خبرگزاری کار ایران

وزیر ورزش قول داده مصوبه اساسنامه را بگیرد

کفاشیان: در اختلافات پیش آمده کی‌روش هم مقصر است

رئیس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه احتمال تغییر تاریخ انتخابات این فدراسیون وجود دارد ، گفت: من با نظر وزیر ورزش درباره اینکه رئیس فدراسیون فقط دو دوره بماند مخالف هستم.

علی کفاشیان در خصوص اینکه اکنون رئیس فدراسیون فوتبال است یا باید او را سرپرست معرفی کرد، گفت: من را به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران معرفی کنید، چون فرقی ندارد و تا زمانی که رئیس فدراسیون انتخاب نشود، رئیس قانونی است تا مجمع برگزار شود. پس از برگزاری مجمع هرکسی رأی آورد رئیس خواهد شد و ما در فوتبال سرپرستی، برکناری یا انتصاب نداریم و نمی‌توان رئیس را برکنار کرد. انتخابات هم تاریخ آن را مجمع تعیین می‌کند که مجمع اردیبهشت‌ماه زمان انتخابات را تعیین کرد و ما 11 اردیبهشت انتخابات را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: اکنون برای برگزاری انتخابات مشکل اساسنامه داریم. مشکل هم این است که سازمان بازرسی و وزارت ورزش از دولت استعلام کردند و گفتند باید تأییدیه دولت را داشته باشد. با وجود اینکه هیئت دولت در آن زمان تأیید کرد اما اکنون گفته‌اند مصوبه ندارد و باید این مصوبه گرفته شود. وزیر ورزش هم قول داده سریعا بگیرند تا بر اساس این اساسنامه انتخابات را برگزار کرده و کار غیر قانونی نکنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص بحث انتخابات اظهار داشت: در هیئت رئیسه تصمیم دیگری هم گرفتیم و قرار شد از نهادهای ذی‌ربط درخواست کنیم که پروسه تأیید اساسنامه برگزار شود، اما قبل از آن ما انتخابات را برگزار کنیم و دو سه ماه دیگر این اتفاق رخ دهد. چون تأیید اساسنامه در هیئت دولت زمان‌بر است و شاید تا 11 اردیبهشت ماه نتوان این کار را انجام داد. اگر اینطور نشود، ما اواخر اردیبهشت تاریخی را در نظر خواهیم گرفت تا انتخابات را برگزار کنیم که اردیبهشت‌ماه بحث انتخابات به پایان برسد.

کفاشیان در پاسخ به این سؤال که اگر انتخابات به تعویق رخ بدهد در انتخابات ثبت نام خواهد کرد یا نه، گفت: من دیگر ثبت نام نمی‌کنم. سعی می‌کنم تجربیات و کارهایی که انجام دادم را به رئیس بعدی انتقال دهم و کمک کنم، اما ثبت نام نخواهم کرد.

وی درباره اینکه پس با این تصمیم به نظر می‌رسد با نظر وزیر ورزش و جوانان مبنی بر اینکه رئیس باید دو دوره در فدراسیون باشد موافق است یا از حضور در فدراسیون خسته شده است، خاطرنشان کرد: نه، من موافق نیستم. چون فدراسیون‌های دیگر هستند که یک نفر چند دوره رئیس بوده‌ است. ما تعداد دوره‌های فدراسیون را بر اساس اساسنامه فیفا گذاشتیم و آنها قبلاً دوره‌ای بودن را از اساسنامه برداشته بودند و اکنون آن را سه دوره کرده‌اند و ما هم باید این کار را کنیم.

کفاشیان اضافه کرد: روز اولی که ما به فدراسیون فوتبال آمدیم بیش از دو سال طول کشید تا بدانیم کار به چه شکل است، بعد از آن چند سال کار را پیش بردیم و اکنون کار پیش رفته است. اصولاً اینطور نیست که بعد از دو دوره یک نفر بیاید و از نو کار را انجام دهد و در این چند سالی که من بودم شاید 90 درصد رئیس فدراسیون‌ها کشورهای مختلف همان‌ها بودند و کار را پیش بردند. اکنون فدراسیون جهانی دوره ریاست را سه دوره گذاشته و به نظرم به کارآیی افراد باید نگاه شود و تصمیم را به مجمع فدراسیون بدهند که آیا آن فرد توانمندی دارد یا نه. شاید یکی بیاید توانمندی دومین دوره را هم نداشته باشد و او را برکنار کنند، اما شاید یکی توانمندی داشت و باید سه یا چهار دوره کار باید پیش ببرد.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا در این مدت که رئیس فدراسیون بوده اتفاقی افتاده که باعث اذیت او شود و باعث شود  به فکر استعفا بیفتد، اظهار داشت: زیاد از این اتفاقات بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که بارزترین اتفاق رخ داده که باعث شده او به فکر استعفا بیفتد چه بوده و در چه زمانی افتاده است، گفت: من به این مسائل نمی‌پردازم. دخالت نهادهای دیگر بوده و این مسائل هست و من نمی‌پردازم.

کفاشیان که با رادیو ورزش صحبت می‌کرد، در خصوص اینکه یکی از حقوق مدیران انتخاب همکاران است که او در دور دوم ریاست از این حق محروم شده بود، تصریح کرد: در دوره اول اینطور بود، اما در دوره دوم وضعیت بهتر شد و توانستیم با یکسری تغییرات جمع منسجمی را داشته باشم. در کارم اخلاقی دارم و آنهایی که مدنظرم است را نمی‌آورم، بلکه دنبال افرادی هستم که توانمند باشند و کار پیش برود و اعضای مجمع هم آنها را قبول کنند. دور اول نه من آمادگی کار را داشتم، نه فضا را می‌شناختم و نه می‌دانستم اعضای هیئت رئیسه چه کسانی هستند و فضایی برای کار نبود. با این حال در دور دوم شرایط بهتر شد و سعی کردیم تعامل کنیم و کار را پیش ببریم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه در دور دوم حضورش در فدراسیون حق انتخاب دبیرکل هم از او سلب شد، عنوان کرد: اینطور نبود، آنها (وزارت ورزش) چند نفر مختلف را پیشنهاد کردند و من هم اسدی را که از قبل می‌شناختم را انتخاب کردم تا به فدراسیون بیاید. دبیرکل را به پیشنهاد وزارت ورزش تغییر دادیم و اسدی که انتخاب کردیم خوب بود. مهدی محمدنبی هم 6،7 سال کار کرد و خوب بود که در آرامش کارش را انجام می‌داد. ما با تعامل تغییرات را انجام دادیم تا کار برای فوتبال بهتر پیش برود.

کفاشیان در خصوص اینکه کی‌روش به گونه دیگری این مسئله را عنوان کرده و گفته است که اسدی با چتر نجات وزارتخانه به فوتبال آمد، گفت: من این حرف را قبول ندارم. اسدی خودش آدم باتجربه و کارآمدی است. شاید بعضی مواقع تغییرات خوب باشد و هیچ معلوم نیست من هم بروم بهتر و رئیس بعدی بیاید اوضاع بهتر نشود. تغییرات در سیستم شاید خوب باشد، فکر جدید و انرژی جدید می‌آید. اسدی هم آمد سعی کرد کار نبی را پیش ببرد و فقط اخلاقش کمی تندتر بود که این موضوع به کی‌روش هم برمی‌گردد. کی‌روش هم اخلاق تندی دارد و باید سعی کند با مسئولان فدراسیون تعامل داشته باشد و علیه مدیران فدراسیون حرف نزند. این ایراد در خود او هم هست.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه در برخی محافل گفته می‌شود حرف‌هایی که کی‌روش علیه برخی مدیران می‌زند حرف دل کفاشیان است که از زبان سرمربی تیم ملی گفته می‌شود، اظهار داشت: بالاخره ما با هم جلساتی داریم، بحث می‌کنیم، من موارد را به او می‌گویم و شاید او صراحت دارد، اما مشکلی نیست و من خودم هم حرف‌ها را می‌زنم. کی‌روش اخلاق تندی دارد که بعضی مواقع از حیطه کاری خودش که مصاحبه علیه دیگران است خارج می‌شود و نباید بگوید. زیاد حرف دل من نیست و شاید نظرات من را بگوید، اما شاید من صلاح ندانم این مسائل گفته شود.

 

کد خبر : ۳۶۰۴۴۱