خبرگزاری کار ایران

عضو کمپین لغو میزبانی جام‌جهانی قطر مطرح کرد:

می‌خواهند با برگزاری جام‌جهانی قطر نام خلیج فارس را برای همیشه حذف کنند/مسوولان قطر به دنبال مقاصد ضد ایرانی هستند

دکتر تفرشی می‌گوید مسوولان قطری می‌خواهند از موقعیت به وجود آمده در جام‌جهانی به مقاصد سیاسی و ضد ایرانی بپردازند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، دکتر مجید تفرشی، پژوهشگر تاریخ ایران و عضو "کمپین لغو میزبانی جام‌جهانی قطر" در نشست خبری که به میزبانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری انجام شد در خصوص دلایل عدم کفایت قطر برای میزبانی جام‌جهانی 2022 گفت: با توجه به روند  کسب میزبانی توسط مسوولان سیاسی و ورزشی کشور قطر که با  فساد مسوولان فیفا برابر شد، این موضوع بیش از پیش در رسانه‌ها گسترش یافت. از حدود چهار سال پیش کمپینی با پیشتازی کشورهای اروپایی و آمریکا تشکیل شد که به دلیل رعایت نکردن قوانین حقوق بشر توسط قطر در تلاش هستند تا این میزبانی را لغو کنند.

او ادامه داد: میزبانی قطر در جام‌جهانی به دلایل گوناگون مورد انتقاد قرار گرفته است. پرداخت رشوه و تقلب در راه کسب میزبانی از فیفا، نادیده گرفتن قوانین حقوق بشری و حقوق کارگرانی که در قطر مشغول کار هستند، فصل برگزاری بازی‌های جام جهانی که می‌تواند سه فصل فوتبال را با تزلزل روبه‌رو کند، حمایت‌های قطر از گروه تروریستی موسوم به داعش و نزدیکی این گروه به سیاستمداران قطر، سطح فوتبال قطر که تاکنون نتوانسته حتی از گروه خود در جام‌جهانی بالا بیاید و برخی دیگر از دلایل باعث شده تا اعضای کمپین لغو میزبانی جام‌جهانی قطر جدی‌تر از قبل فعالیت کنند.

تفرشی با اشاره به مقاصد کشور قطر برای استفاده از میزبانی جام‌جهانی خاطرنشان  کرد: همواره مسوولان ورزش جهان بر فاصله گرفتن ورزش از تبلیغات سیاسی اصرار دارند. ولی درخصوص میزبانی قطر این موضوع نادیده گرفته شده است. بی شک آنها به دنبال رشد و ترقی ورزش فوتبال در منطقه نخواهند بود و به نوعی از این موقعیت برای تبدیل شدن به قدرت منطقه سود خواهند برد و به عنوان نوک پیکان کشورهای عربی برای تخریب نام خلیج‌ فارس و تعویض این نام تلاش می‌کنند. آنها می‌کوشند تا با آمدن رسانه‌ها به قطر و جلب توجه مخاطبان فوتبال آخرین میخ را بر تابوت نام خلیج فارس بکوبند و آنگاه هیچ کاری از دست ما برنمی‌آید.

این پژوهشگر ایرانی با اشاره به فعالیت‌های کمپین لغو جام‌جهانی قطر در ایران ادامه داد: از دوسال پیش این کمپین در ایران تشکیل شد و اکنون زمان آن رسیده تا این کمپین را رسانه‌ای کنیم. فعالیت‌های قطر ضد حقوق بشر و کاملا سیاسی است که در قالب برگزاری رویداد ورزشی می‌تواند برای ایران از لحاظ فرهنگی بسیار خطرناک باشد و اگر ما از اکنون برای مقابله با چنین فعالیت‌هایی با جامعه جهانی همراه نشویم شاید چند سال بعد ابراز پشیمانی کنیم و دیگر زمانی باقی نماند.

مجید تفرشی تاکید کرد: همراهی ما با "کمپین لغو میزبانی جام‌جهانی قطر" می‌تواند به نوعی اولین همراهی ایران با کشورهای جهان در مقابله با یک بحران بین‌المللی محسوب ‌‌شود. این یک موضوع به شدت حساس است که جا دارد شاهد واکنش‌های به جایی از سوی وزارت ورزش و رییس فدراسیون فوتبال ایران باشیم تا به دنبال آنها افراد سیاسی هم به این کمپین اضافه شوند. در شرایط کنونی میزبانی قطر به شدت متزلزل شده است و به نظر با پیگیری‌هایی که صورت خواهد گرفت میزبانی قطر لغو خواهد شد. به نظر برگزاری جام‌جهانی در قطر برای عده‌ای در ایران دارای منافع اقتصادی است که باید با هم اندیشی در این مورد به امنیت فرهنگی ایران توجه بیشتری شود تا اینکه منافع اقتصادی را فدای نام خلیج فارس کنیم.

 

 

کد خبر : ۳۷۱۴۸۷