خبرگزاری کار ایران

یادداشت رئیس فدراسیون شنا:

سلطانی‌فر به فضای ورزش اشراف کامل دارد

رئیس فدراسیون شنا در یادداشتی نوشت: مشکل اصلی ورزش کمبود بودجه و منابع مالی است و تا این مشکل حل نشود نباید توقع زیادی وزیر جدید داشت.

محسن رضوانی-رئیس فدراسیون شنا:دوران مدیریت محمود گودرزی به پایان رسیده است و بررسی آن نیاز به تحلیل و بررسی‌های بیشتری دارد. از نظر اخلاق ورزشکاری و مردانگی صحیح نیست از کسی که دیگر در این سمت وجود ندارد انتقاد کنیم.

بزرگترین معضل ورزش در کشور ما کمبود بودجه و مشکلات مالی است. مشکلاتی که در دوران مدیریت محمود گودرزی به اوج خود رسید و وزارت ورزش مشکلات عدیده مالی را تحمل کرد. با این وجود عملکرد ورزش ایران در بازی‌های جهانی و آسیایی و المپیک قابل تعریف و خوب بود.

در خصوص فدراسیون شنا نکته قابل توجه این است که شنا در کشور ما یک ورزش قهرمانی محسوب نمی‌شود و نباید ملاک موفقیت آن کسب مدال باشد. شنا از ورزش‌های پایه است که با بودجه بسیار کم اداره می‌شود. برای رسیدن به مدال در ورزش‌های پایه و علی الخصوص شنا، نیاز به 10سال برنامه مدون و راهبردی است که برنامه راهبردی بدون منابع مالی امکان‌پذیر نیست. فدراسیون شنای استرالیا با برنامه‌ای بلندمدت توانست در المپیک 2016 ریو 6 مدال کسب کند و این در حالی بود که بودجه این فدراسیون چیزی در حدود 120 میلیارد تومان است در صورتی که بودجه کل فدراسیون‌های ورزشی در ایران 80 میلیارد تومان است.

ورزش شنا نیازمند راه‌اندازی مدارس اختصاصی شنا است. ورزش‌های پایه باید از مدارس شروع شوند که این امر با همکاری وزارت آموزش و پرورش محقق می‌شود. در دوران گودرزی تفاهماتی با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت که امیدوارم این روند در ادامه نیز پیگیری شود.

معضل دیگری که در این چند ساله به شنا ضربه زد خصوصی‌سازی غلط استخرهای کشور بود. بیش از نیمی از استخرهای کشور به بخش خصوصی واگذار شده است و این بخش نیز بنا به هزینه‌هایی که کرده است نمی‌تواند با بلیط ارزان قیمت مردم را به شنا کردن تشویق کند. استخرهای خصوصی در تهران برای 10 جلسه آموزش چیزی در حدود یک میلیون تومان دریافت می کنند و این شنا را از ورزش پایه و همگانی به ورزشی لوکس و گران‌قیمت تبدیل کرده است.

در خصوص معرفی آقای سلطانی‌فر به مجلس برای تصدی وزارت ورزش و جوانان نیز باید بگویم که او از بازماندگان نسل طلایی ورزش ایران در دوران هاشمی‌طبا بود که در آن دوران در سمت قائم مقام رئیس سازمان تربیت بدنی فعالیت می‌کرد. بنابراین فکر می‌کنم ایشان به فضای ورزش کشور اشراف داشته باشند و بتوانند تا حدودی مشکلات این بخش را مرتفع کنند.

 

 

کد خبر : ۴۲۲۸۹۸