان درگیر این مسائل بود اما در این فصل شرایط متفاوت است.

با توجه به حرف‌های شما می‌شود اینطور نتیجه گرفت که شانس دو تیم یکسان است.

 شاید اینطور باشد اما از ته قلب دوست دارم استقلال برنده این بازی باشد. انتظارم این است که استقلال بازی بهتری در مقایسه با پرسپولیس انجام دهد و این بازی را ببرد.

تاثیرگذاری وینفرید شفر در هفته‌های اخیر بیش از همیشه بر روند تاکتیکی استقلال مشهود و ملموس است به طوری که صحبت از تمدید قرارداد با این مربی می‌شود.

 من در گذشته بارها گفتم که در تمدید قرارداد این مربی آلمانی نباید عجله کرد. اعتقاد دارم که برنامه محوری باشگاه مهم‌تر از شرایط فنی یک مربی است. اگر یک باشگاه سازماندهی خوبی داشته باشد قطعا مربی هم در آن نتیجه می‌گیرد. درباره تمدید قرارداد با شفر اعتقاد دارم که باید تا پس از فینال جام حذفی صبر کرد هرچند که نمی‌توانم این موضوع را کتمان کنم که شفر نتایج خوبی با استقلال کسب کرده و تحولات کاملا در استقلال مشهود است. درباره نتایج اخیر هم باید تاکید کنم که از شفر به‌عنوان یک مربی باتجربه انتظاری جز این نبود. ضمن اینکه دست او در استقلال کاملا باز است و بازیکنان خوبی در استقلال حضور دارند.

همین بازیکنان ابتدای فصل هم بودند اما استقلال وضعیت اسفباری به لحاظ فنی داشت.

 خیلی‌ها استقلال را ابتدای فصل با تیم‌های لیگ یکی اشتباه می‌گرفتند. سبکی که شفر در استقلال پیاده کرده لااقل باعث شده همه در یک قالب مشخص تیمی قرار بگیرند و شرح وظایف مشخص باشد. این روند کاملا امیدوارکننده است و من شخصا دوست دارم شرایط فنی استقلال هر روز بهتر شود.

صحبت از تمدید قرارداد شفر است. حتی برخی مسوولان باشگاه استقلال اعلام کردند که قرارداد این مربی را تمدید شده بدانید اما نکته‌ای که در صحبت‌های شما نهفته بود برنامه محوری باشگاه است. به اعتقاد شما تمدید قرارداد شفر مهم‌تر است یا برنامه محوری باشگاه؟

 من بازهم تاکید می‌کنم که برنامه محوری باشگاه اهمیت بیشتری دارد. یادم می‌آید وقتی برانکو به پرسپولیس رفت شرایط فنی این تیم خیلی بد بود و آنها در لیگ وضعیت نامناسبی داشتند. مدیران باشگاه پرسپولیس در آن مقطع اما فکر آینده تیم‌شان بودند و برنامه‌ریزی دقیقی برای فصل‌های بعد کردند که نتیجه‌اش شد دو قهرمانی پی‌درپی. الان هم استقلال دقیقا در همان نقطه است. اگر مدیرانش درست تصمیم بگیرند، می‌شود به آینده امیدوار بود و استقلال را بر سکوی قهرمانی فصل بعد دید اما اگر برنامه‌ای وجود نداشته باشد بازهم در فصل‌های آینده نتیجه مطلوبی به دست نخواهد آمد. اصولا با برنامه‌ریزی برای یک سال مخالفم و اعتقاد دارم که یک مربی باید برای چند فصل در یک تیم فرصت کار پیدا کند. الان هم باید به شفر مجال کافی داده شود. اعتقاد دارم که او می‌تواند از عهده اداره استقلال برآید. هرچند که تاکید من بازهم به بعد از نتیجه فینال جام حذفی است.

اگر بخواهید بدون جانبداری تیم بهتری را در بازی امروز انتخاب کنید دست روی کدام تیم می‌گذارید؟

اینکه من به استقلال علاقه دارم و دوست دارم این تیم برنده باشد یک حس طبیعی است اما دوباره تکرار می‌کنم که شرایط فنی دو تیم در این بازی کاملا یکسان است و اگر شما یک نگاه گذرا هم به وضعیت آنها داشته باشید به نتیجه‌ای که من رسیدم، می‌رسید.

ممکن است بازی مساوی شود؟

 هر احتمالی وجود دارد اما امیدوارم که این بازی برنده داشته باشد و برنده‌اش هم استقلال باشد. تجربه می‌گوید که حال و هوای این بازی با همه بازی‌های فصل متفاوت است. پیش‌بینی می‌کنم که در این بازی هم تماشاگران پرتعدادی به ورزشگاه بروند. آماری که درباره حضور تماشاگران در بازی‌های هفته گذشته دادید، نشان می‌دهد که موانعی در راه حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها وجود دارد که باید برطرف شود. از سویی نباید فراموش کنیم که در روزهای سرد سال هستیم و بارندگی‌ها ممکن است خیلی‌ها را از رفتن به ورزشگاه منصرف کند. مسائل مالی هم در حضور هواداران در ورزشگاه بسیار دخیل است. برای مثال فردی که می‌خواهد از مازندران یا اهواز به تهران بیاید و شهرآورد را نگاه کند باید تمام مسائل مالی را در نظر بگیرد. به این نکته هم باید توجه داشت که شهرآورد استقلال و پرسپولیس درست در ایامی برگزار می‌شود که مردم درگیرکارهای آخر سال خود هستند. عید در پیش است و خیلی‌ها مشغله دارند. با این حال امیدوارم که ورزشگاه آزادی مثل همیشه در اینگونه بازی‌ها پر از تماشاگر باشد.

گفت‌وگو: محسن زاکری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز