خبرگزاری کار ایران

از زنگا تا تریم و گتوزو؛ سرنوشت گزینه‌های مدعی سرمربیگری استقلال

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۹۱۸

استقلالی‌ها بعد از برکناری علیرضا منصوریان از نام‌های بزرگی به عنوان گزینه حضور روی نیمکت خود نام برده‌ بودند و اکنون بد نیست نگاهی به سرنوشت آنها بیاندازیم.

به گزارش ایلنا، حضور وینفرید شفر در استقلال، برای والتر زنگا، جنارو گتوزو و فاتح تریم یک اتفاق خوب یا یک توفیق اجباری بود.

اگر آنها با استقلال به توافق می‌رسیدند و روی نیمکت این تیم می‌نشستند، آیا پیشنهادی از سری آ یا لیگ ترکیه به دست‌شان می‌رسید؟ آیا آن تیم‌ها برای استخدام این 3 مربی اقدام می‌کردند؟ بخت با این 3 مربی یار بود که به دلایل مختلف روی نیمکت استقلال ننشستند، وگرنه حالا به جای سری آ یا سوپرلیگ ترکیه باید در ایران مشغول به کار می‌شدند.

 

استقلال برای انتخاب شفر، کارنامه بسیاری از مربیان در سطوح مختلف و از کشورهای گوناگون را بررسی کرد. مربیانی که برای مدتی مد نظر باشگاه استقلال بودند اما در نهایت جانشین منصوریان نشدند. فاتح تریم اصلی ترین گزینه بود. مربی مشهور و پرافتخار اهل ترکیه که با اینکه استقلال او را سفت و سخت می‌خواست اما هرگز حتی راضی به مذاکره نشد تا نشان بدهد حاضر به فعالیت در فوتبال ایران نیست.

فاتح تریم گزینه اصلی استقلال بود اما تنهاترین نه. مربیان مختلف دیگری هم بودند که با استقلال مذاکره کردند اما یا به توافق نرسیدند یا از حضور در فوتبال ایران پشیمان شدند. مربیانی نظیر جنارو گتوزو که توسط یک ایجنت ایرانی به مدیران باشگاه استقلال پیشنهاد شد و البته والتر زنگا که همیشه نام او حول و حوش نیمکت تیم‌های ایرانی شنیده می‌شود.

این 3 مربی، وقتی به هر دلیلی سرمربیگری استقلال را بر عهده نگرفتند، عاقبت به خیر شدند. برای آنها یک توفیق اجباری بود که با استقلال بر سر شرایط مالی به توافق نرسیدند یا باشگاه ایرانی قید استخدام آنها را زد. هر 3 مربی در کشور خودشان پیشنهاد چرب و نرمی دریافت کردند و مشغول به کار شدند.

از والتر زنگا شروع می‌کنیم. مربی 57 ساله و ایتالیایی که بعد از پشت سر گذاشتن دوران باشکوه در عرصه بازی، با عنوان سرمربی به استخدام باشگاه کاتانیا در آمد. زنگا پس از کاتانیا به ترتیب روی نیمکت پالرمو، النصر عربستان، النصر امارات، الجزیره امارات، سامپدوریا، الشعب امارات و سپس ولورهمپتون انگلیس نشست اما نتایج او چندان قابل توجه نبود.

زنگا چند فصل را در حاشیه خلیج فارس سپری کرد اما نتایج او نه تنها خوب که متوسط هم نبود تا به دنبال شغل جدیدی در فوتبال ایران باشد. مدیران باشگاه استقلال به دلیل کارنامه ضعیف زنگا قید همکاری با این مربی را زدند تا او برای دریافت یک پیشنهاد جدید به ایتالیا برود و آنجا دنبال فعالیت تازه‌ای در عرصه مربیگری باشد.

زنگا را استقلال نخواست اما باشگاه کروتونه در سری آ برای جذب او دست به کار شد و این مربی را استخدام کرد. کروتونه نتایج ضعیفی در سری آ کسب می‌کرد اما از وقتی زنگا هدایت این تیم را پذیرفته، یک برد و یک شکست به دست آورده و کمی به شرایط این تیم در جدول رده ‌بندی سر و سامان بخشیده. کروتونه در پایان هفته هفدهم سری آ با کسب 15 امتیاز در رده شانزدهم قرار دارد.

جنارو گتوزو دیگر مربی اهل ایتالیا بود که برای سرمربیگری به مدیران باشگاه استقلال معرفی شد اما آنها هرگز او را به‌عنوان یک گزینه جدی مد نظر قرار ندادند. گتوزو با سابقه مربیگری در سیون سوییس، پالرمو، اوفی یونان و پیزا موافقت شفاهی خود را برای همکاری با استقلال اعلام کرده بود اما انگار مدیران این باشگاه دنبال جذب مربی بزرگتری بودند. گتوزو که این فصل در تیم‌های پایه میلان مربیگری می‌کرد، پس از نتایج ضعیفی که وینچنزو مونتلا به دست آورده بود جانشین او شد تا این تیم را از بحران نجات بدهد. گتوزو با میلان یک برد، یک تساوی و یک شکست در سری آ، یک برد در کوپا ایتالیا و یک شکست در لیگ اروپا به دست آورده است.

فاتح تریم که مدیران باشگاه استقلال با امیدواری از جذب او صحبت می‌کردند، بعد از حدود 4، 5 ماه به فوتبال برگشت و برای چهارمین بار روی نیمکت گالاتاسرای نشست. مدیران باشگاه گالاتاسرای با اینکه ایگور تودور کروات نتایج قابل قبولی کسب کرده بود، او را اخراج کردند تا تریم را استخدام کنند. گالاتاسرای با کسب 32 امتیاز از 16 بازی، بعد از استانبول باساک شهر 33 امتیازی و فنرباغچه 32 امتیازی در رده سوم جدول رده ‌بندی لیگ ترکیه قرار گرفته است.

تریم 64 ساله که جولای 2017 با تیم ملی ترکیه قطع همکاری کرده بود، در این مدت منتظر یک پیشنهاد مناسب بود تا به دنیای مربیگری برگردد و دوباره حضور در سطح اول فوتبال دنیا را تجربه کند. اتفاقی که با حضور در باشگاه استقلال برای او رقم نمی‌خورد.

حضور وینفرید شفر در استقلال، برای این 3 مربی یک اتفاق خوب یا یک توفیق اجباری بود. اگر آنها با استقلال به توافق می‌رسیدند و روی نیمکت این تیم می‌نشستند، آیا پیشنهادی از سری آ یا لیگ ترکیه به دست‌شان می‌رسید. آیا آن تیم‌ها برای استخدام این 3 مربی اقدام می‌کردند؟ بخت با این 3 مربی یار بود که به دلایل مختلف روی نیمکت استقلال ننشستند، وگرنه حالا به جای سری آ یا سوپرلیگ ترکیه باید در ایران مشغول به کار می‌شدند.

گزارش: امیر اسدی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز