خبرگزاری کار ایران

تاریخ می‌گوید: ایران – کره در فینال

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۶۴۱

تیم‌های ملی ایران و قطر تا کنون در 24 مسابقه به مصاف هم رفته‌اند که سهم تیم ایران 16 برد و تنها سه باخت بوده است

به گزارش ایلنا، به صورت سنتی فقط دو تیم ایران و کره جنوبی قدرت‌های برتر قاره کهن محسوب می‌شوند چرا که در سال‌های آقایی آنها بر فوتبال قاره، نه ژاپن و نه عربستان جایی بین بزرگان نداشتند و استرالیا اصلاً تحت کنفدراسیون فوتبال دیگری به میدان می‌رفت.

حالا با مروری بر تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های هجدهم با صراحت می‌توان گفت که قدرت دوباره به دست یکی از دو غول سنتی قاره خواهد افتاد آن هم وقتی بدانیم برای یکی نزدیک به نیم قرن و برای دیگری بیش از این دوران طولانی خبری از قهرمانی و آقایی در قاره نبوده است.

از بین چهار تیم قطر، اردن، کره جنوبی و ایران دو تیم رکورددارند و دو تای دیگر جزو تازه‌واردها به حساب می‌آیند. قطر میزبان چهار سال قبل در امارات در نیمه نهایی عراق را شکست داد و در اوج شگفتی فینال را از ژاپن برد تا در اولین حضورش در جمع چهار تیم برتر جام را بالای سر ببرد.

اما اردن تیم تازه‌وارد این رقابت‌هاست. آنها تنها دو بار به یک چهارم نهایی رسیده بودند و تا همین جا بهترین نتیجه تاریخ خود را رقم زده‌اند. نکته اینکه چنانچه اردن از بین این چهار تیم قهرمان شود این جام قهرمان جدید خواهد داشت و این مهم در فوتبال آسیا یک حادثه تاریخی به حساب می‌آید اما برای سه تیم دیگر شیرین‌تر از عسل خواهد بود.

کره جنوبی دو دوره نخست جام ملت‌ها را با قهرمانی تمام کرده و در سومین دوره به عنوان سوم دست یافته است. این یازدهمین بار است که آنها به چهار تیم پایانی این تورنمنت می‌رسند اما در سال‌های اخیر در راه رسیدن به قهرمانی ناکام مانده‌اند و حسرت رسیدن‌شان به جام 63 ساله شده است. کره جنوبی در فینال 1972 به ایران باخت و قهرمان نشد، این تیم در فینال 1980 با شکست سه گله مقابل کویت قهرمانی را از کف داد، آنها در فینال 1988 اسیر ضربات پنالتی در بازی فینال مقابل عربستان شدند. ببرهای مبارز در نیمه نهایی 2000 به عربستان باختند و در 2007 و 2011 هم در جمع چهار تیم حضور داشتند و شکست خوردند. آخرین فینالی که کره جنوبی حضور داشته و باز هم باخته مربوط به 2015 استرالیاست که در وقت اضافه مقابل میزبان شکست خوردند و با چهار ناکامی در فینال حالا سودای رسیدن به دیدار نهایی را دارند.

حسرت ما به عنوان دیگر قدرت سنتی قاره 46 ساله است. بعد از سه دوره نخست مسابقات که در دو دوره‌اش حاضر نبودیم و یک بار هم از مقدماتی صعود نکردیم سه قهرمانی متوالی تا همین حالا ایران را تبدیل به تنها تیمی کرده که به این عنوان دست یافته است. آخرین قهرمانی تیم ما به سال 1976 برمی‌گردد و از آن روز تا حالا هیچ‌وقت این قدر به جام نزدیک نبوده‌ایم. غیر از آن سه قهرمانی 5 بار دیگر در نیمه‌نهایی بوده‌ایم و چهار بار به عنوان سومی رسیدیم که حالا دیگر این عنوان وجود ندارد. تیم ما پنج نیمه‌نهایی را باخته که غیر از باخت سه گله 2019 مقابل ژاپن و 1980 مقابل کویت سه باخت دیگر در ضربات پنالتی رقم خورده است. امسال اما داستان قرار است متفاوت باشد. روی کاغذ ایران و قطر برنده بازی نیمه‌نهایی خواهند بود و چنانچه اتفاق عجیب و غریبی رخ ندهد و شگفتی‌ها همین جا قطع شود این فینال کاملاً سنتی رقم خواهد خورد و معادله فوتبال آسیا با قهرمان شدن یکی از این دو غول تازه از خواب بیدار شده تغییر خواهد کرد. در صورت رقم خوردن چنین اتفاقی فینال 1972 بانکوک رقم خواهد خورد. روزی که ایران در وقت‌های اضافه کره جنوبی را 2 بر یک شکست داد و به عنوان قهرمانی رسید.

تاریخ می‌گوید ایران – کره در فینال

تیم‌های ملی ایران و قطر تا کنون در 24 مسابقه به مصاف هم رفته‌اند که سهم تیم ایران 16 برد و تنها سه باخت بوده است. در عین حال تنها یکی از این باخت‌ها مربوط به مسابقات رسمی است که در مقدماتی جام جهانی 1998 در کشور قطر با گل‌های محمد سالم العنزی و در یک بازی پرحاشیه که کریم باقری از زمین اخراج شد رقم خورد .در جام ملت‌ها هم دو بار این دو تیم مقابل هم قرار گرفته‌اند که ایران برنده بوده است. در نقطه مقابل تیم‌های ملی کره جنوبی و اردن تاکنون 6 بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که سه بار کره جنوبی برده و سه بار هم بازی دو تیم به تساوی انجامیده که یکی از آنها در تورنمنت فعلی جام ملت‌ها در مرحله گروهی بوده است. این دو تیم یک بار دیگر هم در جام ملت‌ها بازی کرده‌اند که باز هم این بازی به تساوی کشیده شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز