خبرگزاری کار ایران

رفتار فغانی نباید طلبکارانه باشد؛

خداداد: جایگاه‌پرسپولیس «ته‌جدول»نیست/ اصفهانیان جایش را با برانکو عوض کند!

ملی‌پوش پیشین ایران معتقد است اگر یک مربی نتواند حاشیه‌های تیمش را جمع کند نتیجه نمی‌گیرد و برانکو هم در پرسپولیس با همین مشکل مواجه است.

گفت‌وگوی خداداد عزیزی با خبرنگار ایلنا را در زیر می خوانید:

*چرا پرسپولیس در این فصل نتوانسته نتایج خوبی کسب کند؟

به نظرم پرسپولیس به لحاظ مهره‌ای آنقدر هم ضعیف نیست که ته جدول باشد. البته معتقدم پرسپولیس خوب بسته نشده اما آنقدر هم بدون مهره نیست که ته‌جدول باشد. همه تیم‌ها جلوی استقلال و پرسپولیس با 2 برابر توان بازی می‌کنند و انگیزه بالایی دارند. در مجموع کار برانکو سخت است. البته هنوز 4 هفته از لیگ گذشته و تیم با یک برد بالا می‌آید اما ته‌جدول جایگاه خوبی برای پرسپولیس نیست.

* با ادامه کار برانکو در پرسپولیس موافق هستید؟

برانکو با این نفرات فکر نمی‌کنم کاری بتواند انجام دهد، مگر اینکه تغییرات ایجاد کند. من سخت می‌بینم که بشود این تیم را نجات داد اما همه جای دنیا 5-6 هفته اول تیم‌ها در بدنسازی هستند و فکر می‌کنم 2-3 هفته آینده خیلی مسائل درباره تیم برانکو مشخص می‌شود.

*عده‌ای می‌گویند مشکل بزرگ برانکو این است که نمی‌تواند حواشی پرسپولیس را جمع کند. با این نظر موافقید؟

در فوتبال ما 50 درصد کار حاشیه است و 50 درصد دیگر مسائل‌فنی و مدیریتی است. اگر نتوانی حاشیه‌ها را جمع کنی نمی‌توانی نتیجه بگیری، مگر اینگه تیمت خیلی تیم باشد و بازیکنان خوب زیاد داشته باشی که نیازی به مربی نداشته باشد. فوتبال‌ایران پر از حاشیه است و هر روز یک مشکل وجود دارد که باید آن را حل کنی. برانکو در ایران در تیم‌های باشگاهی کار نکرده و فقط در تیم ملی بوده که در بحث‌ملی حاشیه‌ها خود به خود حل می‌شود چون آنجا پای اعتبار مملکت وسط است اما در باشگاه‌ها این مشکلات به راحتی حل نمی‌شود. برانکو در جمع‌کردن حواشی پرسپولیس دچار مشکل شده است.

* پرسپولیسی‌ها اشتباهات‌داوری را در نتایج تیم‌شان بسیار پررنگ می‌دانند. واقعا اشتباهات‌داوری اینقدر به پرسپولیس لطمه زده؟

مشکلات‌داوری همیشه به همه تیم‌ها لطمه می‌زند. نمی‌دانم راجع به داوری چه بگویم اما در بازی با ذوب‌آهن آن صحنه‌ای که فغانی علیه پرسپولیس پنالتی گرفت، پنالتی نبود. این مشکلات هست اما هیچ برخوردی نمی‌شود. یک جلسه محرومیت فغانی هم امتیاز پرسپولیس را برنمی‌گرداند و در مجموع اتفاق خاصی نمی‌افتد.

*بازی‌های دیگر لیگ هم مشکلات‌داوری داشته و صدای بسیاری از مربیان در آمده..

من سال 85-86 یعنی آن زمان که در پیام و ابومسلم بودم اعتقاد داشتم داوری‌ها ضعیف است و نتایج بازی‌ها را اشتباهات‌داوری رقم می‌زند که این حرف من به یکسری از آقایان برخورد. اشتباهات داوری واقعا زیاد است و باید جلوی آن را بگیرند. فغانی داور بین‌المللی است که فینال جام ملت‌ها را سوت زده اما در این بازی اشتباه محرز او نتیجه بازی را عوض کرد.

*چرا داوران ما در بازی‌های بین‌المللی خوب قضاوت می‌کنند اما در داخل این‌قدر اشتباه می‌کنند؟

به نظرم اصلا نحوه برخورد فغانی با بازیکنان خوب نیست. در جام ملت‌های آسیا وقتی بازیکنان به او اعتراض می‌کردند هیچی نمی‌گفت اما در بازی‌های داخلی به فغانی بگویند بالای چشمت ابروست سریع اخراج یا با بازیکنان دعوا می‌کند.

* یعنی فغانی خودش را از فوتبال ما بالاتر می‌داند؟

نه خودش را که نمی‌تواند بالاتر بداند. اگر او جام ملت‌های آسیا را سوت زده بازیکنان ما هم آنجا بوده‌اند و حتی در جام‌جهانی بازی کرده‌اند. همه جا اعتراض به داور هست اما طلبکار بودن از بازیکنان خوب نیست.

*اصفهانیان اعلام‌کرده وقتی بازیکن‌پرسپولیس گل نمی‌زند فغانی مقصر نیست و نباید نتایج ضعیف‌ تیم را به داوران ربط داد...

اصفهانیان رئیس و مسئول اشتباهات‌داوری است و اگر می‌گوید چرا مهاجمان پرسپولیس گل نمی‌زنند به او ربطی ندارد. اگر این‌طور است پس جایش را با برانکو عوض کند و او سرمربی‌پرسپولیس شود و برانکو رئیس کمیته‌داوران شود. اصفهانیان باید جوابگوی اشتباهات داورانش باشد و اینکه اشتباهات را نمی‌پذیرند خیلی بد است.

* نحوه برخورد با داوران پراشتباه را می‌پسندید؟

کلا داوران ما خیال‌شان راحت است چون یک هفته محروم می‌شوند یا نهایتا به لیگ یک می‌روند و اتفاقی نمی‌افتد. قبلا گفته بودم داوران نتایج بازی‌ها را رقم می‌زنند که آقایان گفتند خداداد چون تیمش نتیجه نمی‌گیرد داوران را مقصر می‌داند، در صورتی که حق با ما بود و اعتراض می‌کردیم و اخراج می‌شدیم. تا حرف می‌زنی اصفهانیان می‌گوید مهاجم پرسپولیس گل نزده؛ آقای اصفهانیان شما اشتباهات خودت را برطرف کن و اجازه بده برانکو هم مشکلات تیمش را برطرف کند.

* راهکار شما برای کم‌شدن اشتباهات‌داوری چیست؟

وقتی داوران مکرر اشتباه می‌کنند با آنها مثل مربی برخورد کنند. مربی اگر 4 تا بازی نتیجه نگیرد اخراج می‌شود و داور هم وقتی مدام اشتباه می‌کند یک فصل محروم شود و محرومیت سنگین برایش در نظر بگیرند. وقتی داور اشتباهات‌فاحش دارد باید مدتی از میادین‌دور باشد تا ضعف‌هایش را برطرف کند. چه ایرادی دارد محرومیت‌سنگین برای داوران در نظر بگیرند؟ به نظرم باید این کار را بکنند.

کد خبر : ۲۹۹۱۷۲