خبرگزاری کار ایران

حمید استیلی در گفت‌وگو با ایلنا:

به خاطر قانون سربازی پرسپولیس ناخواسته تراکتورسازی را تقویت کرد/ اگر طاهری برود پرسپولیس ضربه می‌خورد

پیشکسوت پرسپولیس گفت: در حال حاضر تیم نیاز جدی به یک هافبک دفاعی و مدافع میانی دارد. در این دو پست پرسپولیس فقط دو بازیکن دارد که تخصص بازی در آن پست‌ها را دارد و کاملاً احتیاج دارد دو بازیکن باکیفیت در این دو پست جذب کند.

تیم فوتبال پرسپولیس موفق شد با کسب 32 امتیاز به عنوان قهرمانی نیم فصل اول لیگ برتر دست پیدا کند. شاگردان برانکو بعد از کسب این عنوان، حالا باید خود را برای روزهای سخت پیش رو در نیم فصل دوم لیگ برتر آماده کنند. روزهایی که با آغاز لیگ قهرمانان اسیا به مراتب دشوارتر نیز خواهد شد.

در همین رابطه خبرنگار ورزشی ایلنا گفت‌وگویی با حمید استیلی، پیشکسوت پرسپولیس داشته است که می‌توانید متن کامل این مصاحبه را در زیر بخوانید:

ایلنا: پرسپولیس موفق شد در نیم فصل اول لیگ به مقام قهرمانی برسد، ارزیابی کلی شما از تیم پرسپولیس در نیم فصل اول لیگ چطور است؟

پرسپولیس با برطرف کردن نقاط ضعف خود در خط دفاعی و دروازه توانست بخش زیادی از مشکلات خود را حل کند و مهم‌ترین دلیل نتایج خوب تیم در نیم فصل اول همین مساله بود. در خط هافبک و حمله تقریباً اسکلت اصلی تیم حفظ شد و حتی با اضافه شدن یک بازیکن بسیار خوب مانند وحید امیری، پرسپولیس شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته پیدا کرد. ضمن اینکه باید به این مساله هم اشاره بکنیم که سیستم مورد علاقه برانکو یعنی 2-4-4 لوزی، بعد از یک سال حالا به خوبی برای بازیکنان جا افتاده است. برانکو ابزار خوبی برای استفاده از این سیستم دارد و به خوبی نیز توانسته است برنامه‌های خود را در قالب این سیستم اجرا کند.

ایلنا: یکی از تغییرات پرسپولیس نسبت به فصل قبل، عملکرد خیلی خوب تیم در خط دفاعی و آمار عالی پرسپولیس در تعداد گل خورده است. البته در نقطه مقابل تعداد گل‌های زده پرسپولیس نسبت به فصل قبل کمتر است. نظر شما در این رابطه چیست؟

با اتفاقاتی که فصل گذشته رخ داد، طبیعی بود که برانکو در این فصل به کارهای دفاعی تیمش اهمیت بیشتری بدهد. برانکو به خوبی می‌دانست تیمش توانایی خوبی برای گل زدن دارد و اگر بتواند در خط دفاعی به ثبات برسد، دیگر به راحتی امتیاز از دست نخواهد داد. این چیزی است که الان در پرسپولیس شاهد هستیم. البته به نظر من پرسپولیس هنوز هم مانند سال گذشته بازی تماشاگرپسندی را ارائه می‌دهد و هواداران سبک بازی این تیم را دوست دارند اما این کاملاً طبیعی است که در فوتبال امروز نتیجه گرفتن حرف اول را می‌زند و برای موفقیت در لیگ باید اول گل نخوردن را در اولویت داشته باشید.

ایلنا: یکی از مواردی که باعث انتقاد پیشکسوتان و هواداران از پرسپولیس شده، ضعف این تیم روی نیمکت است. موافق این مساله هستید که پرسپولیس بازیکنان ذخیره خیلی خوبی ندارد؟

کاملاً این مساله را قبول دارم. پرسپولیس باید برای نیم فصل دوم مخصوصاً برای لیگ قهرمانان آسیا تقویت شود. در حال حاضر تیم نیاز جدی به یک هافبک دفاعی و مدافع میانی دارد. در این دو پست پرسپولیس فقط دو بازیکن دارد که تخصص بازی در آن پست‌ها را دارد و کاملاً احتیاج دارد دو بازیکن باکیفیت در این دو پست جذب کند. البته در خط حمله شرایط با وجود طارمی و امیری و علیپور خوب است و به نظر من نیازی نیست مهاجمی جذب شود.

ایلنا: شما در مورد سیستم بازی پرسپولیس و جا افتادن سیستم 2-4-4 لوزی که مورد علاقه برانکو هم هست در پرسپولیس صحبت کردید. به نظرتان پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا هم می‌تواند با همین سیستم نتایج خوبی بگیرد یا نیاز است برای این مسابقات تغییر سیستم بدهد؟

برانکو در این دو فصل فقط با این سیستم بازی کرده است، آن هم در حالی که ابزار بازی در سیستم‌های دیگر را هم داشته و به همین خاطر بعید می‌دانم برای لیگ قهرمانان هم برانکو تغییری در سیستم پرسپولیس بدهد. البته در لیگ شاهد این بوده‌ایم که بعضی مواقع برانکو با وارد کردن نورالهی به زمین سیستم تیم را تغییر داده اما به نظر در لیگ قهرمانان هم شیوه اصلی بازی پرسپولیس همین خواهد بود. البته قطعاً نیاز است که پرسپولیس یک پلن دوم هم مخصوصاً برای بازی‌های بیرون از خانه داشته باشد که احتمالاً آن سیستم هم 1-3-2-4 خواهد بود. در لیگ قهرمانان یک اشتباه می‌تواند منجر به حذف تیم شود و پرسپولیس باید خیلی با احتیاط در این مسابقات به میدان برود و از همین جهت نیاز است که در کنار سیستم اصلی خود، بازی با یک سیستم دیگر را هم در دستور کار داشته باشد.

ایلنا: در چند وقت اخیر شاهد این مساله بوده‌ایم که بحث جدایی دو بازیکن پرسپولیس و پیوستن اجباری آنها به تراکتورسازی برای سپری کردن دوران سربازی حواشی زیادی را در این باشگاه به وجود آورده است. به اعتقاد شما این مساله روی روند خوب پرسپولیس تاثیرگذار خواهد بود؟

اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده فوتبال ما در 30 سال اخیر پیشرفت نکند وجود همین قوانین است. قوانینی مانند سربازی که جز ضربه زدن چیزی برای فوتبال و ورزش ما نداشته است. واقعاً چه ایرادی دارد یک بازیکنی که در پرسپولیس بازی می‌کند، هنگام مشمول شدن در همین تیم بازی کند؟ پرسپولیس با این همه طرفدار و محبوبیت چه فرقی با یک تیم نظامی دارد؟ مگر پرسپولیس یا استقلال تیم‌های دولتی نیستند؟ بازیکن اگر قرار است برود سربازی و مثل بقیه مردم سرباز باشد که خوب باید برود پادگان، ولی وقتی به عنوان سرباز می‌رود تیمی مثل تراکتورسازی و فقط فوتبال بازی می‌کند، خوب چه ایرادی دارد در همان پرسپولیس بماند و سربازی‌اش رد شود. الان پرسپولیس کاملاً ناخواسته رقیب اصلی خود را تقویت کرده و این اصلاً اتفاق جالبی نیست. به نظر من رقابت پرسپولیس و تراکتور در نیم فصل دوم به همین دلیل برابر نخواهد بود.

ایلنا: این روزها بحث برکناری علی اکبر طاهری از سمت سرپرستی پرسپولیس به دلیل بازنشسته بودن هم مطرح است.

در مورد قضیه طاهری هم همینطور است. قانون بازنشستگی هم مثل همان قانون سربازی است. همه چیز در باشگاه خوب است و بعد از چند سال پرسپولیس از نظر مالی و مدیریتی وضعیت تقریباً خوبی دارد، ولی یکباره بحث رفتن طاهری را مطرح می‌کنند. اگر واقعاً این اتفاق رخ بدهد و طاهری برود، پرسپولیس قطعاً ضربه خواهد خورد. به همین دلیل امیدوارم وزارت ورزش اجازه ندهد در این شرایط آقای طاهری از پرسپولیس جدا شود.

ایلنا: سرنوشت رقابت پرسپولیس و تراکتورسازی در نیم فصل دوم لیگ برتر چه خواهد شد؟

هر دو تیم در نیم فصل اول نوسان کمی داشتند و به همین دلیل نتایج خوبی گرفتند. در نیم فصل دوم هم هر کدام از این دو تیم ثبات بیشتری داشته باشد قطعاً‌ موفق‌تر خواهد بود. به نظر من کار برای هر دو تیم سخت است اما از آنجایی که پرسپولیس درگیر لیگ قهرمانان آسیا هم خواهد شد، در نیم فصل دوم کار سخت‌تری نسبت به تراکتور دارد و به همین دلیل واقعاً‌نیاز است که تیم به خوبی تقویت شود. 

 

کد خبر : ۴۴۲۶۰۰