خبرگزاری کار ایران

جلال چراغپور: اساس فوتبال پایه ما بر مبنای پول و فرصت‌طلبی است/ باید ساختار فدراسیون فوتبال اصلاح شود

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص باخت ایران به عراق و کسب عنوان نایب قهرمانی آسیا صحبت‌های جالبی را مطرح کرده است.

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال: من معتقدم برای کشف دلیل باخت‌های ایران به عراق در رده‌های مختلف ملی، باید یک تیم کارشناسی تشکیل دهیم که این گروه تحقیق علل شکست‌ها را به صورت فنی بسنجد. اینکه عراقی‌ها که زیر بمب و موشک هستند از کجای کشورشان بازیکن می‌آورند و زیر نظر چه مربیانی کار می‌کنند. اینکه مربیان عراق چطور این بازیکنان را آموزش می‌دهند و چه می‌شود که این کشور جنگ زده می‌تواند ما را در رده‌های مختلف شکست دهد. عراقی‌ها البته در تیم نوجوانان خود،‌ چند بازیکن داشتند که به نظر می‌آمد اصالت عراقی ندارند اما به هرحال باید کاملا منطقی و کارشناسی این موضوع بررسی شود.  

عراق در تمام جهات فوتبال غنی‌تری ارائه داد

در بازی روز گذشته دو تیم ایران و عراق، حریف، بازی غنی‌تری به نمایش گذاشت. فوتبالی که اجرا کردند به چشم آشنا بود. از هر 10 توپی که ما می‌گرفتیم 7 توپ را به صورت یک ضرب و یا دو ضرب به جریان می‌انداختیم و در کل رو به بازی مستقیم آورده بودیم. درحالی که عراق کار تیمی بهتری انجام می‌داد. تعداد پاسکاری در تیم ایران بسیار کم بود. فوتبال مقدماتی ای از ایران شاهد بودیم. عراقی ها موقعیت سازی‌های خوبی انجام می‌دادند و با سن کمی هم که داشتند شوت‌های خوبی می‌زدند که دو شوت هم به تیرک دروازه ما خورد.

فوتبال ما نتیجه‌گرا بوده و هست

به عقیده من درک عراقی‌ها از فوتبال بیشتر از ما بود. ما در فوتبال نتیجه‌گرا هستیم. این نکته همیشه وجود داشته است. نتیجه‌گرایی در فوتبال کشورمان بسیار عمیق شده و ریشه دوانده است. این می‌شود که به ارزشیابی فنی نمی‌رسیم. تنها به دنبال پیروزی هستیم. به همین خاطر بازیکنان فیزیکی و درشت اندام به تیم می‌آوریم. بازیکنان درشت‌اندام ما سرعت ندارند. راحت دریبل می‌خورند. راحت خطا می‌کنند. نمی‌توانند بازی نمایشی به اجرا بگذارند. چابکی ندارند. سرعت انفجاری پایینی دارند و در مجموع درک صحیحی از فوتبال به عنوان یک گیم ندارند.

اساس فوتبال پایه و مدرسه فوتبال‌های ما غلط است

من معتقدم که فوتبال پایه و مدارس فوتبال ما از اساس غلط و ویران است. فوتبال پایه ما بر پایه پول و فرصت‌طلبی گذاشته شده است. روش انتخاب نوجوانان غلط است و سالهاست که این غلط تکرار می‌شود. بحث امروز و دیروز نیست. حتی اگر از طریق شکار استعداد، تیم ببندیم موفق‌تر خواهیم بود. باید بازنگری اساسی در انتخاب تیم‌ها انجام دهیم. تیم‌ها برای بردن انتخاب می‌شوند و برای ارائه بازی زیبا یا معرفی و تزریق بازیکن مستعد به فوتبال کشور انتخاب نمی‌شوند.  

ساختار فدراسیون فوتبال باید اصلاح شود

به نظر من برای اصلاح این وضع باید از بالا شروع کنیم و ساختار فدراسیون فوتبال را اصولی کنیم. آکادمی‌های تخصصی نداریم. اساس و ساختار فدراسیون فوتبال صحیح نیست و این روند غلط را بازتولید می‌کند. می‌توانیم از آکادمی‌های بزرگ دنیا الگو بگیریم. ببینیم چه اتفاقی می‌افتد که تیم بارسلونا در یک نیمه 33 بار توپ را دریافت می‌کند و بازی می‌کند اما ایران بیش از 90 بار!‌ این اتفاق برای این است که ما به دنبال نتیجه هستیم و بنابراین رو به بازی مستقیم و تک ضرب می‌آوریم و اهمیتی به کار تیمی نمی‌دهیم. برای رسیدن به اینجا باید از فدارسیون شروع کنیم.

 

 

کد خبر : ۴۱۶۲۸۳