خبرگزاری کار ایران

افشاریان: تا زمان شروع دربی برای استفاده از VAR دلهره داشتم/ تا دیروز پرسپولیسی بودم و حالا استقلالی شدم!

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۸۶۵

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت، دلهره خیلی زیادی داشته است که استفاده از سیستم کمک داور VAR در دربی بالاخره نهایی شود.

به گزارش ایلنا، خداداد افشاریان درباره برگزاری صدودومین دربی پایتخت با حضور کمک داور ویدویی VAR، اظهار داشت: مجموعه فدراسیون فوتبال برای حضور VAR در این بازی خیلی زحمت کشید. ظهر روز چهارشنبه بود که به طور قطعی گفتند امکان حضور VAR نیست. با مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال صحبت کردم و گفتند تأمل بفرمایید و امیدواری دادند که دربی با VAR برگزار شود.

وی افزود: رایزنی و مذاکرات زیادی با فیفا انجام شد و به یکی دو ساعت نکشید که گفتند فیفا موافقت کرده است. مشکل دیگری داشتیم و این بود که دستگاهی که می‌خواستیم از امارات بیاوریم زمان بیشتری برای تعبیه فنی آن لازم بود و اولین پرواز را گرفتیم که این دستگاه وارد ایران شود. ساعت حدود 4:30 صبح بود که دستگاه VAR به ورزشگاه آزادی رسید. دلهره زیادی داشتم که دستگاه‌ از نظر فنی آماده بازی شود، چرا که نصب دوربین‌ها، کابل‌ها، پل‌های ارتباطی و ... خیلی کار داشت. ما وقتی نداشتیم و دوستان در سازمان لیگ همکاری کردند و تا یک ساعت و نیم قبل از شروع بازی همه چیز آماده شد. اعضای تیم داوری نیز سیستم‌ها را چک کردند و با شروع بازی، راه‌اندازی VAR عملیاتی شد.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: دربی خیلی حساس است، اما حضور VAR فشار تماشاگران، کادر فنی تیم‌ها، بازیکنان و ... را روی تیم داوری کمتر کرد. البته VAR هم مشکلات و حساسیت‌های خودش را دارد و کسانی که در اتاق VAR می‌نشینند باید کاربلد باشند. مطمئناً VAR در آینده نیز مشکلات خاص خودش را خواهد داشت. موعود بنیادی‌فر دو سه بار برای چک کردن به سراغ نمایشگر بازبینی صحنه‌ها و همچنین مشورت با اتاق VAR رفت و دو تصمیمش را تأیید کرد و سومی را پنالتی گرفت. سوای نتیجه دربی که به ما ارتباطی ندارد و بازیکنان رقم می‌زنند، توانستیم طلسم استفاده از VAR در بازی‌های داخلی را بشکنیم که اتفاق خوشایندی بود. تجربه سختی بود، ولی قدمی را رو به جلو برداشتیم.

افشاریان راجع به عملکرد موعود بنیادی‌فر در دربی 102 تصریح کرد: چون ناظر بازی نبودم نمی‌خواهم تحلیلی داشته باشم و به هیچ وجه این کار را نمی‌کنم. چیزی که اهمیت دارد احترام به داور است. تا بخواهد استفاده از VAR جا بیفتد، زمان می‌برد. دو مسئله وجود دارد، نخست اینکه باید روی مجموعه داوران برای آموزش کار کنیم، دوم اینکه کسانی که در اتاق VAR می‌نشینند باید کاربلد باشند و بتوانند سر وقت به داور کمک کنند. داوران عراقی که در اتاق VAR بودند خیلی زحمت کشیدند و نمی‌خواهم بگویم از آنها راضی بودم یا نه. با کمک داوران ویدیویی VAR این بازی نیز تمام شد.

وی در واکنش به پخش فیلمی از او در جایگاه CIP ورزشگاه آزادی هنگام اعلام پنالتی به سود استقلال که با واکنش‌های متفاوت از سوی هواداران دو تیم همراه شده است، گفت: از پخش این فیلم تعجب کردم! نمی‌دانم آن کسی که روی سر من پرید، چه کسی بود و خیلی ناراحتم که این کار انجام شد! تماشاگران و مسئولان دو تیم که در ورزشگاه حضور داشتند دل‌شان برای استقلال و پرسپولیس می‌تپید، ولی من نگران تیم داوری بودم.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: تا روز گذشته می‌گفتند افشاریان پرسپولیسی است، ولی امروز می‌گویند استقلالی است. وجدانم راحت است و هیچ رنگی برای من مهم نیست. برخی‌ها گفتند پس از اعلام پنالتی به سود استقلال به سمت رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس رفتم، در صورتی که درویش در جایگاه دیگری بود و فردی که با او صحبت می‌کردم از مسئولان این دو تیم نبود و تعلقات رنگی نداشت.

افشاریان در پاسخ به این سؤال که چه نمره‌ای به قضاوت بنیادی‌فر می‌دهد، گفت: من ناظر بازی نبودم که نمره بدهم. دربی با همه حواشی که داشت برای تیم داوری و مجموعه دو تیم به پایان رسید. اجازه دهید به آینده فکر کنیم. همه باید از این فوتبال لذت ببریم. فوتبال پدیده اجتماعی بزرگ و قشنگی است و زیبایی‌های بسیار خوبی دارد. بهتر است قسمت پررنگ جامعه را ببینیم، نه قسمت کمرنگ را.

وی در پایان در مورد استفاده از VAR در سایر بازی‌های لیگ برتر تصریح کرد: دستگاهی که برای VAR کرایه کرده بودیم امروز (جمعه) به امارات بازگردانده می‌شود. نمی‌توانم بگویم چند دستگاه VAR خریداری کرده‌ایم اما پنجشنبه آزمایش بزرگی انجام دادیم و امیدوارم در آینده بتوانیم تصمیمات جدی‌تری در رابطه با VAR بگیریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز