خبرگزاری کار ایران

فینال لیگ قهرمانان اروپا

یوونتوس ـ رئال مادرید؛ جهان در آستانه تباهی

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۶۰۴

امشب کاردیف قلب فوتبال جهان است؛ جایی برای تماشای نبوغ فوتبال بین دو تیم رئال مادرید و یوونتوس در فینال لیگ قهرمانان اروپا.

به گزارش ایلنا، تاریخ بشر همواره آبستن اتفاقات بزرگ بوده، از جنگ‌های عظیم، اکتشافات بزرگ و اختراعات سرنوشت‌ساز، تا بیماری‌های مرگبار، انقلاب‌های خونین و تغییرات زیست محیطی. و این اتفاقات تأثیرات دوسویه‌ای بر زندگی بشر داشته؛ تخریبی و سازندگی. اما حتی هولناک‌ترین اتفاقات هم تأثیر انهدامیِ موقتی داشته، و پس از آن بشر برای سازندگی به پا خواسته و هر اتفاق کابوس‌وار، به جهشی بزرگ در پیشرفت بشر منجر شده است، و هر چه اتفاقات مصیبت‌بارتر بوده، به دنبال خود پیشرف‌های گسترده‌تری داشته است. بدین سبب است که قرن بیستم که شاهد عظیم‌ترین و فراگیرترین جنگ‌های تاریخ بوده، شاهد بزرگترین دستاوردها و جهش‌های علمی تاریخ بشر هم بوده است.

اما هدف این نوشتار تفسیر ماتریالیستی تاریخ نیست، بلکه اشاره به حادثه‌ی عظیمی است که در شرف وقوع است و ممکن است مانند یک تکانه‌ی قدرتمند زندگی انسان امروز را حداقل برای مدت کوتاهی به آشوب بکشاند، و “آنتروپی” را به مرزهای “مهارناپذیری” برساند. حادثه‌ای به ظاهر عادی، که حاصل یک پروسه‌ی تدریجی،‌ در حرکت از یک سرگرمیِ صرف، به سمت یک رویداد پرطمطراق و برانگیزاننده است، و ممکن است هیجان آن ذهن بسیاری را به جنبش و برجهیدگی وادارد. این حادثه‌ بزرگ، همسنگ جنگ‌های صلیبی، ترسناک، به اندازه‌ی “فتح باستیل” تاریخ‌ساز، و همتراز سفر آپولو ۱۱ به فضا، با اهمیت است! هیچ تمهیداتی برای در امان ماندن از آسیب‌های این رویداد بزرگ چاره‌ساز نخواهد بود، و باید با انفعال و حیرت، به انتظار وقوع گریزناپذیرش نشست!

این رویداد عظیم که اینچنین توازن زندگیِ ما را بر هم زده، و چشم‌های ما از هراس وقوع‌اش به زیر افکنده شده، همان فینال لیگ قهرمانان اروپا بین یوونتوس و رئال مادرید است! یک بازی باشکوه، و یک نبرد خوفناک میان آماده‌‌ترین تیم‌های کنونیِ اروپا، این بازی آرمانی‌ترین فینال ممکن، با توجه به قدرت تیم‌های راه یافته به این مرحله است. شاید در ابتدای بازی‌ها، تیم‌های نظیر بارسلونا، بایرن مونیخ، پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی را کاندیداهای حضور در فینال می‌دانستند، اما آنها به وسیله‌ی تیم‌های دیگر، و همین تیم‌های فینالیست، قلع و قمع شدند و دلرباهای کاتالان هم که در شرایط ایده‌آل گذشته نبودند، با برخورد به صخره‌ی نفوذ‌ناپذیر یوونتوس از راه‌یابی به فینال باز ماندند. و اکنون در آخرین گامِ یک فصل پرهیجان و دشوار، قدرت‌های برتر فوتبال اروپا “رخ در رخ” هم ایستاده‌اند، تا در شطرنج پیچیده‌ی مربیان، فاتحِ این فصل لیگ قهرمانان اروپا شناخته شود.

در یک سوی این نبرد، برج عاج نشینان مادریدی قرار دارند، پرافتخارترین تیم این جام، که با ستاره‌ی رعدآسای خود رونالدو و مربیِ جذاب‌شان زیدان، به دنبال کسب افتخاری دیگر، و هرچه دست‌نایافتنی‌تر شدن در این جام هستند، و در سوی دیگر بورژواهای شمال ایتالیا هستند که با ارائه نمایشی درخشان و فراتر از حد تصور، و با اتکاء به اندیشه‌های برتر ماسیمیلیانو آلگری، در پی سروری در اروپا هستند. در یک سو وارثان دانته قرار دارند که پس از تحمل شکنجه‌های فراوان در دوزخ، اکنون با راهنمائیٍ ویرژیل به دنبال رستگاری و ورود به بهشت هستند، و در سوی دیگر میراث‌خواران سروانتس، در کهنسالی، “دن کیشوت” وار سودای سلحشوری دارند، این فینال مانند جنگ‌های صلیبی، نبردی رازآلود، ایدئولوژیک و ترسناک‌ است، یک نبرد تاکتیکیِ تمام عیار.

زیدان پس از دوران باشکوه بازی‌اش، و تثبیت نام خود به عنوان یکی از غول‌های تاریخ فوتبال، اکنون قصد دارد در ردای مربی هم نبوغ اندیشگی‌اش را به اثبات برساند و آن‌سوتر، آلگری ایستاده است، که با استراتژی‌های مُغلق و معماگونه‌اش، بالاتر از هم‌وطن‌اش آنتونیو کونته، به عنوان بزرگترین نابغه‌ی تاکتیک در دوران کنونی شناخته می‌شود. آلگری با چیدمان‌های فهم‌ناپذیر و تفسیرگریزش، از یوونتوس تیمی با ساختاری بسیار پیچیده ساخته، که هیچ تأویلی قادر به تنویر تیرگیِ لابیرنت وهم‌انگیز آن نیست! آلگری تا جاودانه شدن یک گام دیگر فاصله دارد، و این گام مهمترین گام دوران مربیگری اوست که باید با قدرت و صلابت تمام برداشته شود. یوونتوس پس از دوره‌ای رخوت، اکنون چون ققنوسی از خاکستر برخاسته و چون گدازه‌ای سوزان از آتشفشان درون، دشمنان را در آتش کین‌خواهیِ خود ذوب خواهد کرد، او از گورِ خود که چندی پیش جولانگاه پایکوبی حریفان بود، قد بر افراشته و طنین نعره‌هایش لرزه بر دیوارهای مقاومت حریفان انداخته است.

آنها اگر بر چکاد قهرمانی پای بگذراند، با شایستگی در زمره‌ی کامل‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال قرار خواهند گرفت، یوونتوس با دروازه‌بانِ اثیری خود بوفون، خط دفاعی رسوخ‌ناپذیرش شامل کیه‌لینی، بونوچی و بارزاگلی، پیستون‌های خستگی‌ناپذیر و رعب‌آوری مانند دنی آلوز و آلکس ساندرو، هافبک‌های هنرمندی نظیر پیانیچ و مارکیزیو، و خط آتشین زهرآگینش شامل هیگواین و دیبالا، توان به زانو درآوردن هر تیمی را دارد. اما پشت دروازه‌های این باروی سترگ، دشمنی کمین کرده که خود متخصص فتح نفوذناپذیرترین قلعه‌هاست، رئال مادرید که در هنگام هجوم، چون گردبادی توفنده و مقاومت‌ناپذیر، قویترین درختان را ریشه‌کن می‌کند، می‌تواند سد دفاعیِ آهنین یوونتوس را به چالش بکشد. در صورت توفیق در چنین آزمون عظیمی، و مقاومت در برابر ناوگان سهمگین “آرمادای” رئال‌مادرید، یوونتوس می‌تواند به یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ فوتبال نائل شود.

رویاروئیِ ترسناک‌ترین مهاجم تاریخ فوتبال با بزرگترین دروازه‌بان همه‌ی اعصار، می‌تواند بی‌نهایت هیجان‌انگیز، نفسگیر و جذاب باشد، اگر بازی روند طبیعی داشته باشد، و از اتفاقات عجیب و اشتباهات داوری مصون باشد، بورژواهای تورینی با توجه به پیچیدگیِ ذهنیِ بیشتر و برتری تاکتیکی، قادر خواهند بود با متانت قلم خود، بر مهابتِ شمشیر سلطنت‌طلبان فائق آیند. نبرد این دو تیم می‌تواند مانند برخورد دو کهکشان "فضا-زمان" را به اعوجاج وادارد، این بازی یکی از بزرگترین فینال‌های تاریخ فوتبال خواهد بود و تشعشعات مواجهه‌ی رئال مادرید سرپنجه و تمامیت‌خواه، با یوونتوس رازناک و مجهز، ممکن است تا مدت‌ها ذهن ما را از فعالیت عادی‌اش بازدارد. از دریچه‌ای مخفی، با آمیزه‌ای از ترس و لذت، نبرد خونین دایناسورهای عظیم‌الجثه‌ی ماقبل تاریخی را به نظاره می‌نشینیم، شنبه “کاردیف” کوچک، قلب جهان است، و میزبان رویداد حماسیٍ رئال مادرید-یوونتوس.

عباس رضایی

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز