خبرگزاری کار ایران

نتیجه بی تدبیری بزرگترها، سوختن جوانترها

استراتژی فرهاد پس از فاجعه؛ ناکام در تیم ملی یتیم شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۶۸۶۳

تیم ملی جوانان ایران از صعود به رقابت های قهرمانی آسیا بازماند.

به گزارش ایلنا، حدود 5 ماه پیش بود که تیم ملی جوانان ایران با استعدادهای فوق العاده ای که در دل خود داشت عازم کره جنوبی شد تا در رقابت های جام جهانی شرکت کند. امید بسیار زیادی به این تیم بسته شده بود و هیچ کس انتظار نداشت آنها در حالی که بازی اول خود را با برد پشت سر گذاشته بودند در گروه خود قعرنشین شوند و از رسیدن به مرحله بعد باز بمانند اما این اتفاق رخ داد و شاگردان امیرحسین پیروانی خیلی زود به کشور بازگشتند تا رویای صعودشان به دور دوم خیلی زود به یک رویای کابوس وار تبدیل شود.

با بازگشت آن تیم به کشور موجی از انتقادات حواله کادر فنی وقت شد و نوک پیکان هم به سمت آقای سرمربی نشانه رفت. بعد از حدود یک ماه فدراسیون در تصمیمی عجیب هدایت تیم امید را به امیرحسین پیروانی هبه کرد تا مزد نتایج درخشان! اخیرش را گرفته باشد و در ادامه پس از مطرح شدن نامهای مختلف فرهاد پورغلامی به عنوان سرمربی تیم جوانان جایگزین پیروانی شد.

داستان یک فاجعه

به سرعت سه ماه جلو می رویم. جایی که تیم ملی جوانان درچارچوب رقابت های مقدماتی قهرمانی آسیا به اردن رفت تا در گروهی که با میزبان، سوریه و فلسطین هم گروه بود برای صعود بجنگد. تیمی که در عمان و ارمنستان تدارک دیده بود و نمی شد ادعا کرد بدون پشتیبانی پا به این مسابقات گذاشته است. شاگردان پورغلامی برای صعود می بایست یا اول می شدند یا با عملکردی خوب در هر سه بازی و بردن یکی از تیمهای اول و سوم راه خود را برای کوالیفای شدن بین یکی از 5 تیم برتر دوم مهیا می کردند؛ اتفاقی که هیچ وقت رخ نداد.

ملی پوشان در گام نخست مقابل سوریه تن به تساوی 1-1 دادند. سپس برابر اردن هم با نتیجه بدون گل متوقف شدند و در دیداری تقریبا تشریفاتی و در حالی که فقط روی کاغذ شانس داشتند با 4 گل فلسطین را مغلوب کردند تا با 5 امتیاز در رده دوم گروه قرار بگیرند. قانون مسابقات به صراحت اعلام کرده بود که برای ارزیابی بهترین تیمهای دوم ، امتیازهای آنها در برابر تیمهای قعرنشین گروه حذف می شود و سپس به مقایسه عملکرد آنها پردخته خواهد شد. همین اتفاق هم رخ داد و تیم جوانان ایران با حذف سه امتیاز بازی با فلسطین با دو امتیاز نه تنها در بین 5 تیم جایی نداشت بلکه پایین تر از کامبوج و ازبکستان در رده هشتم تیمهای دوم قرار گرفت و از صعود به مسبقات قهرمانی آسیای سنگاپور که در سال 2018 برگزار می شود بازبماند. این نتیجه یعنی خود به خود ایران از رقابت های جام جهانی سال 2019 هم کنار رفت. تیمی که چند ماه پیش در آستانه صعود به مرحله دوم رقابت های جام جهانی جوانان بود حالا از رسیدن به مرحله مقدماتی این رقابت ها هم عاجز ماند و به جای خودش شاهد حضور تیمهای جوانان سنگاپور،  امارات، تاجیکستان، قطر، عربستان سعودی، اردن، کره جنوبی، چین، ویتنام، ژاپن و استرالیا، عراق، تایلند، کره شمالی، چین تایپه و مالزی خواهد بود.

فرهاد در خواب یا در ژست خواب

اما فاجعه اصلی کجا اتفاق افتاد؟ به نشست خبری پس از بازی با فلسطین رجوع می کنیم. جایی که فرهاد پورغلامی بعد از اینکه خودش متوجه شد ایران به احتمال فراوان و پیش از دیدار اردن و سوریه از گردونه مسابقات حذف خواهد شد بدون اطلاع از قوانین مسابقات اظهار داشت: تیم ما در دو مسابقه اول مقابل سوریه و اردن هم عملکرد خوبی داشت. در برابر اردن، در نیمه دوم توپ و میدان در اختیار ایران بود و حریف فقط دفاع می کرد. در آن دو بازی فرصت های بالای 90 درصد به دست آوردیم که گل نشدند. کاش تلویزیون بازی های جوانان ایران را پخش می کرد تا همه می دیدند با چه شرایطی مقابل حریفان به میدان می رویم.

وی در ادامه تصریح کرد: قبل از بازی ها؛ اعلام شد که ۱۰ تیم نخست هر گروه به همراه ۵ تیم برتر دوم که امتیاز بیشتری دارند راهی مرحله نهایی می شوند؛ اما در کمال ناباوری اتفاقات دیگری رخ داد و حقیقتا از قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا در حیرتم و شوکه شده ام. تیمی با 5 گل زده، یک گل خورده و 5 امتیاز حذف می شود و یک گروه دیگر تیم دومی با 4 امتیاز صعود می کند. این رویه کنفدراسیون فوتبال آسیا برای من جای تعجب  دارد. در کمال ناباوری تیم قطر فقط با 4 امتیاز بالا می آید. از فدراسیون فوتبال می خواهم این موضوع را با جدیت پیگیری کند، چون به نظرم حق مسلم ما تضییع شده است.

بله. ماجرا عجیب تر از چیزی است که فکرش را هم بکنید. سرمربی تیم اعزامی از قوانین مسابقات خبر ندارد یا خودش را به بی خبری می زند تا عملکرد ضعیف تیم را در دو دیدار ابتدایی زیر سایه قرار دهد و به نوعی آن را محو کند و پشت بی اطلاعی خود پنهان شود و همه کاسه را حواله سر و صورت آی اف سی کند.

فدراسیون هم مقصر است

شاید در این بین مقصر اصلی فدراسیون باشد. فدراسیونی که الحق و الانصاف در چند سال اخیر در رده پایه توجه بیشتری داشته و نتیجه اش را هم با صعود به جام جهانی در سطوح مختلف دید اما همچنان بر سر انتخاب سرمربی در برخی رده ها دچار اشتباه می شود. جوانان ایران در فاصله چند ماه بازهم اسیر اشتباهات کادر فنی شدند. یک بار به خاطر بی تجرگی و این بار به خاطر بی اطلاعی. اشتباه اصلی همان زمانی رخ داد که پورغلامی با سابقه به شدت غیر قابل دفاع هدایت این تیم را پذیرفت. شاید چون داعیه گرفتن دستمزد را نداشت. خود اقا فرهاد درباره پذیرفتن سرمربی گری تیم ملی جوان گفت:   کمیته جوانان چمدی قبل از فدراسیون فوتبال با من تماس گرفتند. پیشنهاد سرمربیگری در تیم جوانان را به من دادند و نظرم را پرسیدند. من هم خیلی زود این پیشنهاد را قبول کردم چون مربی آزاد بودم و در تیمی فعالیت نمی‌کردم. به همین دلیل توافق میان ما زودتر از حد تصور انجام شد.

کارنامه آقای سرمربی!

حالا نگاهی دقیق تر به کارنامه کاری فرهاد پورغلامی می اندازیم. جایی که این پیشکسوت فوتبال انزلی تنها تجربه سرمربی گری در جمع انزلی چی ها بوده است.  او پس از 4 سال دستیاری در این تیم حدود 5 سال سرمربی قوهای سپید انزلی بود. سپس به کمک مجید جلالی شتافت و در تیمهای تراکتورسازی و سایپا و پیکان به عنوان دستیار مشغول فعالیت شد. پورغلامی در حالی بعد از آن هدایت تیم ملی جوانان را بر عهده گرفت که حدود 11 سال قبل برای چند ماه در این تیم دستیار محمداحمدزاده بود و دیگر هیچ تجربه ای در سنین پایه نداشت.

کار این تیم جوانان هم به اتمام رسید. شاید اینده بسیاری از این بازیکنان با جهانی شدن این تیم می توانست تغییر کند و حالا به سمتی دیگر برود. پورغلامی احتمالا به خاطر این نتایج ترفیع خواهد گرفت؛ همانطور که پیروانی به این موفقیت نائل شد.اما کسی چه می داند در آینده از این تیم رویایی چند نفر به سر منزل مقصور برسد و چند نفر به خاطر این شکست نابهنگام در سراشیبی سقوط قرار بگیرند. این شما و این هم جوانانی که برچسب سوخته شدن به پیشانی شان زده شده است.

محمدرضا آذری از آذربایجان شرقی

محمد باقری، امیر مهدی جانملکی، عرفان خانی، سید محمدرضا میرحسینی، رضا رحیمی، امیده دره، محمد خدابنده لو، حمیدرضا طاهرخانی،مهدی بیات، عارف حاجی عیدی، حسین نخودکار، طه شریعتی از تهران

سجاد آقایی از اراک

علی کیخسروی ، محمدرضا شیخ اصفهانی، مهدی رحیمی، علیرضا قادری از اصفهان

فرزان دانا از فارس

محمدرضا غبیشاوی، یوسف کی شمس، محمد شریفی و علی غلام زاده از خوزستان

مهدی هاشم نژاد از گیلان

امیر حسین اسماعیل زاده از مازندران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز