خبرگزاری کار ایران

گزارش اختصاصی ایلنا از اشتباهات داوری علیه علی دایی و باشگاه سایپا

asdasd
کد خبر : ۵۶۳۸۷۹

بررسی عملکرد داوران در بازی‌های سایپا نشان می‌دهد که تا چه میزان می‌توان به عوامل باشگاه بابت اعتراض به قضاوت‌ها حق داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، یکی از تیم‌هایی که در طول 13 هفته گذشته از لیگ برتر همیشه نسبت به عملکرد داوران معترض بوده، سایپا تهران است. سایپایی‌ها بارها اعتراضات خود را به شیوه‌های مختلف از طریق مکاتبه با کمیته داوران و مصاحبه‌های سرمربی و مدیرعامل باشگاه مطرح کرده‌اند ولی این اقدامات منجر به رضایت بیشتر آنها در هفته‌های بعد نشده است.

اگرچه اشتباهات داوری این روزها به عنوان بخشی از فوتبال برای تیم‌ها و تماشاگرانشان پذیرفته شده است ولی نمی‌توان منکر شد که بعضاً این اشتباهات تاثیر زیادی در نتایج بازی‌ها و تعیین سرنوشت قهرمانی، کسب سهمیه و یا سقوط تیم‌ها داشته است و هزینه و زحمایت یک فصل تیم ممکن است بر اساس همین موارد پایمال شود.

با این وجود خیلی از اوقات اعتراض تیم‌ها به داوری هم درست نبوده و بیشتر جنبه توجیه نتایج ضعیف را داشته است. به همین دلیل به بررسی وضعیت داوری در دیدارهای گذشته سایپا پرداخته‌ایم تا مشخص شود اعتراضات شدید عوامل باشگاه تا چه میزان بر اساس حقیقت بوده است.

تمامی بررسی‌های انجام شده بر اساس کارشناسی‌های داوری در رسانه‌ها و برنامه نود صورت گرفته است.

 

هفته دوم/ سایپا 3 - 2 صنعت نفت (2-)

سایپا در این دیدار زیانی از داوری ندید و حتی گل سوم خود را روی خطا به ثمر رساند که 2 امتیاز برای این تیم به همراه داشت. این دیدار تنها دیداری بود که تاثیر داوری در نتیجه آن به سود سایپای عمل کرده است.

 

هفته چهارم/ سایپا 1 - 0 استقلال

در این دیدار هم داور پنالتی روی مهدی ترابی را نگرفت تا به زیان سایپا عمل کرده باشد. با این وجود با توجه به پیروزی شاگردان دایی، از نظر امتیازی ضرری متوجهشان نشد.

 

هفته ششم/ پدیده 3 - 0 سایپا

گل اول پدیده در این دیدار در موقعیت خطا به ثمر رسید و علاوه بر آن داور در دقایق پایانی نیمه نخست پنالتی سایپا را ندید. اگرچه این دو تصمیم می‌توانست در نتیجه بازی تاثیرگذار باشد ولی با توجه به پیروزی پرگل پدیده، امتیازی برای اشتباه داوری در نظر نمی‌گیریم.

 

هفته هفتم/ سایپا 1 - 1 پارس جم (2+)

در این دیدار علاوه بر یک پنالتی گرفته نشده برای سایپا، پنالتی دقیقه 96 که برای پارس جم گرفته شد هم تصمیم اشتباه داور بود که منجر به کشیدن بازی به تساوی شد و 2 امتیاز از شاگردان دایی گرفت.

 

هفته هشتم/ ذوب‌آهن 1 - 1 سایپا (2+)

در این دیدار خطای پنالتی روی محمد دانشگر در دقایق پایانی نیمه نخست رخ داد که داور مسابقه آن را ندید که می‌توانست منجر به پیروزی سایپا شود و 2 امتیاز به ضرر این تیم شد.

 

هفته نهم/ سایپا 1 - 1 سپیدرود (2+)

در این دیدار اشتباهات داوری کمی پررنگ بود، در حدی که خطای روی ایوب کلانتری که منجر به پارگی رباط صلیبی وی شد اصلاً خطا تشخیص داده نشد. در این دیدار پنالتی روی مهدی ترابی هم اعلام نشد تا سایپا 2 امتیاز دیگر زیان کند.

 

هفته دهم/ فولاد 1 - 1 سایپا (2+)

در این بازی علاوه بر برگشت اشتباه پنالتی سایپا از سوی داور، یک پنالتی دیگر در دقیقه 88 روی محمد سلیمانی اعلام نشد تا 2 امتیاز هم در این بازی سایپیایی‌ها زیان دیده باشند.

 

هفته یازدهم/ سایپا 0 - 2 پرسپولیس

گل اول پرسپولیس در این دیدار در شرایطی که بازی متعادل و تا حدودی به سود سایپا پیش می‌رفت، روی پرتاب اوت اشتباه شکل گرفت که هم اوت نبود و هم فاصله زیادی میان محل واقعی اوت و محل پرتاب از سوی پرسپولیسی‌ها داشت. با این وجود با توجه به پیروزی با تفاضل گل پرسپولیس امتیازی برای این دیدار در نظر نمی‌گیریم.

 

هفته سیزدهم/ سایپا 1 - 0 مشکی‌پوشان

در این دیدار فستیوال اشتباهات داوری علیه سایپا رخ داد. اشتباه در اخراج 2 بازیکن سایپا و اخراج نشدن یک بازیکن مشکی‌پوشان که باید روی صحنه خطا روی ترابی داده می‌شد. ضمن اینکه خطای پنالتی روی آرش رضاوند هم گرفته نشد و اخراج دایی و غلامپور که به دلیل اعتراض به تصمیم داوری بود هم در صورت عدم این اشتباهات رخ نمی‌داد. اگرچه سایپا این بازی را برد و تصمیمات داوری زیان امتیازی به این تیم وارد نکرد ولی باعث شد نارنجی‌پوشان با محرومیت دو عضو کادرفنی و دو بازیکن کلیدی خودشان به هفته چهاردهم بروند.

 

جام حذفی/ اکسین البرز 2 - 1 سایپا

در این دیدار که با حذف سایپا از جام حذفی همراه بود، پنالتی دقیقه 86 روی رضا عطایی گرفته نشد تا علاوه بر اشتباهات دیگر داور مسابقه، این تصمیم تاثیرگذار کار سایپا را خیلی زود در جام حذفی تمام کند.

 

نتیجه:

سایپا 2 امتیاز از داوری سود برده و 8 امتیاز متضرر شده است. با توجه به 20 امتیازی که در جدول به نامش ثبت شده است باید 26 امتیازی باشد و در رتبه دوم جدول قرار بگیرد. ضمن اینکه این تیم از جام حذفی هم کنار رفته است. علاوه بر اینها اشتباهات فاحش در دیدارهایی که سایپا پیروز شده هم هست و روی تفاضل گل این تیم تاثیر گذار خواهد بود. با این وجود به نظر می‌رسد باید به سایپایی‌ها حق داد که بیش از سایر تیم‌ها از این موضوع گلایه داشته باشند. ضمن اینکه رئیس کمیته داوران هم بابت اشتباهات زیاد علیه سایپا از عوامل باشگاه عذرخواهی کرده است. با این تفاسیر نارنجی‌پوشان صدرنشین متضرر شدن از اشتباهات داوری هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز