خبرگزاری کار ایران

بهتاش فریبا در گفت‌وگو با ایلنا:

برانکو پرسپولیس را به آرامش رساند/طارمی توانایی بازی کردن در اروپا را دارد

پیشکسوت باشگاه استقلال، پرسپولیس را یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ برتر می داند.

بهتاش فریبا، پیشکسوت باشگاه استقلال در گفت وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا در مورد روند صعودی پرسپولیس در نیم فصل نخست گفت: من همان زمانی هم که پرسپولیس ابتدای لیگ خوب نتیجه نمی گرفت در چند مصاحبه گفتم که پرسپولیس جایگاهش انتهای جدول نیست و با داشتن مربی خوبی مانند برانکو و بازیکنان با کیفیت و مدیریت خوبی که دارد، به کورس قهرمانی و بالای جدول می رسد. الان هم می بینید که این تیم در اوایل به خاطر نداشتن چند بازیکن محروم و مصدوم نتایج خوبی نمی گرفت، با رسیدن به شرایط مناسب چقدر خوب بازی می کند و می تواند به صدرنشین لیگ دو گل بزند آن هم در حالی که چند گل را هم نزدند.

وی ادامه داد: شاید بازیکنان پرسپولیس در ابتدا مانند خیلی از تیم های دیگر بازیکنان سرشناس و ستاره نبودند، ولی این نفرات خیلی خوب توانستند نظرات و دستورات برانکو را در زمین پیاده کنند و این نقش مهمی در موفقیت پرسپولیس داشته است. اگر این تیم در یکی دو پستی که مقداری ضعف دارد تقویت شود، قطعاً با قدرت و توانایی بیشتری هم بازی خواهد کرد. در کل من این پرسپولیس را یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ می دانم.

فریبا در مورد نقش برانکو در به آرامش رسیدن پرسپولیس و عبور این تیم از بحران اوایل فصل نیز بیان داشت: من به خوبی از تمرینات پرسپولیس مطلع هستم و می دانم در این تیم چه می گذرد و طبق این می گویم که برانکو بر خلاف خیلی از مربیان آرامش بسیار خوبی دارد و این خیلی در روند تیمش تاثیرگذار بوده است. او 5 سال مربی تیم ملی ما بود و با تمام زیر و بم فوتبال ما آشنا است و می داند در فوتبال ما چه می گذرد. از طرفی دوره شلوغ کاری مربیان دیگر گذشته است و برانکو با آرامشی که در تمرینات و کنار زمین دارد، به پرسپولیس هم آرامش تزریق کرده است. البته در این بین نباید نقش محمود خوردبین را هم نادیده گرفت. محمودخان هم مانند برانکو فرد آرامی است و او هم با اخلاق خوب و رابطه خوبی که با بازیکنان دارد به پرسپولیس خیلی کمک کرده است.

بازیکن سابق استقلال و تیم ملی کشورمان در رابطه با مسائل فنی پرسپولیس نیز تصریح کرد: پرسپولیس فوتبال تیمی خوبی بازی می کند. شما ببینید به عنوان مثال خط دفاع این تیم خیلی هم دفاعی نیست و مدافعان کناری این تیم به صورت مداوم در حملات شرکت می کنند. اما در فاز دفاعی هم با جاگیری و یارگیری مناسب به خوبی وظایف خود را انجام می دهند. کمال کامیابی نیا در خط میانی هم با توپ گیری ها و پوشش خیلی خوب، به خط دفاعی پرسپولیس کمک کرده است و همه اینها موجب به وجود آمدن ساختار خوب دفاعی پرسپولیس شده است.

وی افزود: این که تیمی کم گل بخورد صرفاً نشان دهنده خوب دفاع کردن و داشتن ساختار دفاعی مناسب نیست. پرسپولیس ساختاردفاعی خوبی دارد و می بینید در هر بازی توپهای کمی روی دروازه این تیم می آید. در فاز تهاجمی هم داشتن فورواردی مانند مهدی طارمی که هم به خوبی توپ را در یک سوم حریف نگه می دارد و هم استارتهای وحشتناکی می زند، نکته قابل توجهی برای پرسپولیس است. پا به توپ بودن جزو  شاخصه های اصلی طارمی است، ضمن اینکه او از نظر اخلاقی هم پسر بسیار خوبی است و من وقتی صحبتهایش در مورد منصور خان پورحیدری را خواندم واقعاً لذت بردم. طارمی توانایی بازی کردن در اروپا را دارد و واقعاً هم امیدوارم روزی در اروپا بازی کند.

مهاجم گلزن سابق تیم ملی در مورد بحران گل نزدن که مهدی طارمی در برهه ای از فصل دچار آن شده بود و دلیل بازگشت دوباره وی به روند گلزنی تصریح کرد: در دوره اول حضور مظلومی در استقلال، آرش برهانی هم دچار این مشکل شد که پرویز مظلومی با آرامشی که داشت با این موضوع برخورد کرد و من هم در تمرینات به آرش کمک کرد تا او بحران را پشت سر بگذارد و همینطور هم شد و او گلهای خوبی را بعد از آن زد. در مورد طارمی هم به نظرم برانکو با رفتار خوب خود باعث شد تا او فشار را تحمل کند و دوباره به روال عادی برگردد. اعتماد به نفس بازیکن در این شرایط بسیار اهمیت دارد. البته این را هم باید بگویم که هر بازیکنی ذاتی دارد و من فکر می کنم مهدی طارمی هم خودش ذاتاً آدم آرامی است که این  خیلی به او کمک کرده است.

بهتاش فریبا در پایان راجع به تیم ملی امید و شانس این تیم برای صعود به المپیک 2016 به ایلنا گفت: من به این تیم خیلی امیدوارم. اگر سردار آزمون، جهانبخش و عزت اللهی هم به نفرات تیم اضافه می شدند که قطعاً صعود می کردیم. ولی الان هم با نفرات خوبی که مانند اخباری، چشمی، مطهری و بقیه بازیکنان داریم شانس زیادی برای صعود داریم. کادر فنی این تیم هم افراد بسیار باشخصیت و بی حاشیه ای هستند. شرایط و اردوهای آماده سازی خوبی هم برگزار شده است و به نظرم شرایط برای صعود مهیا است و امیدوار تیم امید بتواند بعد از 40 سال به المپیک صعود کند تا آرزوی همه ما برآورده شود. ما در دوره های قبل مخصوصاً در دوره حسن حبیبی هم می توانستیم صعود کنیم ولی مشکلاتی مانند خدمت بازیکنان اجازه نداد. ولی این تیم از نظر من بهترین است و شانس بالایی برای صعود دارد.

کد خبر : ۳۳۵۴۱۱