میامی فریدم پارک: رویاییترین پروژه دنیای فوتبال

برادران ماس و دیوید بکهام با پروژه میامی فریدم پارک، گامهای بلندی به سوی تحقق رویای خود با اینتر میامی برمیدارند.
به گزارش ایلنا، میامی فریدم پارک نهتنها خانه جدید اینتر میامی خواهد بود، بلکه نمادی از چشماندازی جسورانه است که برادران ماس و دیوید بکهام در سر داشتند: چیزی فراتر از یک ورزشگاه ساده، مکانی که در آن توپ با احساسات، موسیقی، فرهنگ و خود زندگی پیوند میخورد. این آزادی برای رویاپردازی، به آنها اجازه داده تا «فراتر از همه انتظارات» پیش بروند. سازندگان این پروژه از همان ابتدا درک کردند که موضوع فقط فوتبال نیست؛ بلکه درباره ایجاد جامعه، آینده و بهجا گذاشتن اثری ماندگار است.
این مجموعه که در اوایل سال 2026 افتتاح خواهد شد، علاوه بر ورزشگاه، سالن کنسرت، فضاهای تجاری، دفاتر، هتلها و مناطق تفریحی خواهد داشت و با یک پارک روباز 23 هکتاری باشکوه همراه خواهد بود. یک مینیشهر واقعی با زندگی مستقل که در قلب میامی جای گرفته است. ورزشگاه جدید با ظرفیت 25 هزار تماشاگر (5 هزار نفر بیشتر از ورزشگاه کنونی) به اینتر میامی امکان میدهد درآمدی بیش از 30 درصد از فروش بلیتها کسب کند. ویکتور اولیور، معاون درآمد و عملیات باشگاه، به مارکا گفت:«این پروژه چهره کل محله را تغییر خواهد داد؛ چیزی منحصربهفرد خواهد بود.»
سکوهای متحرک به سبک برنابئو
در حالیکه برنابئو زمین بازی را در طبقات زیرین خود پنهان میکند تا از آسیب به چمن جلوگیری شود، میامی فریدم پارک با سکوهای متحرک و زیرساختی طراحیشده برای نورپردازی و صدا، تأثیر بر زمین را کاهش داده و امکان برگزاری رویدادهایی با ظرفیت 28 هزار نفر را فراهم میکند. این ورزشگاه به دنبال تثبیت جایگاه خود بهعنوان مکانی برای کنسرتها و رویدادهای متنوع است تا منابع درآمدی جدیدی ایجاد کند و به یک مرکز سرگرمی سالانه تبدیل شود. اگرچه با استادیوم هارد راک که تنها 20 کیلومتر با آن فاصله دارد و ظرفیت بیشتری دارد، رقابت میکند، اینتر میامی قصد دارد هنرمندان بینالمللی برجسته را جذب کند.
این مجموعه همچنین با بهرهگیری از شبکه وایفای پرظرفیت، برای رویدادهای بزرگ و فناوری پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی آماده خواهد بود. سقف ورزشگاه تمام صندلیها را پوشش میدهد و از موادی پیشرفته ساخته شده که تأثیر گرما را کاهش میدهد. این موضوع مهم در میامی با دمای بالا و رطوبت طاقتفرساست.
چشماندازی برای تغییر فوتبال
ویکتور اولیور به مارکا گفت:«تقاضای زیادی بهویژه برای بخشهای ویژه میبینیم.» اینجاست که اینتر میامی قصد دارد در مقایسه با ورزشگاههای دیگر جهان تأثیر قابلتوجهی بگذارد. بخشهای ویژه امکاناتی دارند که حتی در بزرگترین باشگاههای اروپایی کمتر دیده میشود، مانند صندلیهای همسطح با زمین و پنجرههای شیشهای شفاف با دید مستقیم به تونل بازیکنان که تجربهای بینهایت نزدیک به ستارگان واقعی را به هواداران ارائه میدهد.
چمن نیز یکی از نکات کلیدی پروژه جدید اینتر میامی است. فریدم پارک یکی از اولین ورزشگاههای فوتبال خواهد بود که لژهای ویژهای در کنار زمین دارد، تصمیمی برای نزدیکتر کردن سلبریتیها به زمین، مشابه جایگاههای کنار زمین در NBA. اولیور توضیح داد:«مفهوم اینجا متفاوت است؛ مردم میخواهند نزدیک باشند، نه فقط مثل اروپا یک بازی فوتبال تماشا کنند. در اروپا، سلبریتیها ترجیح میدهند در لژهای ویژه پنهان شوند، اما اینجا برعکس است؛ آنها میخواهند دیده شوند.»
در ایالات متحده، جایگاه ویژه یک مکانی برای تجملگرایی نیست، بلکه استانداردی آرمانی است و بخشی از درک فرهنگ نمایش است. این فقط یک صندلی بهتر نیست؛ بلکه یک سالن خصوصی با طراحی اختصاصی، غذاهای لذیذ، خدمات شخصیسازیشده، دسترسی مستقیم، فناوری پیشرفته و فضایی است که برای احساس مهم بودن، راحتی و ارتباط عمیق با اتفاقات زمین طراحی شده است. در اینجا، تماشاگر فقط شاهد نیست؛ بخشی از نمایش است.
500 هزار دلار برای لژهای کنار زمین
در اروپا به استادیوم میروید تا بازی را تماشا کنید، اما در آمریکا اغلب برای حضور، برای بودن در آن فضا، برای خودنمایی و برای ارتباط با دیگران میروید. این حضور چیزی درباره شما میگوید، نه از روی خودنمایی، بلکه بهعنوان راهی برای لذت بردن. به همین دلیل، تعهد به صندلیهای ویژه بیش از 20 درصد صندلیها (حدود 5 هزار بلیت)، نتایج خود را نشان داده است. 17 لژ از 18 لژ کنار زمین فروخته شده و آخرین لژ باقیمانده برای تعهدات یا بازدید ستارگان بینالمللی کنار گذاشته شده است.
این بازده اقتصادی بیسابقه است. با قیمتهایی تا 500 هزار دلار در هر فصل، اینتر میامی تنها از این لژهای ویژه 8 میلیون دلار درآمد خواهد داشت، آن هم با قراردادهای 7 یا 10 ساله که جریان مالی پایداری را تضمین میکند. برای مقایسه، لژهای لسآنجلس لیکرز تا 5 میلیون دلار در سال هزینه دارند اما این در لیگی متفاوت است. بهعنوان مثالی نزدیکتر، رئال مادرید و بارسا در ورزشگاههایشان صندلیها و بخشهای ویژه دارند اما نه در کنار زمین. یک صندلی سوپر ویژه در برنابئو 250 هزار یورو برای 30 سال هزینه دارد، به علاوه 21 هزار یورو سالانه. چند ماه پیش، رئال 300 صندلی ویژه را برای 30 سال فروخت و 70 میلیون یورو درآمد کسب کرد، در حالی که بارسا 475 صندلی را برای 30 سال به قیمت 100 میلیون یورو فروخت.
شاید آینده فوتبال در نزدیک شدن هرچه بیشتر به چمن باشد. فقط تصور کنید که افراد مشهور برای یک لژ کنار زمین در برنابئو چقدر حاضرند بپردازند... و خودتان حساب کنید. میامی فریدم پارک، نهتنها خانهای برای اینتر میامی، بلکه نمادی از آینده فوتبال است که رویاها، فرهنگ و تجارت را در قلب میامی به هم پیوند میدهد.