خبرگزاری کار ایران

بازیکنان سرباز از حضور در باشگاه‌ها محروم می شوند؟

پیام روشن فدراسیون فوتبال برای سازمان نظام وظیفه؛ بچرخ تا بچرخیم!

هیات رئیسه فدراسیون فوتبال قصد دارد بعد از بررسی‌های لازم، قانونی را به تصویب برساند که طبق آن بازیکنان سرباز خاطی که ملی‌پوش هستند، اجازه بازی در تیم باشگاهی خود را هم نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، موضوع بازیکنان سرباز خاطی حاضر در تیم ملی چند سالی هست که تبدیل به یکی از معضلات فدراسیون فوتبال و تیم ملی شده است.

از طرفی کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال به شدت خواهان حضور این بازیکنان در اردوهای تیم ملی است و میخواهد از این بازیکنان در ترکیب تیم خود استفاده کند اما از طرف دیگر سازمان نظام وظیفه به عنوان ارگان اصلی و تصمیم‌گیرنده در زمینه سربازی و سربازها، هیچ‌گاه اجازه حضور این بازیکنان در تیم ملی را نداده و به نوعی با تنبیه کردن این بازیکنان، آنها را از پوشیدن لباس مقدس تیم ملی فوتبال محروم کرده است.

نکته جالب اما آنجاست که سازمان نظام وظیفه، برای تنبیه کردن سربازهای خاطی، با اتخاذ سیاست یک بام و دو هوا، تنها به محروم کردن این بازیکنان از حضور در تیم ملی اکتفا کرده است و به این بازیکنان اجازه داده تا در رده باشگاهی، تیم‌های خود را در مسابقات داخلی و بین‌المللی همراهی کنند. موضوعی که باعث شده چند تیم نظامی حاضر در لیگ که همواره طبق قانون از حضور بازیکنان سرباز نفع برده‌اند، بتوانند به راحتی از حضور این بازیکنان سرباز خاطی در تیم خود سود ببرند، آن هم در حالی که تیم ملی فوتبال به عنوان مهمترین تیم فوتبال کشور، از این موضوع بی‌بهره است.

در چند سال اخیر، فدراسیون فوتبال با رایزنی‌های متعدد با سازمان نظام وظیفه و تربیت بدنی کل نیروهای مسلح، سعی در برطرف کردن این چالش و کسب اجازه برای حضور بازیکنان سرباز در تیم ملی شده است اما هر بار بنا به دلایلی با پافشاری مدیران تصمیم‌گیرنده در تربیت بدنی کل نیروهای مسلح روبرو شده و هنوز نتوانسته این چالش را که جزو خواسته‌های اصلی کی‌روش نیز بوده است، حل کند.

پیرو همین اتفاق، هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته است با تصویب دستوری، از حضور این بازیکنان در تیم‌های باشگاهی خود نیز جلوگیری کند. تصمیمی که به نظر می‌رسد پاسخی است به نهاد نظام وظیفه که البته این آغازگر این نزاع بوده است اما در این بین یک سئوال مطرح است؛ دود این تصمیمات به چشم چه کسی خواهد رفت؟ بی تردید اگر نظام وظیفه مسئولیت و به نوعی اختیار برخورد با سربازان در چارچوب قانون را دارد فدراسیون فوتبال و در راس آن مهدی تاج نیز اختیار دارد تصمیماتی در راستای احقاق حقوق فوتبال ملی بگیرد. بنابراین به نظر می رسد فدراسیون فوتبال با محروم کردن این بازیکنان از حضور در تیم‌های باشگاهی سعی دارد پیامی روشن را برای نظام وظیفه مخابره کند؛ اگر شما می‌توانید ما هم می‌توانیم. اما بهتر نیست موضوع بازیکنان سرباز در چارچوب منافع فوتبال ملی مورد رسیدگی قرار بگیرد؟ در این صورت می‌توان امیدوار بود که این چالش خیلی زود پایان پذیرد.

 

کد خبر : ۳۷۹۹۰۴