خبرگزاری کار ایران

اختصاصی ایلنا/فراز و فرود آقای شماره ۶

رمزگشایی از تازه‌ترین حرف‌های نکونام/آیا رحمتی را نشانه گرفته بود؟

نکونام نشان داده که در سال‌های پایانی بازیگری‌اش پتانسیل‌ بالایی برای به راه انداختن دعواهای لفظی دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، نکونام که هیچکس از میزان علاقه او به آبی پوشان تهرانی بی خبر نیست، در حالی که یک فصل و نیم را در این تیم بازی کرد، در حالی مجبور به خداحافظی از تیم محبوبش شد که قصد داشت در این تیم به دوران بازی خود خاتمه بدهد، اما عواملی باعث شد که شماره 6 استقلال عطای حضور در این تیم را به لقایش ببخشد و در میانه راه فصل دوم حضور خود در جمع آبی پوشان، برای دومین بار راهی اوساسونا شود.

در آن زمان مشکل اصلی و اساسی نکونام و مهمترین دلیل خداحافظی او از استقلال، حضور امیر قلعه نویی و اطرافیان وی در باشگاه استقلال بود که به گفته خود نکونام، علاقه نداشتند تا کاپیتان تیم ملی به حضور خود در این تیم ادامه بدهد و در آخر شرایط را طوری فراهم کردند که وی مجبور به ترک استقلال شود. این در حالی است که در ابتدای حضور نکونام در استقلال که با نظر مثبت شخص قلعه نویی به این تیم پیوسته بود، رابطه مربی و شاگرد بسیار عالی بود و هافبک سابق اوساسونا به نوعی نورچشمی سرمربی محسوب می شد. اما به مرور زمان و بنا به دلالیلی که عمدتاً به افراد نزدیک سرمربی استقلال مربوط می شد، رابطه این دو رو به تیرگی گذاشت. تا جایی که به گفته نکونام، امیر قلعه نویی شخصا از علی فتح الله زاده مدیرعامل وقت استقلال درخواست کرده بود نکونام در لیست فروش قرار بگیرد.

بعد از رفتن نکونام از استقلال، جنگ لفظی میان وی و امیرقلعه نویی به بالاترین حد خود رسید و دو طرف بارها بر علیه یکدیگر دست به افشاگری زدند، حتی کار به جایی رسید که قلعه‌نویی به دلیل اظهارات نکونام اقدام به شکایت از شاگرد سابق خود کرد و بارها اعلام کرد که از نکونام بخاطر گفته های کذبش اعاده حیثیت خواهد کرد.

اما در این میان عوامل دیگری هم در دوره حضور نکونام در استقلال موجب آزردگی شماره 6 بودند. بر هیچ کس پوشیده نبود که یکی از این بازیکنان مهدی رحمتی بود. او و نکونام هرگز رابطه صمیمانه ای نداشتند. این مسئله جایی به بحران تبدیل شد که برخی از ستاره های استقلال همانند فرهاد مجیدی و مجتبی جباری در جریان اختلاف رحمتی و نکونام، با حمایت از کاپیتانی رحمتی، از دروازه بان تیم خود پشتیبانی علنی کردند تا شماره 6 آبی ها شرایط متفاوت استقلال را بیشتر درک کند. گویا یک پیام به طور مرتب به نکونام مخابره می شد؛ دیگر کسی خواستار ادامه حضور او در استقلال نیست.

بعد از گذشت فصل 23-92 و در حالی که در سال سوم حضور امیر قلعه نویی در استقلال (فصل 94-93) نکونام در اوساسونا حضور داشت و مهدی رحمتی هم به علت ناسازگاری با امیر قلعه نویی با جدایی از استقلال به پیکان پیوسته بود، جنگ لفظی میان نکونام و قلعه نویی ادامه داشت تا اینکه در ابتدای فصل جاری اتفاقاتی دیگر رقم خورد تا به نحوی جریان بازی تغییر کند.

امیر قلعه نویی بعد از نتایج بدی که فصل گذشته با استقلال گرفت از جمع آبی ها جدا شد تا فرصت دوباره برای حضور مهدی رحمتی و جواد نکونام در استقلال فراهم شود، اما با توجه به اختلافات میان این دو نفر، واضح بود که فقط یکی از آنها شانس پوشیدن دوباره پیراهن استقلال را به دست خواهد آورد و در این میان نظر سرمربی جدید استقلال می توانست کلید اصلی این ماجرا باشد.

بعد از انتخاب دوباره پرویز مظلومی به عنوان سرمربی استقلال، وی علاقه زیادی به استفاده از دو بازیکن باتجربه گذشته آبی پوشان داشت، ولی با توجه به اشراف مظلومی به اختلافات میان این دو و از آنجایی که وی دوست نداشت تیمش درگیر حواشی داخلی شود، مجبور بود از میان رحمتی و نکونام یک نفر را برای تیم فصل جدید خود انتخاب کند که آن یک نفر کسی نبود جز مهدی رحمتی تا در پی این تصمیم جواد نکونام که بارها برای بازگشت دوباره به استقلال ابراز علاقه کرده بود، با حضور دوباره در فوتبال ایران به تیم سایپا بپیوندد تا این بار هم بازی به نفع رحمتی تمام شود.

بعد از اینکه رحمتی با نظر مستقیم سرمربی جدید به استقلال بازگشت، در شرایطی که امیر قلعه نویی برای پیگیری شکایت خود از جواد نکونام همچنان تاکید داشت، به یکباره آتش اختلاف میان وی و کاپیتان سابق تیم ملی فروکش کرد تا این دو در یک جلسه حضوری با کنار گذاشتن اختلافات خود، تمامی اتفاقات گذشته را به فراموشی بسپارند.

جواد نکونام که معمولا بازیکن کم حرفی است در تازه ترین صحبتهای خود پرده از اختلافات قدیمی با یکی از بازیکنان استقلال برداشته است که به نظر می رسد روی صحبت وی با کسی جز مهدی رحمتی نیست. نکونام در مهمترین صحبتهای خود در مورد اتفاقات اول فصل و نیامدنش به استقلال گفته است:" نمی خواهم خاطر هواداران تلخ شود ولی فکر کنم امسال صحبت هایی که درباره حضورم در استقلال شد، الکی بود. کسی که خودش می داند کیست، بیشترین سهم را در نیامدنم داشت و برای استفاده از نام من مدام می گفت به استقلال بیا! وقتی این رفتارها را دیدم، در نهایت خودم تصمیم گرفتم برنگردم چون شرایط اصلا مهیا نبود. من به آرامش نیاز داشتم. شاید این آرامش در استقلال برای من وجود نداشت. فکر می کنم آن روزها بیشتر نام من مطرح شد که برای یکسری ها تبلیغات شود."

از طرفی نکونام در بخش دیگری از صحبتهای خود در مورد تشویق نشدن در روز بازی مقابل استقلال، با افشاگری در مورد بازگشت دوباره یکی از بازیکنان استقلال به این تیم، تقریباً به صورت غیر مستقیم فردی را که مانع پیوستن دوباره وی به استقلال بوده است را معرفی کرده است.

نکونام در همین رابطه گفته است:" من برخلاف بعضی ها اسم جایگاههای ورزشگاه را هم نمی دانم. هیچوقت در فوتبالم دنبال این چیزها نبوده ام. اما روز بازی، در گوشه ای از ورزشگاه که خودم همیشه بازی های استقلال را از آنجا تماشا می کردم، تشویق شدم. موقعی که داشتیم گرم می کردیم، هواداران به من لطف داشتند. هواداران به صورت فردی هم به من ابراز لطف و علاقه کردند ولی به صورت گروهی و جمعی، این اتفاق زیاد نیفتاد. این هم به خاطر حضور یکسری افراد است که با من مشکل دارند. اینها همان کسانی هستند که با یک پرس غذا، نظرشان عوض می شود! یک مثال برای شما می زنم. بازیکنی بود که پارسال از استقلال رفت. به او بدترین بی احترامی ها را کردند. در صفحه مجازی اش انواع توهین ها را به او داشتند ولی وقتی امسال آمد، همین آدم ها تشویقش می کنند و اوضاع گل و بلبل شده است. فقط خواستم به شما و مردم بگویم که آنها چطور آدم هایی هستند."

اما کدام بازیکن مصداق حرف های نکونام است؟ مهدی رحمتی می تواند یکی از گزینه ها باشد؛ او که بعد از یک فصل دوری از استقلال دوباره به این تیم بازگشته است. آیا نکونام تلویحاً مهدی رحمتی را نشانه گرفت؟ آیا نکونام او را عامل اصلی اتفاقات اول فصل در راستای نرسیدنش به پیراهن استقلال برمی شمرد؟ حالا به نظر می رسد که با این صحبتها اختلاف های کهنه اما نهان میان دو بازیکن سابق تیم ملی وارد فاز جدی تری هم خواهد شد؛ مرحله ای که شاید با یک مصاحبه جنجالی از سوی طرف مقابل جواد نکونام تکمیل شود و یا شاید هم با سکوت سنگربان آبی پوشان، بعد از گذشت مدتی به دست فراموشی سپرده شود. هر چه هست. نکونام نشان داده که در سال‌های پایانی بازیگری‌اش پتانسیل‌ بالایی برای به راه انداختن دعواهای لفظی دارد.

لازم به ذکر است، خبرگزاری ایلنا این آمادگی را دارد تا نقطه نظرات جواد نکونام و سید مهدی رحمتی را در خصوص این گزارش منتشر کند.

کد خبر : ۳۲۸۰۸۲