خبرگزاری کار ایران

رویاها باز هم بر باد رفت؛

جام ملت‌ها، آزادی و حسرت میزبانی 43 ساله/حضور زنان، بهانه‌ای همیشگی!

میزبانی جام ملت‌های آسیا به امارات رسید تا حسرت میزبانی این رویداد بزرگ قاره‌ای به 43 سال برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در شرایطی که در ماه‌های اخیر، حال و روز فوتبال ایران در عرصه‌های ملی و باشگاهی چندان مساعد نبود، تنها روزنه امید فوتبال‌دوستان ایرانی، اعطای میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال 2019 به کشورمان بود که این امید نیز امروز رنگ یأس به خود گرفت.

خیلی‌ها در داخل و همچنین خود اماراتی‌ها از مدت‌ها قبل تقریبا مطمئن بودند این اتفاق‌ناگوار برای فوتبال‌ایران خواهد افتاد، اما "امید" تنها دارایی ذهنی و روحی اهالی فوتبال مملکت و مردم بود که این سرمایه نیز با پیگیری‌ها و جلب‌نظر سران‌فیفا از سوی عرب‌ها به تاراج رفت.

حدود یک هفته پیش بود که فیفا موضوع همیشگی و البته لاینحل ورود زنان به ورزشگاه‌ها را دوباره مطرح کرد و به نوعی آخرین اولتیماتوم را به فدراسیون فوتبال ایران و به عبارت بهتر ورزش کشور داد.

بعد از این هشدار پایانی بود که "سپ بلاتر" رئیس‌فیفا، در گزارشی در ماهنامه‌فیفا، عدم حضور زنان در استادیوم‌ها را بزرگ‌ترین مانع برای اعطای میزبانی جام ملت‌های آسیا به ایران دانست و به این ترتیب، تیر خلاص را به قلب آرزوهای میلیون‌ها ایرانی شلیک کرد.

و حالا امروز میزبانی یک رویداد بزرگ و تاثیرگذار قاره‌ای دیگر برای فوتبال‌ایران و حتی ورزش این مرز و بوم از دست رفت تا شاید روزی دیگر و فرصتی دوباره از راه برسد و بتوانیم میزبان کشورهایی باشیم که یک سر و گردن از فوتبال ما پایین‌تر هستند، اما لابی دارند و قدرت و پول و یکسری فاکتورهای دیگر که ما آنها را نداریم.

حسرت اینکه جام ملت‌های آسیا در ایران برگزار شود و صدها هزار عاشق فوتبال به استادیوم‌ها بروند و عشق شان به فوتبال را فریاد بزنند، 43 ساله خواهد شد تا تنها حسرت بماند و تعلل و سهل‌انگاری و امیدهای واهی و به ویژه فرار از واقعیاتی که هم فوتبال ما و هم کل ورزش این سرزمین نمی‌خواهند یا نمی‌توانند با آن روبرو شوند.

تاریخ را که ورق بزنیم بی‌درنگ به روزگاری قدم می‌گذاریم که حشمت مهاجرانی و شاگردانش در عصر پاییزی با برتری بر کویت با ضربه ایستگاهی علی پروین، جام قهرمانی را در هیاهوی تماشاگرانی که سر از پا نمی‌شناختند بالای سر بردند و اشک شوق ریختند و این آخرین باری بود که فوتبال ایران در ردای جامی به نام ملت‌های آسیا در خانه قهرمانی را به خود دید.

حالا «حسرت‌گذشته» مثل بغض سنگینی در گلوی فوتبال ایران سنگینی می‌کند و هواداران فوتبال باید با کاسه صبری که 4 دهه است لبریز شده به انتظار رقابت برای کسب میزبانی جام‌ملت‌های 2023 بنشینند، بلکه همای سعادت سر از سکوهای ورزشگاه پیر آزادی در بیاورد و یک‌بار دیگر سکوهای سیمانی شور و شوق را مزمزه کند.

کد خبر : ۲۵۹۱۶۰