خبرگزاری کار ایران

مشکل بینایی داوران جدی است

فنایی: گاهی اوقات قوانین داوری در کشور ما حسینقلی‌خانی است

کارشناس داوری کشورمان گفت: گرفتن تست پزشکی از داوران یکی از اصول فیفا است، اما ما تا الان از آن غافل بوده‌ایم.

محمد فنایی، کارشناس داوری کشورمان در مورد نتایج تست پزشکی گرفته شده از داوران حاضر در لیگ برتر که گفته می‌شود نشان دهنده مشکلات جدی بینایی در برخی از آن‌ها بوده است گفت: این اصولی است که درتشکیلات فیفا وجود دارد. فیفا همواره از داورانی که قرار است برای رقابتهای مختلف انتخاب شوند، تستهای پزشکی می‌گیرد. برای اینکه داوران تنها با مساله قضاوت روبرو نیستند و بحث سلامت بازیکنان نیز در میان و است و یک داور جدا از کیفیت فنی، باید از نظر روانی و پزشکی نیز دارای کیفیت لازم برای قضاوت در یک میدان ورزشی باشد.

وی ادامه داد: اگر تا الان در کشور ما به این موضع اهمیت نمی‌دادند برای این بوده است که قانونی در این مورد نداشته‌ایم. قوانین داوری در کشور ما گاهی حسینقلی‌خانی است، یعنی وقتی کسی وارد داوری می‌شود بعد از مدتی دیگر کاری ندارند که طرف در چه وضعیتی قرار دارد و گاهی حتی با لابی کردن در داوری باقی می‌مانند. این بسیار واضح است که مهمترین چیز برای یک داور مساله دید است و اگر ما تازه یاد این افتاده‌ایم که از داوران تست پزشکی بگیریم، برای این بوده است که از فوتبال روز دنیا عقب هستیم. ضمن اینکه مشکلات و اشتباهات داوری در این فصل به حدی بوده است که مسئولان کمیته داوران را مجاب کرد تا این تست گرفته شود.

کارشناس داوری کشورمان راجع به اشتباهات داوری صورت گرفته در این فصل که به نظر می‌رسیده ناشی از عدم دید مناسب داوران باشد بیان داشت: همینطور بوده است. ما گاهی دیده‌ایم که داور یک صحنه واضح را از فاصله نزدیک ندیده است و مثلاً توپ به سر بازیکن خورده است اما داور هند تشخیص داده است و این ناشی از همین ضعف بینایی بوده است. اشتباهات فاحش به قدری زیاد بوده است که بالاخره مسئولین به فکر افتادند برای تست پزشکی اقدام کنند.

فنایی در پاسخ به اینکه آیا مطرح شدن بحث مشکلات بینایی در میان داوران، موجب ایجاد فشار مضاعف بر داوران و تحت تاثیرگرفتن عملکرد آن ها در آینده خواهد شد یا نه اظهار داشت: به هر حال این مشکل وجود دارد و اصلاً هم عیب نیست. بالاخره داوران انسان هستند و برای هر انسانی ممکن است این مسائل پیش بیاید. البته در این موضوع نباید اسم از داور خاصی برده شود، ولی نباید هم طوری باشد که کمیته داوران مساله ای به این مهمی را نادیده بگیرد.

وی در پایان گفت: باید به صورت واضح و روشن با مشکلات و ایرادات داوری برخورد کرد و برای بهبود شرایط داوران تلاش کرد. امیدوارم این قضیه گرفتن تست پزشکی از داوران به صورت یک قانون دربیاید و نتایج آن در انتخاب داوران تاثیرگذار باشد. نه اینکه مانند بحث تست آمادگی جسمانی اول فصل باشد که تست را گرفتند ولی بعداً دیدیم داورانی با شکم های بزرگ و بدن ناآماده در لیگ قضاوت کردند و به دلیل عدم جاگیری مناسب در صحنه ها اشتباهات تاثیرگذاری هم داشتند. 

کد خبر : ۳۳۸۵۱۵