خبرگزاری کار ایران

یادداشت روز/ مشت کی‌روش با مشت نکونام تفاوت زیادی داشت

کارشناس فوتبال کشورمان معتقد است که جنگ روانی‌هایی که کی‌روش ایجاد می‌کند حرفه‌ای است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، هوشنگ نصیرزاده، کارشناس فوتبال کشور در خصوص رفتار دوگانه کی‌روش مبنی بر اینکه در بعضی بازی‌ها مثل ایران-کره در مقدماتی جام جهانی 2014 جنگ روانی ایجاد می‌کند و به  مسائل روانی اهمیت می‌دهد اما در بعضی بازی‌های دیگر مثل بازی ایران و آرژانتین کاملا به بعد فنی بازی می‌پردازد. دیدگاه هوشنگ نصیرزاده در این باره را می‌خوانید.

کی‌روش شناخت خوبی نسبت به نوع مسابقات و حریفان دارد

من متاسفانه طرفدار این رفتار دوگانه کی‌روش هستم و این کار به نظر من نوعی عدم تعادل نیست. او شناخت بسیار خوبی از نوع مسابقات و حریفان ایران دارد. مثلا او می‌داند در بازی‌های آسیایی داورها ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند بنابراین رفتاری را مشابه رفتار بازی مقابل کره از او می‌بینیم یا در مقابل تیم‌های عربی نیز معمولا چنین رفتاری دارد. در خصوص بهره‌برداری فنی از این موضوع نیز به عقیده من کی‌روش می‌تواند با این کار تمرکز حریف را از بین ببرد و باعث شود ایران در زمین مسابقه عملکرد بهتری داشته باشد. این ابزاری است که سرمربی برای پیروزی می‌تواند از آن بهره بگیرد.

کی‌روش با آن مشت پاسخ سرمربی کره را داد

در خصوص اتفاقات بازی کره نیز بگویم که رفتار کی‌روش در پاسخ به کری‌ها و مصاحبه‌های ضد ایرانی سرمربی کره بود. کی‌روش با آن مشت معروفی که مقابل سرمربی کره گره کرد به او ثابت کرد ایران توانایی‌های بیشتری دارد و فوتبال ایران کثیف نیست.

کی‌روش از داوری‌های آسیا شناخت دارد

کارلوس کی‌روش می‌داند ممکن است بعضی از داوران آسیایی به نفع تیمی خاص سوت بزنند و علیه ایران باشند. به همین دلیل با ایجاد جنگ روانی از این اتفاق جلوگیری می‌کند. با این کار، دقت داور ها و دقت بازیکنان خودی را بالا می‌برد و در بعضی موارد نیز دقت حریف را کم می‌کند. این تیزهوشی کی‌روش را می‌رساند. کی‌روش معتقد است که با این کار می‌تواند نتیجه بهتری بگیرد. به هرحال او یک مربی برجسته در اروپا است و باعث می‌شود در آسیا نیز تا حدی مراعات شود.

نباید روی این موضوع حساسیت به وجود بیاوریم

به نظر من تا زمانی که کارلوس کی‌روش با این ترفند نتیجه می‌گیرد و به نفع فوتبال ملی ایران تمام می‌شود نباید به او فشار بیاوریم و حساسیت به وجود بیاوریم. این نکته هم حائز اهمیت است که اگر کار کی‌روش غیر حرفه‌ای بود حتما داورها و ناظران با او برخورد می‌کردند اما هیچ گاه چنین اتفاقی نیفتاده است. بنابراین او به خوبی می‌داند که چه زمانی و به چه شکلی جنگ روانی ایجاد کند.

مشت نکونام با مشت کی‌روش تفاوت بزرگی داشت

جواد نکونام که به عنوان مربی به تیم ملی اضافه شده است کار غیر حرفه‌ای انجام داد. او در حین بازی به زمین مسابقه رفت و به نیمکت قطر مشت‌ گره‌ کرده نشان داد. این کار تعرض به نیمکت حریف است. کی‌روش هم در بازی مقابل کی‌روش مشت گره کرد اما او پس از سوت پایان بازی این کار را کرد و باعث نشد به مسابقه تعرض شود. رفتار نکونام خارج از عرف بود و برای همین جنجال ساز شد و تحریک آمیز بود.

کد خبر : ۴۰۸۵۵۷