خبرگزاری کار ایران

بررسی کارنامه مالی مدیران استقلال

تعدد پرونده در کمیته حل اختلاف فیفا که میراث مدیران پیشین این باشگاه است باعث شده تا آبی ها با این حکم سنگین رو به رو شوند؛ تعدد پرونده ای که یک نام در آن می درخشد.

به گزارش ایلنا، در حکمی که فیفا برای استقلال تهران صادر کرده، یکی از دلایل حکم سختگیرانه خود را که می تواند در آینده باشگاه در لیگ شانزدهم تاثیر بگذارد، تعدد پرونده های این باشگاه در کمیته انضباطی و کمیته حل اختلاف این نهاد بین المللی دانسته است. پرونده هایی که فصل گذشته نیز مدیران استقلال مجبور به پرداخت آن شدند تا مظلومی بعد از جدایی از استقلال عدم تزریق پول به باشگاه به دلیل پرداخت بدهی بازیکنان خارجی را یکی از دلایل افت این تیم در هفته های پایانی معرفی کند.

استقلال چند پرونده در فیفا دارد؟

علیرضا منصوریان در صحبتهای خود گفت که این باشگاه 5 پرونده در فیفا دارد. ساموئل، لیام ردی، هلمکه، شیحی و پئیچ بازیکنان سابق این تیم هستند که پرونده آنها در کمیته حل اختلاف فیفا در حال رسیدگی است. البته بررسی ها نشان می دهد که پرونده پئیچ کروات هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده و مشخص نیست که استقلال در پرونده این بازیکن محکوم به پرداخت جریمه خواهد شد یا خیر. همچنین پرونده شیحی با پرداخت بدهی این باشگاه و محرومیت از حضور در نقل و انتقالات زمستانی بسته شده تا به این ترتیب استقلال سه پرونده در فیفا داشته باشد.

در این میان دو پرونده استقلال مربوط به دوران مدیریت علی فتح الله زاده است. ساموئل و ردی دو بازیکنی هستند که در دوران مدیریت مدیرعامل پیشین آبی ها بی آنکه تسویه حساب با آنها صورت گیرد، تهران را ترک کردند و هلمکه دیگر بازیکنی است که پرونده او به دوران مدیریت افشارزاده باز می گردد.

بدهی سنگین خارجی از فتح الله زاده به افشارزاده رسید

بهرام افشارزاده اما در گفت و گوهای خود مدعی شده که بدهی های زیادی از دوران مدیرعامل پیشین یعنی علی فتح الله زاده را پرداخت کرده است. ادعایی که پس از بررسی های مختلف، صحت آن مشخص می شود.

استقلال در دو سالی که بهرام افشارزاده را در هرم مدیریتی خود داشت، بدهی 5 بازیکن و یک مربی خارجی خود را پرداخت کرد که عدد نهایی این بدهی ها، عددی سرسام آور است.

لاوره 200 هزار دلار، تونی کاروالیو 110 هزار دلار، توزی 400 هزار دلار، ویسنته آرزه 150 هزار دلار، یرکوویچ 130 هزار دلار و یورگن گده 12 هزار دلار ارقامی هستند که در دوران مدیریت بهرام افشارزاده، توسط مدیرعامل پیشین آبی ها پرداخت شده است. مجموع این ارقام نزدیک به 1 میلیون دلار می شود که با دلار 3800 تومانی و البته هزینه های تهیه و انتقال دلار به خارج از کشور، رقمی نزدیک به 4 میلیارد تومان می شود.

البته استقلال نزدیک به 380 هزار دلار در فیفا مطالبات دارد که این بدهی نه تنها برای پرداخت بدهی 1.5 میلیون دلاری فتح الله زاده کافی نیست بلکه هنوز دو مدیرعامل استقلال بعد از فتح الله زاده نتوانستند آن را وصول کنند.

فتح الله زاده بدهی چه کسی را داد؟

رینالدو بازیکن خارجی بود که بدهی 80 هزار دلاری او پس از جدایی از استقلال به دوران مدیریت فتح الله زاده منتقل شد. البته واعظ آشتیانی مدیرعامل پیشین استقلال که این بدهی در دوران او به وجود آمده بود، پس از جدایی از جمع آبی ها گفت که طلب یک میلیاردی استقلال از سازمان لیگ و البته پاداش صعود استقلال از مرحله گروهی مسابقات جام باشگاه های آسیا برای پرداخت این طلب کافی بوده و اگر این مطالبات پیش از استعفای او به باشگاه می رسیده، این بدهی نیز به دوش مدیران بعدی نمی افتاد.

بدهی جاری استقلال چه اندازه است؟

استقلال حالا سه پرونده در فیفا دارد. بدهی 370 هزار دلاری استقلال به ساموئل و 95 هزار دلاری به لیام ردی مربوط به دوران مدیریت فتح الله زاده است و بدهی به میزان 180 هزار دلار نیز از بهرام افشارزاده در پرونده هلمکه برای افتخاری به یادگار باقی مانده است.

فتح الله زاده با 1.5 میلیون دلار بدهی و پرداخت 80 هزار دلار بدهی خارجی در صدر لیست بدهکارهای استقلال قرار دارد و افشارزاده با بدهی به میزان 220 هزار دلار و البته پرداخت نزدیک به 1میلیون دلار از بدهی مدیرعامل پیشین خود یعنی علی فتح الله زاده، عملکرد مالی شفاف تری دارد.

کد خبر : ۴۵۲۳۳۳