خبرگزاری کار ایران

صدا و سیما حتی نمی‌تواند به کارمندانش حقوق بدهد

تاج: در انتخاب سرپرست فدراسیون اختیار در دست هیات رئیسه است

رئیس سازمان لیگ در ادامه تصریح کرد: تا جایی که می‌توانستیم به تیم نفت کمک کردیم و حتی همین دیروز به استقلال کمک کردیم تا 6 امتیاز از این تیم کم نشود.

به گزارش ایلنا، مهدی تاج که با رادیو ورزش گفت‌وگو می‌کرد درباره جلسه‌ای که اخیرا در مالزی شرکت کرده گفت: صحبت‌ها درباره برگزاری لیگ قهرمانان آسیا و زمان آن بود. زمانی تیم‌های غرب آسیا به مراحل بعدی می‌روند که در مرحله سوم امکان دارد بازیکنان یا مربیان تیم‌ها تغییر کنند. از طرف دیگر شروع مرحله سوم لیگ قهرمانان آسیا مصادف با مسابقات مقدماتی جام جهانی می‌شود و سرمربی تیم ملی بازیکنانش را می‌خواهد و از طرف دیگر مربیان باشگاه‌ها هم بازیکنان خودشان را می‌خواهند.

وی ادامه داد: بحث دیگر بحث‌های مالی بود و وضعیت درآمدی باشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. شما ببینید باشگاه‌هایی مثل ذوب‌آهن، تراکتورسازی و سپاهان در آسیا حضور دارند اما اگر تیم‌هایی مثل استقلال اهواز یا سیاه‌جامگان در این رقابت‌ها بودند وضعیت مالی آنها به مراتب بدتر بود. حالا شما این وضعیت را مقابل باشگاه‌های قطری قرار دهید که یک بازیکن آورده‌اند که رقم قرارداد آن 50 میلیون دلار است که این رقم چیزی در حدود 70 درصد کل بودجه باشگاه‌های ماست چراکه هزینه کل یک سال باشگاه‌های ما برای قرارداد حدود 200 میلیارد تومان می‌شود که خیلی از مربیان و بازیکنان رقم قراردادشان را تا ریال آخر نمی‌گیرند. همین حالا تیم‌های قطری، اماراتی و عربستانی با هواپیمای اختصاصی به سفر می‌روند و همین حالا هواپیمایشان در اصفهان و تبریز قرار دارد اما به طور مثال اگر تیمی از ایران بخواهد به ازبکستان برود باید ابتدا به امارات رفته و سپس به ازبکستان سفر کند که یک روز در راه خواهند بود. حالا اگر بخواهند به شرق آسیا بروند که دو روز در راه هستند و این یک جنگ نابرابر است.

رئیس سازمان لیگ درباره مشکلات مالی اسپانسرهای سازمان لیگ و اینکه باشگاه‌ها چشم‌شان به درآمدهای سازمان لیگ است، افزود: این حرف درست است. ما سال گذشته 40 میلیارد تومان از اسپانسر گرفتیم که نسبت به گذشته بیشتر بود اما باشگاه‌ها روی 60 میلیارد پارسال و 100 میلیارد امسال حساب کرده بودند. از طرف دیگر حاکمیت در همه جا به فوتبال کمک می‌کند و کشور برای اداره فوتبال بسیج می‌شود. سه ماه پیش ما نامه نوشتیم تا به تیم‌های حاضر در آسیا کمک شود. البته مشکلاتی هست اما باید برای این تیم‌ها رقمی از حاکمیت و وزارت ورزش کمک گرفته شود.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه مگر فوتبال ما به سمت حرفه‌ای شدن نمی‌رود پس کمک گرفتن از وزارت ورزش چه معنی می‌تواند داشته باشد، افزود: وقتی ساز و کار انجام کاری به دلایلی میسر نیست پس نمی‌توانیم آن کار را به سرعت انجام دهیم. الان بحث حق پخش تلویزیونی وجود دارد که پرداخت نمی‌شود و وقتی به صدا و سیما مراجعه می‌کنیم. متوجه می‌‌شویم که صدا و سیما حتی نمی‌تواند به کارمندانش حقوق بدهد. از طرف دیگر تبلیغات محیطی سازمان لیگ هم مشکلات خاص خودش را دارد هرچند که ما به صورت حقوقی و قضایی پیگیر این ماجرا هستیم و تا ریال آخر را می‌گیریم و عقب نمی‌نشینیم. از طرف دیگر اگر این اسپانسر پول فوتبال را ندهد اجازه شرکت در مزایده سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را نخواهد داشت. شما می‌دانید که صدا و سیما فوتبال را به مردم نمی‌فروشد و به صورت رایگان پخش می‌شود.

رئیس سازمان لیگ در ادامه تصریح کرد: تا جایی که می‌توانستیم به تیم نفت کمک کردیم و حتی همین دیروز به استقلال کمک کردیم تا 6 امتیاز از این تیم کم نشود. از طرفی از صدا و سیما چه سال گذشته و چه امسال چیزی نگرفتیم و تنها پولی که به دست ما رسیده از تبلیغات دور زمین است که تمام مدارک آن به طور شفاف وجود دارد. حتی همین دیروز به باشگاه‌ها نامه زدیم تا بدانند که چقدر پول به سازمان لیگ آمده است.

تاج درباره شرکت در جلسه AFC و اینکه گفته می‌شود بحث تغییرات در اساسنامه وجود دارد افزود: تیم‌های غرب آسیا به زمان شروع رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا اعتراض دارند. ما می‌خواستیم به جای اسفند این مسابقات در دی ماه یا بهمن برگزار شود اما تیم‌های شرق آسیا مخالف این درخواست بودند. اساسا رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا براساس بازی‌های شرق آسیا برنامه‌ریزی شده اما مسئولان موافقت کردند که در سال‌های 2017 و 2018 رقابت‌ها از سه هفته جلوتر آغاز شود و از اوایل بهمن این مسابقات آغاز خواهد شد. از طرف دیگر ما خواستار این بودیم که بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به جای سه‌شنبه و چهارشنبه دوشنبه و سه‌شنبه انجام شود اما از آنجایی که داوران از شرق آسیا به غرب و برعکس بروند این موضوع منتفی شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به بدنامی‌های اخیری که برای فیفا به راه افتاده بحث شفاف‌سازی، مبارزه با تبانی، عدم دخالت سیاست در فوتبال، عدم پرداختن به مسائل تبعیض نژادی و موارد دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت، همچنین مقرر شد در صورتی که تعداد تیم‌های حاضر در رقابت‌های جام جهانی از 32 تیم به 40 تیم برسد سهمیه آسیا هم 6 تیم شود. اگر تیم‌های آسیایی در جام جهانی 6 تیم شود فوتبال ایران شرایط بهتری برای صعود به جام جهانی خواهد داشت.

رئیس سازمان لیگ افزود: راجع به بحث بازی با تیم‌های عربستانی در ایران با آقای وینزو صحبت کردیم و گفتیم که ایران یک کشور امن است و تیم‌های ایرانی حاضر نیستند در کشوری به جز ایران میزبانی کنند که او گفت شما مسابقات در ایران را بدون مشکل برگزار کنید تا همه متوجه شوند که در ایران امنیت است. به همین دلیل از طرفداران سپاهان و تراکتورسازی می‌خواهم از پرتاب نارنجک، ورود پرچم‌های غیرمرتبط با ورزش و موارد دیگر جلوگیری کنند چراکه ناظر AFC از همه چیز فیلمبرداری می‌کند. البته تدابیری هم ما اندیشیده‌ایم ناظرانمان را دو روز زودتر به اصفهان و تبریز فرستاده‌ایم.

وی درباره انتخاب سرپرست برای فدراسیون فوتبال هم افزود: مسئولان کنفدراسیون آسیا نظری در این باره ندارند و هر کسی رای بیاورد رئیس خواهد شد اما درباره انتخاب سرپرست طبق اساسنامه وقتی اساسنامه سکوت می‌کند اختیار در دست هیات رئیسه است و خوشبختانه همه هم این موضوع را پذیرفته‌اند و نیازی به توضیح بیشتری نیست.

 

کد خبر : ۳۴۹۳۰۸