خبرگزاری کار ایران

هفته‌کارگر و دغدغه‌های ورزش‌کارگری(۳)؛

نگاه سلیقه‌ای و محدودیت‌های مالی عامل افت ورزش کارگری/هدف فدراسیون، استیفای حقوق کارگران با ساز و کار قانونی

سرپرست فدراسیون ورزش کارگری معتقد است با ظرفیت موجود در ورزش کارگری این فدراسیون می تواند در ابعاد همگانی و قهرمانی به جایگاه واقعی خود برسد.

احمد حسین‌زادگان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا با تشریح وضعیت فدراسیون ورزش کارگری و نحوه شکل‌گیری این فدراسیون اظهار کرد: اواخر دولت‌گذشته بحث تشکیل فدراسیون ورزش کارگری مطرح شد و پس از موافقت‌های اولیه ظرف یکی - دو سال گذشته به دلیل تغییر دولت این فدراسیون به صورت سرپرست اداره شد که این وضعیت بلاتکلیف، برخی کم‌توجهی ها و کمبود اعتبارات مالی تقریبا این فدراسیون را به حالت نیمه‌تعطیل در آورده بود اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و حمایت‌های وزیر کار این فدراسیون دوباره فعال شد و در تمامی رشته‌های مورد انتظار جامعه کارگری فعالیت‌های گسترده خود را آغاز کرد.

سرپرست فدراسیون ورزش کارگری یادآور شد: از تیرماه سال گذشته بنده به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شدم که تدوین سند راهبردی 20 ساله ورزش کارگری که با همفکری صاحب نظرانی چون مصطفی هاشمی‌طبا، سعید فائقی، محمد دادگان و... تهیه و تدوین شده خط مشی و چارچوب‌های کلی را مشخص کرده و درصددیم در همین چارچوب ورزش کارگری را به پیش ببریم.

حسین‌زادگان افزود: البته مجمع فدراسیون ورزش کارگری هم مسئولیت بسیار سنگینی برعهده دارد و باید این سند راهبردی در مجمع مطرح و پس از تایید اعضا در دستور کار فدراسیون قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی کارشناسان اعتقاد دارند از ابتدا نیازی به تشکیل فدراسیون ورزش کارگری وجود نداشت و می‌توانست همچنان در سطح اداره کل تربیت‌بدنی وزارت کار به فعالیت خود ادامه دهد، گفت: نظر کارشناسان برای من محترم است و برای آن ارزش قائل هستم اما تصور می‌کنم ظرفیت‌های این مجموعه بالاتر از یک تشکل دولتی است و در قالب فدراسیون این مجموعه می‌تواند در سطح بالاتری فعالیت کند و در جلب و جذب اعتبارات نسبت به اداره کل کارکرد بهتری داشته باشد.

حسین‌زادگان ادامه داد: با روی کار آمدن دولت جدید و توجه به قشر کارگر و فعالیت اجتماعی کارگران و ورزشکاران ایجاب می‌کرد این فدراسیون با ساز و کار بهتری فعالیت‌های خود را از سر بگیرد که تصور می‌کنم ظرف 8 ماه گذشته برگزاری اولین المپیاد ورزش کارگری بخش مهمی از فعالیت‌های این فدراسیون بود که می‌تواند چشم‌انداز خوبی را پیش روی این فدراسیون قرار دهد.

سرپرست فدراسیون ورزش کارگری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اشکالاتی که کارشناسان به اساسنامه این فدراسیون وارد می‌دانند، گفت: اساسنامه فعلی مورد تایید وزارت ورزش و وزارت کار قرار گرفته اما ما هم می‌پذیریم انتقادهایی به آن وارد است چراکه اساساً کارهایی که برای نخستین بار انجام می گیرد با اشکالاتی همراه است. ما درصددیم پیشنهادات اصلاحی خود را به مجمع فدراسیون ارائه کنیم و اصلاحات لازم را در اساسنامه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه فدراسیون ورزش کارگری باید به سمتی حرکت کند که به خودکفایی برسد و هزینه‌های خود را از طریق جذب اسپانسر و حامیان مالی تامین نماید، اظهار داشت: اینکه یک مدیر تنها مدیر هزینه باشد کار چندان سختی نیست اما مدیری توانمند و فعال است که بتواند هم از بودجه‌های دولتی استفاده کند و هم ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی موجود در آن رشته را فعال نماید. بسیاری از کارخانجات حاضرند به جای پرداخت مالیات، در بخش کارگری سرمایه گذاری کنند. ما باید از این پتانسیل در جهت توجه به ورزش کارگری استفاده کنیم.

حسین زادگان افزود: بنده از زمانی که مسئولیت فدراسیون را پذیرفتم همواره تلاش کردم در این مسیر گام بردارم و خوشبختانه قدم‌های خوبی نیز در این زمینه برداشته شده که می‌تواند به خودکفایی فدراسیون در این زمینه کمک کند.

وی در پاسخ به این سئوال که با وجود نزدیک به 270 تا 280 مجموعه ورزشی کارگری این قشر سهم ناچیزی از بهره‌مندی از این فضای ورزشی دارد، اظهار داشت: متاسفانه بخشی از این فضای ورزشی به بخش خصوصی اجاره داده شده و جنبه درآمدزایی دارد و یا به صورت هیات امنایی اداره می‌شود. ما در نظر داریم بتوانیم از امکانات موجود بهره بهتری ببریم و یا به صورت اجاره و یا در غالب هیات امنا بتوانیم بیشترین مجموعه کارگری را در اختیار ورزش کارگران قرار دهیم. 

سرپرست فدراسیون ورزش کارگری همچنین با بیان اینکه این فدراسیون در هر دو بعد ورزش همگانی و قهرمانی ماموریت دارد، خاطرنشان کرد: این فدراسیون به همراه 8 فدراسیون دیگر در حال حاضر زیر نظر معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش فعالیت می کنند اما اعتقاد داریم ورزش کارگری در بعد ورزش قهرمانی هم می تواند اثربخش باشد.

وی با بیان اینکه دهه اول انقلاب و دوران مدیریت شیرانی را باید دوره طلایی ورزش کارگری دانست، اظهار داشت: بعد از انقلاب ورزش کارگری از نظر زیر ساختی اوضاع بهتری داشت و شاهد شکوفایی ورزش کارگری بودیم اما به مرور این توجه به دلیل نگاه سلیقه ای مدیران و اختصاص منابع مالی محدود به ورزش کارگران جایگاه خود را از دست داد و سیر نزولی به خود گرفت.

حسین زادگان قانونمند شدن فعالیت های فدراسیون ورزش کارگری، تشکیل کمیته ورزش کارگری در فراکسیون ورزش را گام هایی جدی در جهت تثبیت جایگاه ورزش کارگری دانست و گفت: فدراسیون ورزش کارگری تلاش دارد تا با ساز و کار قانونی حقوق کارگران در بخش ورزش را استیفا کند.

سرپرست فدراسیون ورزش کارگری درباره اینکه چه عواملی باعث نزول تیم های کارگری در کشور شده، گفت: با وجود ظرفیت های خوبی که در ورزش کارگری وجود دارد، متاسفانه فعالیت های زیربنایی خاصی در این بخش انجام ندادیم و با این شرایط نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تیم های کارگری فعال و بزرگی در سطح کشور داشته باشیم. شما امروز باشگاه ذوب آهن را ببینید. کارگران ذوب آهن امروز کمترین حس تملک را به این باشگاه دارند.

وی با اشاره به افت شدید لیگ های کارگری ادامه داد: لیگ های کارگری سال هاست کیفیت مورد انتظار را ندارد و برگزاری سالی یک بار مسابقات قهرمانی کشور در فوتبال یا کشتی نمی تواند جوابگوی نیازهای قشر کارگر در رشته های مختلف ورزشی باشد.

حسین زادگان فعال سازی لیگ های کارگری، تعیین ساز و کارهای قانونی برای تامین هزینه ها و بودجه های مورد نیاز را از جمله راهکارهای فعال شدن ورزش کارگری عنوان کرد.

سرپرست فدراسیون ورزش کارگری در پایان با بیان اینکه خوشبختانه ظرف 7-8 ماه گذشته اتفاقات خوبی در ورزش کارگری افتاده که می تواند چشم انداز مناسبی را پیش روی این فدراسیون قرار دهد، اظهار داشت: امضای تفاهم نامه با فدراسیون های کاراته، کوهنوردی و بزودی کشتی و فوتبال، جذب حامیان مالی، برگزاری نخستین المپیاد ورزش کارگری با شرکت 14 استان و در 24 رشته ورزشی، حضور در رقابت های جهانی ایتالیا در 10 رشته ورزشی و اعزام 100 ورزشکار، تشکیل کانون پیشکسوتان ورزش کارگری، اختصاص یک روز به نام «روز ورزش کارگری»، فعال شدن در اتحادیه کشورهای اسلامی، تاسیس ماهنامه ورزش کارگران، راه اندازی تیم های ملی فوتبال و کشتی فرنگی و ساحلی کارگران از جمله فعالیت هایی است که می تواند باعث رونق هر چه بیشتر ورزش کارگری و پررنگتر شدن حضور کارگران کشور در عرصه های ورزشی شود.

کد خبر : ۲۷۲۸۴۵