خبرگزاری کار ایران

آنچه قدوس به تیم ملی اضافه می‌کند/تکه متفاوت پازل کی‌روش

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۷۵۴

قدوس، محصول فوتبال سوئد مهره ایده‌آلی است که کی‌روش با زیرکی توانست به چنگ آورد و در جام جهانی 2018 او را در آستین خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، استپ قوچان‌نژاد جلوی پای قدوس افتاد. او توپ را که کمی ارتفاع گرفته بود، سرضرب با روی پا، همسطح زمین از بین دو مدافع ونزوئلا برای امیری فرستاد. دقت، شدت و تایمینگ این پاس بی‌نقص بود و با شکافتن خط دفاع حریف، امیری را با دروازه‌بان تک به تک کرد. گوش چپ تیم ملی بعد از آن کار سختی نداشت. او فرصت داشت دروازه‌بان را که از محوطه جریمه خارج شده بود دریبل بزند و دروازه را باز کند، ولی راه مطمئن‌تر را انتخاب کرد و توپ را مقابل دروازه خالی برای جهانبخش فرستاد تا بعد از استپ با ضربه‌ بغل پا توپ را به تور برساند.

پاس قدوس هرچند بعد از بازی کمتر مورد توجه قرار گرفت، ولی مهارتی است که مشابهش را به ندرت در فوتبال ایران دیده‌ایم و همان ویژگی متفاوتی است که این بازیکن می‌تواند به تیم ملی اضافه کند. او در یک صحنه دیگر هم با همین ضربه توپ را سانتر کرد که صحنه خطرناکی ساخت. چنین پاس‌هایی را قبلا از استیون جرارد دیده بودیم و ویژگی آن سرعت، دقت و سهولت کنترل آن برای بازیکن دریافت‌‌کننده است که می‌تواند زمان حمله را کمتر و دفاع حریف را غافلگیر کند.  بازی با ونزوئلا نشان داد که اساس بازی تیم ملی در جام جهانی سرعت است و در این چارچوب بازیکنی با تکنیک و سرعت انتقال قدوس برای کی‌روش کلیدی خواهد بود. بی‌جهت نبود که سرمربی تیم ملی سراغ مهاجم اوسترشوندس رفت و اندرسون، سرمربی سوئد هم تلاش ‌کرد این بازیکن را قبل از پلی‌آف اروپا به تیمش اضافه کند.

قدوس چند روز قبل تکنیک و هوشمندی‌اش را روی گل دوم تیم ملی مقابل پاناما هم نشان داده بود، وقتی با یک، دوی برق‌آسا با انصاری‌فرد تک به تک شد و با یک بغل‌پای حرفه‌ای دروازه را باز کرد. او پاس بلند را با استپی غیرمعمول به انصاری‌فرد رساند و همزمان به فضای خالی پشت یار مستقیمش حرکت کرد. انصاری‌فرد در این لحظه کار سختی نداشت و با یک پاس خوب قدوس را درون محوطه جریمه تک به تک کرد.

قدوس نتوانست در تیم ملی شروعی رویایی مثل دژاگه داشته باشد. اشکان در نخستین بازی‌اش دو بار دروازه قطر را در ورزشگاه آزادی باز کرد، در عوض سامان آرام آرام با محیط جدید هماهنگ می‌شود. او بعد از دقایقی بازی مقابل توگو و روسیه، در اردوی جدید توانست بخشی از توانایی‌هایش را نشان بدهد و مقابل پاناما و ونزوئلا یکی از بازیکنان زهردار تیم ملی بود.  دیگر ویژگی قدوس مهارت بازی در چند پست تهاجمی است. کی‌روش در بازی‌های قبلی از سامان به‌عنوان گوش راست و چپ استفاده کرده بود و مقابل ونزوئلا برای نخستین بار او را در پست هافبک تهاجمی به کار گرفت. او به جای دژاگه در بین دو نیمه به زمین رفت و در طراحی حملات سریع تیم ملی نقش مهمی داشت. بازی قدوس شاید خیلی با سلیقه فوتبال ایرانی همخوانی نداشته باشد و به ندرت می‌توان دریبل‌ها و حرکات فانتزی مورد علاقه تماشاگران را دید، ولی همین اجتناب از حرکات اضافه ویژگی مهم بازی اوست و تلاش می‌کند با سلاح سرعت (فردی یا تیمی) به حریف آسیب بزند.  با همین تقسیم‌بندی می‌توان تیم کی‌روش را تیمی دانست که تلاش می‌کند از عادات سنتی و حرکات اضافه فاصله بگیرد و اروپایی بازی کند. این را می‌توان در انتخاب‌های کی‌روش هم دید که گاهی با سلیقه جمعی همخوانی ندارد، ولی گزینه‌هایی است که بهتر می‌توانند در پازل او قرار بگیرند و در خدمت بازی با ریتم بالا باشند. قدوس، محصول فوتبال سوئد از این نظر مهره ایده‌آلی است که کی‌روش با زیرکی توانست به چنگ آورد و در جام جهانی 2018 او را در آستین خواهد داشت.

روسیه تنها نقطه شروع قدوس 24 ساله در تیم ملی است. او فصل گذشته با زدن 19 گل در مجموع مسابقات به‌عنوان بهترین مهاجم لیگ سوئد شناخته شد و پیشنهادهای خوبی از وردربرمن در بوندس‌لیگا و فولام و کوئینز پارک رنجرز در چمپیونشیپ دارد. اوسترسوند حاضر نیست مهاجمش را با قیمتی کمتر از 4 میلیون دلار بفروشد و با ادامه این روند انتظار می‌رود قیمتش در فصول آینده بالاتر برود.

آرمن ساروخانیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز