خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا

دولو: سر پاویسویچ را نیامده به ایران بریدند!/ اسکاریولو پول هنگفتی می‌خواست/ مربیان داخلی به کادرفنی اضافه می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۱۲۸

سرپرست فدراسیون بسکتبال با انتقاد از منتقدان سرمربی انتخابی کمیته‌فنی این فدراسیون اظهار کرد این فدراسیون پیش از پاویسویچ با سرجیو اسکاریولو مربی پیشین اسپانیا باب مذاکره را گشوده بود.

انتخاب پاویسویچ به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران در آستانه دیدارهای انتخابی المپیک‌ریو با استقبال منتقدان مواجه نشد. برخی کارشناسان این رشته ورزشی معتقدند پاویسویچ که با تیم بسکتبال مونته‌نگرو به مقام هفدهم اروپا رسیده، نمی‌تواند چیزی به بسکتبال ایران اضافه کند و این با ادعای فدراسیون مبنی بر به خدمت‌گرفتن یک مربی بزرگ برای تحول‌ این رشته ورزشی و الگوبرداری از عملکرد فدارسیون‌والیبال در استخدام خولیو ولاسکو منافات دارد. رمضانعلی دولو در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا از محدودیت‌های فدراسیون و ظرفیت بسکتبال ایران برای به آمدن مربیان سرشناس جهان به کشورمان گفت.

بالاخره پس از مدت‌ها تکلیف سرمربی تیم ملی مشخص شد و کمیته فنی لوکا پاویسویچ را به انتخاب کرد. گویا این انتخاب به مذاق برخی کارشناسان خوش نیامده؟

پیش از هر چیز باید بگویم ما مذاکرات‌اولیه و نهایی را با پاویسویچ انجام دادیم اما هنوز قراردادی بین طرفین بسته نشده است. این مربی قرار است به زودی وارد تهران شود تا با هم پای میز مذاکره بنشینیم و قرارداد نهایی را امضا کنیم. در پاسخ به پرسش شما هم این را می‌گویم که ما براساس ضوابط گام برمی‌داریم و کاری نمی‌کنیم بسکتبال ضرر کند. پاویسویچ یکی از گزینه‌های ما بود که در نهایت از سوی کمیته‌فنی و وزارت‌ورزش تایید شد.

اما همه منتظر یک مربی بزرگ و سرشناس بودند...

فرض کنید اتفاقی که شما می‌گویید بیفتد و ما مربی درجه یک خارجی به ایران بیاوریم. اگر او وارد سالن‌های بسکتبال ما شود چه می‌گوید؟ اگر وضعیت رختکن‌ها را ببیند چه اتفاقی می‌افتد؟ ما باید برای کار با مربیان بزرگ شرایطی کاملاً حرفه‌ای داشته باشیم. به همین دلیل سرمربی تیم ملی بسکتبال با در نظر گرفتن همه جوانب و با توجه به ظرفیت‌های بسکتبال ایران انتخاب شد.

گفته می‌شود میان 3 گزینه نهایی فدراسیون بسکتبال نام سرجیو اسکاریولو، سرمربی نام‌آشنای تیم ملی اسپانیا هم دیده می‌شد. چرا با او به توافق نرسیدید؟

بله، اسکاریولو هم یکی از گزینه‌های ما بود و در کمیته فنی روی سوابق و کارنامه وی بحث شد. ما با اسکاریولو وارد گفت‌وگو شدیم اما این مربی پول هنگفتی از ما می‌خواست که تامین آن عملاً در توان فدراسیون بسکتبال نبود. از طرف دیگر اگر چنین اتفاقی هم بیفتد و ما برای به خدمت گرفتن مربیان سرشناس و درجه یک جهان، هزینه‌های میلیادری تقبل کنیم، به نظر شما آیا آن‌ها انگیزه‌ای برای موفقیت با تیم ایران دارند؟ وقتی یک مربی به مقام دوم جهان رسیده به نوعی اشباع می‌شود و انگیزه زیادی برای کار کردن در سطوح پایین‌تر ندارد.

خب اگر قرار بود پاویسویچ با رتبه هفدهمی اروپا به ایران بیاید، بچیرویچ که مقام هشتم جهان را به دست آورده بود چرا کنار گذاشته شد؟ آیا منتقدان حق ندارند علیه انتخاب شما جبهه بگیرند؟

متاسفانه سر پاویسویچ را هنوز به ایران نیامده بریدند! ببینید بحث مقام هشتم و دهم و چهارم جهان نیست. کمیته‌فنی کارنامه این مربی را مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده است. او در زمانی که بازیکن بوده 3 بار به قهرمانی اروپا رسیده است. مربی سال مونته‌نگرو شده و در مسابقات یورو لیگ حضور داشته است. حضور در یک‌چهارم نهایی یوروکاپ هم افتخار دیگر اوست. پس با احترام به رأی منتقدان گرامی باید بگویم پاویسویچ مربی کم‌افتخاری نیست. او در فرانسه کار کرده و حالا با 47 سال سن یک مربی خوب به حساب می‌آید. باور کنید برای انتخابش همه ظرفیت‌ها را در نظر گرفتیم. دست‌کم کاش می‌گذاشتند او در ایران کارش را شروع کند و بعد عملکردش را به باد انتقاد می‌گرفتند.

گویا خیلی به موفقیت پاویسویچ اعتقاد دارید...

حرف من  این است که ما جوانان توانمندی داریم که می‌توانند افتخار آفرینی کنند. اگر اتفاقات خوبی بیفتد  می‌توانیم عملکرد موفقی داشته باشیم. ما هم وظیفه داریم شرایطی ایجاد کنیم تا بهترین اردوها و تدارکات در اختیار تیم‌های ملی در همه سطوح قرار بگیرد و بازیکنان فقط به فکر مسابقه و تمرین‌شان باشند. من اگر 2 میلیارد هم بدهم و مربی بزرگی را به ایران بیاورم بازهم در مظان انتقاد قرار می‌گیرم.

با توجه به فرصت اندکی که تا آغاز انتخابی المپیک‌ریو و رقابت‌های آسیای داریم آیا قرار است کمیته‌فنی فهرست ملی‌پوشان را در اختیار پاویسویچ قرار دهد؟

خیر! ما هیچ دخالتی در بحث انتخاب و چینش بازیکنان نداریم. مربی عقل دارد و براساس تفکرات خود بازیکنانی را که می‌خواهد انتخاب می‌کند و ما هم به انتخابش احترام می‌گذاریم. وظیفه ما چیز دیگری است و همانطور که گفتم فدراسیون باید شرایط اردوها و تمرینات و بدنسازی و ... را برای ملی‌پوشان فراهم کند. همین!‌

اما گویا قرار است مربیان داخلی هم به کادر فنی اضافه شوند.

صد در صد این کار را انجام می‌دهیم. مربیان توانمندی در عرصه بسکتبال ایران فعالیت می‌کنند که می‌توانند عصای دست سرمربی تیم ملی باشند اما ما این موضوع را هم به پاویسویچ تحمیل نمی‌کنیم و فقط مربیان داخلی را به او معرفی می‌کنیم. چینش کادر فنی حق و وظیفه یک مربی است.

بحث انتخابات فدراسیون بسکتبال دوباره داغ شده، این انتخابات چه زمانی برگزار می‌شود؟

ببینید برگزاری این انتخابات دغدغه خود من است. ما 12 هیات استانی داریم که انتخابات 7 هیات از آن‌ها برگزار شده است. زمان دقیق برپایی انتخابات فدراسیون هم هنوز مشخص  نیست اما برای برگزاری آن آمادگی کامل داریم. حتی اگر فردا انتخابات برگزار شود و رئیس آن‌‌ مشخص شود، با آمادگی کامل فدراسیون بسکتبال را تحویل می‌دهم و به وزارتخانه برمی‌گردم. من کارمند وزارت‌ورزش و خادم ورزش کشورم. خوشحالم در زمانی که سرپرست فدراسیون بودم وظایفم را انجام دادم. رئیس فدراسیون منتخب هم می‌تواند با پاویسویچ همکاری کند یا عذر او را بخواهد اما برنامه‌ریزی فدراسیون برای تیم‌های ملی به خوبی انجام شده و برای نمونه حالا تیم ملی جوانان ما در اردو قرار دارد و چند هفته بعد باید در جام‌جهانی حاضر شود. خوشحالم توانستم کارهای این‌چنینی را انجام دهم و کار نفر بعدی را ساده کنم.

به این ترتیب گویا قصد شرکت در انتخابات را ندارید...

راستش هنوز فرصت نکرده‌ام به این موضوع فکر کنم. پذیرش مسئولیت کار دشواری است و باید همه جوانب را سنجید و بعد تصمیم گرفت اما حالا که سرپرستی فدراسیون بر عهده من است، با همه وجود وظایفم را انجام می‌دهم، حتی اگر یک روز از مسئولیت‌ام باقی مانده باشد.

گفت‌وگو: یاسر سماوات

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز