خبرگزاری کار ایران

بیرو، شماره یکی که به دنبال تاریخ سازی در دربی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۵۵۷

گلر ملی پوش پرسپولیس که کارنامه پرافتخاری دارد، در مسیر فتح جام حذفی و سوپر جام مهره تعیین کننده ای برای تیمش است.

به گزارش گروه ورزشی ایلنا، خیلی سخت است که بتوان اتفاقات دربی پیش رو در فینال جام حذفی را پیش‌بینی کرد اما اینکه تصور کنیم علیرضا بیرانوند مرد اول این دربی از جبهه پرسپولیس خواهد شد خیلی هم دور از ذهن نیست. بیرو برای رفتن به جام جهانی به پرسپولیس برگشت و به هدفش رسید اما با همان دست‌های بزرگش جام را به ویترین باشگاه سرخ تهران برگرداند.

نقش مدیریت عقب زمین پرسپولیس به دست بیرو در این قهرمانی غیر قابل انکار است و حتی اگر با در نظر گرفتن سازماندهی دفاعی برتر پرسپولیس در این فصل فشار زیادی روی دروازه او نباشد ثبت 18 کلین‌شیت در 30 بازی اتفاق کوچکی نیست که براحتی بتوان از آن عبور کرد.

بیرو را نه به خاطر عملکرد درخشانش در چهارچوب دروازه پرسپولیس یا بازی با پای درخشانش بلکه به خاطر ایجاد حس همگرایی در بخش عقب زمین این تیم یکی از عوامل قهرمانی سرخ‌ها می‌توان برشمرد چرا که او مثل یک لیدر، مدافعان را دور خود جمع می‌کرد و با آنها حرف می‌زد یا در وقت مقتضی به آنها تشر می‌زد و به نوعی جلوی اشتباه بعدی را می‌گرفت.

بیرانوند با تمام خصوصیات غیرفنی‌اش و همان شوخی‌ها و ورود به فضای طنز مرز بین جدی بودن و شوخی را خوب می‌شناسد. او در زمین مسابقه همان دروازه‌بان جدی و محکمی است که به هیچ وجه دوست ندارد گلی دریافت کند حتی اگر قبل از ضربه نهایی مهاجم حریف کمک داور پرچم زده یا داور در سوتش دمیده باشد.

حتی دریبل‌های گاه و بیگاه، سر توپ زدن‌ها در محوطه جریمه و بیرون آمدن از دروازه و پا به توپ شدن‌هایش را هم می‌توان در جهت فنی و نه غیرفنی توجیه کرد. بیرو بیشتر از اینکه دنبال تحقیر مهاجمان حریف باشد دنبال بیرون آوردن تیمش از پرس تیم مقابل و پیدا کردن روزنه‌ای برای حمله سریع یا پایه‌گذاری ضدحمله‌ای کلاسیک است.

شماره یک پرسپولیس چهارشنبه شب نقطه قوت این تیم خواهد بود. او دل یحیی را قرص می‌کند و البته گولسیانی و پورعلی‌گنجی هیچ وقت دلهره ندارند که اگر لحظه‌ای اشتباه کردند توپ حتماً گل خواهد شد و کار تمام است. بیرو در ضربات ایستگاهی کمتر پیش آمده که جاگیری ضعیفی داشته باشد، از او سوتی وحشتناک غیر از یک بازی در تورنمنتی دوستانه در کرج صحنه‌ای سراغ نداریم، خروج‌های بیرو عمدتاً موفق بوده، شوتگیر خوبی هم هست و در تک به تک‌ها با دست و قامت بزرگش و البته شجاعتی که ریشه در اصالت لرستانی‌اش دارد عمدتاً موفق بوده است. به این خصوصیات مثبت بازی با پای درخشان او را اضافه کنید. به دراپ‌های تیزش دقت کنید که چطور وینگرها را از فاصله 60-50 متری پیدا می‌کند و توپ را روی بند کفش‌هایشان می‌فرستد تا تیم را با چند ضرب کمتر به سمت دروازه حریف راه بیندازد.

از نکات ویژه و مثبت فنی بیرو باز هم می‌شود گفت اما روح و روان این دروازه‌بان همان چیزی است که یک تیم بزرگ لازم دارد. بیرانوند در عین ریلکس بودن قرص و محکم در انتهایی‌ترین نقطه زمین تیمش ایستاده و همه جای زمین را دوچشمی می‌پاید. هیچ وقت در بازی‌های بزرگ ندیده‌ایم که خودش را ببازد یا گوشه‌ای پنهان کند. او در صحنه‌های مهم سینه ستبر کرده و جلوی صف ایستاده تا بدون دعوا و درگیری، به هم‌تیمی‌هایش بال بدهد و و روان‌شان را آرام کند.

عملکرد بیرو در دربی‌ها

بیرو نزدیک به هفت سال قبل برای اولین بار دربی را تجربه کرد. روزهایی که نه اینقدر بانمک بود نه اعتماد به نفس الان را داشت. او دربی اول را بدون گل خورده پشت سر گذاشت. در آن دربی (بازی رفت لیگ شانزدهم) فشار زیادی روی دروازه‌اش نبود. یک ری‌اکشن خوب مقابل ضربه ایستگاهی داشت و یک بار هم خودش اشتباه بزرگ خودش را جمع کرد.

بازی برگشت آن فصل با استقلال برای او تلخ تمام شد چرا که سه گل جورواجور از کاوه رضایی، علی قربانی و فرشید اسماعیلی خورد که روی هر سه گل هم درصدی از تقصیر روی دوش او بود. این آخرین باخت او در دربی‌ها نبود. آخرین برد استقلال در دربی‌ها روزی رقم خورد که بیرو درون دروازه بود و وریا گل زد. بعد از آن روزهای خوشی در دربی‌ها برای این گلر لرستانی رقم خورد تا اینکه به اروپا رفت و برگشت.

یک بار پنالتی علی کریمی را گرفت و پرسپولیس برد و یک بار هم فرشید اسماعیلی از ترس او پنالتی را بیرون زد و باز هم پرسپولیس برد. بیرو در دربی 91 که مهدی عبدی آن گل دقایق پایانی را زد هم سهیم بود. در دربی 92 دو گل از ارسلان مطهری خورد که شاید روی گل اول کمی مقصر بود اما شانس آورد که تیمش نباخت و او با خاطره تلخ به بلژیک نرفت.

بیرو در شش دربی بعدی غایب بود اما در بازی رفت این فصل و درست قبل از جام جهانی که حسینی را در تیم مقابل می‌دید دو گل از چشمی و مطهری خورد اما هیچ کس او را مقصر ندانست و البته باز هم تیمش نباخت. بازی برگشت بیرو بدون ری‌اکشن خاصی از دربی برنده بیرون آمد اما به خاطر آن شادی عجیب مقابل سکوها حالا خیلی از استقلالی‌ها دنبال انتقام انفرادی از او هستند.

بیرو اما غایب بزرگ دربی‌های حذفی بوده. در هر دو مسابقه‌ای که پرسپولیس در ضربات پنالتی جام حذفی به رقیب دیرینه باخت بیرو حضور نداشته و حالا با عملکرد خیره‌کننده در پنالتی‌ها اگر بازی به ضربات کشنده پنالتی کشید، می‌تواند مرد اول تیمش باشد. او همین امسال در بازی اول حذفی با ون پارس پرسپولیس را در ضربات پنالتی برنده کرد و غیر از دو پنالتی مهمی که در لیگ مقابل گل‌گهر و نفت سجدسلیمان گرفت در بازی نیمه نهایی با هوادار هم یک پنالتی دیگر گرفت تا حریف دنبال کامبک سریع نباشد.

 

زیر فشار سکوهای آبی و تیم رقیب

بیرانوند بعد از آن شادی عجیبش در پی پیروزی دربی که دو، سه روزی در فضای مجازی سر و صدا کرد و البته منجر به یک جلسه محرومیت تعلیقی او شد ضمن عذرخواهی، گفت با توجه به شناختی که از استقلالی‌ها و برخی همبازیان آبی‌اش در تیم ملی داشته، می‌دانسته اگر استقلالی‌ها برنده آن دربی می‌شدند کارهای عجیب‌تری انجام می‌دادند. این حرف‌ها البته از شدت خشم استقلالی‌ها کم نکرد و محمدحسین مرادمند در مصاحبه‌ای صراحتاً گفت در دربی فینال حذفی دنبال انتقام از پرسپولیس و بیرانوند هستند.

بیرو در این چند وقت اخیر دو، سه باری به مصاحبه‌های ساپینتو طعنه زد و او را نقره داغ کرد. بیرو بعد از پیروزی در دربی 3 اردیبهشت با کنایه از صحبت‌های سرمربی پرتغالی حریف گفت: ما حریف تمرینی بودیم، حریف آقای ساپینتو رئال مادرید بود!

چند روز قبل و بعد از بازی با هوادار هم او در مصاحبه دیگری ضمن شوخی با قایدی و طرح مسائل داور خارجی و... دوباره خطاب به ساپینتو گفت از دربی نترسد و حتی اگر دوست دارد می‌تواند برای فینال حذفی داور پرتغالی بیاورد.

با توجه به این حرف‌ها به احتمال زیاد گلر شماره یک سرخ‌ها سیبل استقلالی‌ها در بازی چهارشنبه شب خواهد بود و کار سختی مقابل سکوهای آبی بخصوص در یک نیمه از بازی خواهد داشت اما برخی گلرها مثل بیرانوند بعضاً از این شرایط استقبال می‌کنند و در این فضا عملکرد بهتری هم ارائه می‌دهند.

 

بزرگترین دلگرمی در ضربات پنالتی

پرسپولیس یحیی دو بار در جام حذفی به استقلال باخت و کنار رفت.یک بار در یک چهارم نهایی و یک بار هم در نیمه نهایی .هر دو باخت در ضربات پنالتی اتفاق افتاد. یک بار رادوشوویچ درون دروازه بود و یک بار هم حامد لک.رادو هیچ پنالتی‌ای مهار نکرد و  مثل آن بازی معروف قشقایی فقط گل خورد اما حامد لک یک ضربه پنالتی از قایدی گرفت با این حال تیمش باخت.حالا بیرو با مهار 5 پنالتی در این فصل ( دو پنالتی مقابل ون پارس اصفهان، یک پنالتی مقابل هوادار، یک پنالتی مقابل نفت مسجدسلیمان و یکی هم مقابل گل گهر ) نقطه قوت پرسپولیس در ضربات پنالتی خواهد بود و اگر بازی به این مرحله تعیین کننده برسد بیرو بزرگترین نقطه قوت تیمش خواهد بود و موجب دلگرمی هواداران، یحیی و بازیکنان می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز