خبرگزاری کار ایران

نوروزی: آموزش می‌دهیم، اما مسئولیت دوپینگ با ورزشکار است/ ۳۲ دوپینگی در سال ۲۰۲۲ داشتیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۷۱۲

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: در سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۱۰۰ نمونه‌گیری داشتیم که وادا اصرار داشت آزمایش خون نیز شامل آنها شود.

به گزارش ایلنا، غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: بهانه این نشست برگزاری پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی است که 3 تا 5 اسفند ماه در هتل المپیک برگزار خواهد شد. محورهای مختلفی در این کنگره در قالب 10 پنل و 21 کارگاه آموزشی برگزار می‌شود. 865 نفر برای حضور در این کنگره ثبت‌نام کرده‌اند. ما همچنین نمایشگاه تجهیزات و کالاهای پزشکی ورزشی را داریم و تاکیدمان بر این است که وسایل مورد نیاز را از شرکت‌های دانش بنیان داخلی تهیه کنیم که خوشبختانه این شرکت‌ها پاسخگوی لوازم مورد نیاز ما هستند. 42 شرکت داخلی در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی افزود: ما در سال 98 تعداد ورزشکاران سازمان یافته را به 3 میلیون و 386 هزار نفر رساندیم. آن زمان کارت‌ها به صورت فیزیکی بود که الان تبدیل به اینترنتی شده است. این آمار در سال 99 و 1400 کاهش یافت و در سال 1401 به بیش از 3.6 میلیون نفر رسیده است.

نوروزی گفت: تا پایان دی ماه جاری هزینه مربوط به حدود 12 هزار سند درمانی را پرداخت کردیم. شرط مان این است که ورزشکارانی که کارت ما را دریافت می‌کنند، به موقع هزینه‌هایشان را بپردازیم و به دوستان گفته‌ایم که این پرداخت زیر یک هفته باشد. نزدیک به 23 متخصص و فوق متخصص در درمانگاه ما فعالیت دارند. واکسیناسیون تکمیلی، معاینات مربوط به المپیک ناشنوایان و ... از جمله کارهایی است که انجام شده است.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی عنوان کرد: در اسرع وقت معاینات مربوط به نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی را انجام خواهیم داد. البته معاینات مربوط به بازی‌های پاراآسیایی آغاز شده و برای 20 نفر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 23 هزار ساعت در بحث پوشش پزشکی مسابقات را داشتیم، گفت: ما در سال 2022 تعداد 1100 نمونه‌گیری داشتیم که وادا اصرار داشت آزمایش خون نیز شامل آنها شود. تعداد 32 نیز مثبت شد. اطلاعات در بحث آنتی دوپینگ شفاف تر شده است و وادا بر این موضوع اصرار دارد. ما زمانی می‌توانیم نام ورزشکار دوپینگی را اعلام کنیم که رأی آن نهایی شده باشد. تلاش می‌کنیم در بحث آموزش بیشتر کار کنیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: ورزشکاران قطع نخاعی هزینه‌ها و زحمات زیادی درخصوص آنها وجود دارد و بعضاً به آنها کمک‌هایی می‌شد. ما از چهار سال تاکنون پرداخت مبلغی را به حدود 40 نفر از آنها آغاز کرده‌ایم و الان به 2.5 میلیون تومان رسیده است.

وی گفت: درخصوص پروژه‌های عمرانی بحث کلینیک پزشکی ورزشی باید بگویم که اینجا پاسخگوی جامعه ورزش کشور نیست. بر همین اساس تصمیم گرفتیم و صحبت هم کردیم و به دنبال خرید ملک هم رفتیم که منتفی شد. آن مبلغی هم که ذخیره شده بود، برای روی پا ماندن فدراسیون در دوران کرونا استفاده شد. الان به دنبال خرید ملک هستیم و تصمیم داریم فدراسیون را کم کم به ورزشگاه آزادی منتقل کنیم که به ورزشکاران نزدیک تر باشیم. همچنین در هیئت رئیسه نیز تصمیم گرفتیم که با اولویت فدراسیون‌هایی المپیکی، کمیته‌های پزشکی آنها را تجهیز کنیم.

نوروزی گفت: در والیبال، دوومیدانی، ووشو، کاراته، شنا، فوتبال، بسکتبال ، وزنه‌برداری، نمایندگی در کمیته‌های پزشکی کنفدراسیون آسیا و فدراسیون جهانی داریم. تلاش می‌کنیم در همه فدراسیون‌های آسیایی و جهانی نماینده داشته باشیم و می‌خواهیم از همان مسئولان فدراسیون ها پست بگیرند.

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ عنوان کرد: برای رویدادها، اولویت نخست بحث آموزش و اطلاع رسانی برای ورزشکاران است. راه دوم هم گرفتن نمونه است که از رشته‌های پرخطر یکی دو بار تا زمان اعزام تست دوپینگ می‌گیریم.

نوروزی گفت: در بحث کرونا باید از خودمان تعریف کنم که فدراسیون سنگ تمام گذاشت و زمانی که این ویروس شیوع یافت، با همه توان در کنار جامعه ورزش بودیم. ما جزو اولین کشورهایی بودیم که برای نخستین بار واکسیناسیون ورزشکاران را با توجه به در پیش بودن المپیک و پارالمپیک توکیو انجام دادیم. الان با توجه به آمار و ارقام، آن شدت قبلی وجود ندارد و بیشتر شاهد آنفلوآنزا هستیم. تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی ریشه‌کن شدن کرونا را اعلام نکند، موظف به رعایت پروتکل‌ها هستیم.

وی درباره عدم حضور بانوان در ورزشکاران و اینکه گفته می‌شد این مسئله به دلیل کرونا است، گفت: هنوز هم بخشنامه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر حضور یک سوم تماشاگران جاری است. وزارت ورزش ستادی را در این باره تسهیل داده بود و ما مطیع دستورالعمل آنها بودیم و نظارت می‌کردیم. بحث جنسیتی در حیطه کار ما نیست.  بحث حضور تماشاگران در وزارت کشور تصمیم‌گیری می‌شد.

نوروزی درباره دوپینگ یک ورزشکار در کاروان اعزامی به المپیک زمستانی گفت: ما نماینده وادا در کشور هستیم و وظیفه اطلاع رسانی داریم و لیست داروهای ممنوعه را به فدراسیون‌ها می‌دهیم. رئیس فدراسیون اسکی گفت که قبل از اعزام تست بگیریم که منفی بود. ورزشکار باید مراقب خودش باشد، اما ورزشکار پای هواپیما یک دارو استفاده کرده بود و مسئولیت اصلی آن به ما نه، بلکه به ورزشکار برمی‌گردد. ما براساس دستورالعمل وادا و بر اساس تعداد مشخص، تست می‌گیریم. ما به دنبال آن هستیم که تعداد نمونه‌ها را به 2 هزار عدد برسانیم. ما بیش از این کاری از دست‌مان برنمی‌آید و همه چیز برعهده ورزشکار است. باید اطلاع رسانی زیادی کنیم تا ورزشکاران به این سمت نروند، ولی متاسفانه این بدنسازان زیرزمینی شرایط را سخت می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه یک مدتی برای ارسال نمونه‌ها مشکل داشتیم و الان تقریباً به روز شده‌ایم، گفت: ورزشکاران تاپ و الیت رشته‌های مختلف المپیکی مثل کیانوش رستمی، حسن یزدانی و ... باید در سامانه مخصوص ثبت‌نام کنند و آدرس‌شان را با هر تغییری، آپدیت کنند تا ماموران جهانی در هر کجا برای تست گرفتن مراجعه کنند. آنها باید زمان دقیق تمرین و مسابقات را هم اعلام کنند تا دسترسی به ورزشکار وجود داشته باشد که اگر یک بار و 2 بار نباشد، توبیخ و برای بار سوم خودشان رای صادر می‌کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز