خبرگزاری کار ایران

واکاوی حکمی که برای رحمتی صادر شد؛ محرومیت سلیقه‌ای

انتقال حکم رحمتی به بازی‌های فصل آینده قانونی بوده یا نه؟

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، حکم کمیته انضباطی در مورد محرومیت رحمتی در باز‌ی‌های فصل آینده همه را غافلگیر کرده است. در این چند روز که باشگاه ذوب‌آهن و رسانه‌ها مشغول پیدا کردن نمونه‌هایی بودند که محرومیت‌ها از لیگ برتر به جام‌حذفی منتقل شده و برعکس. با این حال کمیته انضباطی قاطعانه اعلام کرد که حکم محرومیت رحمتی مربوط به لیگ برتر است و می‌تواند در جام‌حذفی به میدان برود. بعد از اعلام این حکم این سوال بوجود آمده که آیا قانونی است یا نه؟ در عکس زیر می‌بینید که در متن صریح قانون آمده است هر گونه محرومیت ناشی از کارت زرد، قرمز یا محرومیت انضباطی قابل اجرا در تمام رده‌هاست. به گفته هوشنگ نصیرزاده اما زمانی این محرومیت مختص به یک لیگ می‌شود که صادرکننده حکم نام مسابقات را در حکم آورده و روی آن تاکید کرده باشد. یعنی در حکم رحمتی تاکید شده که او دو جلسه از همراهی تیمش در لیگ برتر محروم است.

hokm

اما سوال اصلی این است که چه زمانی قاضی می‌تواند روی لیگ خاصی تاکید کند و چه زمانی نمی‌تواند. پیگیری‌های ما در این زمینه به نتیجه خاصی نرسید. یعنی این که این مساله به عهده خود قاضی گذاشته شده و به بیان ساده‌تر یک تصمیم سلیقه‌ای است. یعنی قاضی پرونده با درنظرگرفتن شرایط می‌تواند محرومیت را به لیگ دیگر منتقل کرده و یا آن را مختص به همان لیگ کند.

صالحی،رئیس کمیته استیناف در مصاحبه‌ای که امروز انجام داده این مساله را تایید می‌کند:«اشاره‌ام به این بوده که این از حوزه اختیارات مرجع صادر کننده رای است که محرومیت ها را در مسابقات خاص اعمال کند یا نه.»

ادامه صحبت‌های صالحی نشان می‌دهد که مثل اکثر مواقع در زمینه اجرای حکم بین کمیته انضباطی و کمیته استیناف اختلاف نظر وجود داشته و البته در نهایت کمیته انضباطی برنده این جدال شده است. صالحی در انتقاد به رای صادر شده گفت:«رایی که صادر شده تبعات مثبتی نخواهد داشت و شاید در حوزه قضایی نتواند تاثیر مثبتی بر فضای فوتبال داشته باشد.طبیعتا بازیکنی که مرتکب تخلف می شود تاوان بزرگ پس دهد همواره از تکرار تخلف هراس خواهد داشت و این ذهنیت برای دیگر بازیکنان هم پیش خواهد آمد کوچکترین تخلف می تواند تاوان بزرگی به همراه داشته باشد.»

نتیجه‌ اینکه حکم رحمتی طبق قانون باید به جام‌حذفی منتقل می‌شد اما بنا به صلاحدید رئیس کمیته انضباطی مختص به لیگ برتر شد.

 

کد خبر : ۳۷۲۴۴۴