خبرگزاری کار ایران

10 نکته که باید قبل از دیدن فینال استقلال و پرسپولیس بدانید

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۶۳۳

دربی فینال جام حذفی اتفاقات جذابی می‌تواند در دل خودش داشته باشد و آمار و ارقام این را به خوبی نشان می‌دهد.

به گزارش گروه ورزشی ایلنا، پرسپولیس با تماشاگر، بدون تماشاگر، در آزادی، در اکباتان، در کرج؛ آنها فعلاً در سال 1402 شکست ناپذیرند. آنها نهمین برد متوالی در سال 1402 را تیک زدند. فرقی ندارد کجا بازی کنند و در چه شرایطی. نهمین برد پیاپی در لیگ و جام حذفی آنها را به فینال دومین جام برد. بردهای پیاپی اعتماد به نفس همه را در پرسپولیس بالا برده و باید دید این جاه‌طلبی تا کجا ادامه خواهد داشت.

یحیی به ترکیب ایده‌آلش رسیده. نکته مهم در ترکیب پرسپولیس جا افتادن بازیکنان در این سیستم است که هنوز سرمربی‌ای پیدا نشده که ضد تاکتیکش را رو کند. پرسپولیس این روزها شبیه پرسپولیس دهه 60 پر فشار و بالا بازی را آغاز می‌کند و در همان دقایق ابتدایی بار خود را می‌بندد.

یکی می‌گفت علیرضا بیرانوند تفاوت پرسپولیس با سایر تیم‌های لیگ برتر است. یعنی اگر بیرو را سپاهان یا حتی استقلال داشتند، قهرمان لیگ تغییر می‌کرد. از این منظر می‌توان او را بهترین بازیکن لیگ برتر دانست. بیرانوند در برابر هوادار نشان داد که این گزاره می‌تواند درست باشد. او در دقایقی که پرسپولیس تحت فشار قرار داشت، با مهار پنالتی مسعود شجاعی تیمش را از زیر فشار خارج کرد. شاید اگر پنالتی مسعود در نیمه اول گل می‌شد، جریان بازی به کلی تغییر می‌کرد. داشتن علیرضا بیرانوند موهبت بزرگ این فصل در پرسپولیس است.

کلونی تهاجمی پرسپولیس شامل 3 هافبک و یک مهاجم، مربع هولناکی است که همه رقبا را به آتش می‌کشد و مثل یک سیاهچاله حریف را می‌بلعد. مربع سعید صادقی، مهدی ترابی، وحید امیری و عیسی آل‌کثیر روز به روز در حال بهتر شدن است. رد پای این چهار نفر در همه گل‌های پرسپولیس به وضوح قابل مشاهده است. آنها کاملاً خود را از نفرات نیمکت‌نشین پرسپولیس جدا کرده‌اند.

استقلال متخصص جام حذفی است. آنها بیشترین حضور در فینال جام حذفی را در کارنامه دارند. استقلال برای چهاردهمین بار راهی فینال شد. در 13 فینال قبلی آبی‌ها 7 بار مقابل هما، برق شیراز، بهمن کرج، فجر سپاسی، پگاه گیلان، شاهین بوشهر و خونه به خونه قهرمان شدند و 6 بار مقابل ملوان، پرسپولیس، سپاهان، ذوب‌آهن، تراکتور و فولاد بازنده شده‌اند. آبی‌ها برای سومین بار در 4 سال اخیر به فینال حذفی رسیدند. آنها دو بار با مجیدی در فینال ناکام ماندند و برای تکمیل کار نیمه تمام خود در این فصل بشدت به این جام نیاز دارند.

حدس زدن ترکیب استقلال شاید راحت‌ترین کار دنیا باشد. ساپینتو برای انتخاب ترکیب اصلی سراغ بازیکنانی می‌رود که به آنها اعتقاد بیشتری دارد. فلسفه مربی پرتغالی اینگونه است که در هر پست به یک بازیکن اعتقاد بیشتری دارد و به یکی کمتر. مثلاً در دفاع چپ انتخاب اولش تحت هر شرایطی جعفر سلمانی است و اگر او به هر دلیلی نباشد، به سراغ جلالی می‌رود. یا در خط هافبک مثلث روزبه، مهری و رضاوند انتخاب اول اوست و مهدی‌پور و زبیر در صورتی بازی می‌کنند که یکی از این 3 نفر مصدوم یا محروم باشند. بنابراین حدس زدن ترکیب اصلی استقلال کار چندان سختی نیست. از همین الان ترکیب استقلال در فینال مشخص است: سیدحسین حسینی، صالح حردانی (اگر یامگا نرسد)، سیلوا، عارف غلامی، جعفر سلمانی، روزبه چشمی، سعید مهری، آرش رضاوند، محمد محبی، ارسلان مطهری و مهدی قایدی.

استقلال تهاجمی‌ترین تیم لیگ است. تیمی که مدافعان رقیب برای کنترل مهاجمان حریص این تیم مأموریت دشوار و گاه ناممکن دارند. در استقلال این فصل رسم اینگونه است که گل اول را شاگردان ساپینتو بزنند، کار تیم حریف مقابل نفرات جلوی این تیم بشدت سخت می‌شود. 5 ضلعی که 2 رأس عقب دارد و 3 رأس جلو و معمولاً هم با اضافه شدن مدافعان کناری شکل خطرناک‌تری می‌گیرد. آبی‌ها بازی را هجومی و بالا آغاز کردند. مزد این انگیزه زدن 4 گل و نزدن چندین گل دیگر بود. استقلال جوری بازی می‌کرد که هیچ چیزی جلودارش نبود.

ساپینتو با رسیدن به فینال جام حذفی کارنامه قابل قبولی تا اینجا داشته. او در نخستین فصل حضورش در استقلال فعلاً قهرمان نشده اما سبک بازی استقلال و کیفیتی که آنها ارائه می‌دهند، به راستی غبطه‌انگیز است و ابقای او را در استقلال توجیه می‌کند؛ حتی به رغم ناکامی در این فصل. هواداران استقلال خواستار تمدید قرارداد مربی پرتغالی هستند اما به نظر می‌رسد باشگاه منتظر نتیجه جام حذفی است و فعلاً این دست و آن دست می‌کنند. البته نشانه‌ها حاکی از تمدید قرارداد است. قهرمانی جام حذفی کارنامه ساپینتو در سال اول را کاملاً قابل قبول می‌کند اما به نظر می‌رسد در صورت نگرفتن جام هم استقلال باید با ساپینتو به راهی که آغاز کرده ادامه دهد.

داوری بزرگترین چالش فصل فوتبال ایران بود. چالشی که در پایان فصل هم هنوز ادامه دارد و حتی در نیمه نهایی باز هم رخ نمود. پنالتی عجیب داور برای هوادار و مهربانی داور با استقلال در دو بازی نیمه نهایی جام حذفی امتداد اشتباهات این فصل داوران ایران بود. با بدبینی اهالی فوتبال به اشتباهات داوری، تیم داوری فینال روز بسیار بسیار سختی خواهد داشت.

با صعود پرسپولیس و استقلال بعد از 24 سال، دو تیم در فینال جام حذفی به مصاف هم می‌روند. یک فینال رؤیایی که پایانی باشد بر فصل فوتبال ایران. برنده این دیدار جام را مقابل چشمان رقیب بالا می‌برد. چه لذتی از این بالاتر؟ چهارشنبه شب همین هفته حدود ساعت ۲۱ تکلیف جام مشخص می‌شود! استقلال ببرد، یک دربی سوپرجام را پیش رو خواهیم داشت. پرسپولیس ببرد، اتوماتیک سوپرجام را هم می‌برد چون قهرمان لیگ برتر شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز