خبرگزاری کار ایران

چالش‌های کمیته داوران؛ از اضافه وزن تا قول تکراری VAR

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۸۶۶۶

چالش‌های مختلفی پیش روی کمیته داوران فدراسیون فوتبال است.

به گزارش ایلنا، تنها یک پیغام در گروه داوران ولوله به پا کرد. پیام این بود: «به مدت سه روز کلاس داوری گذاشته شد و روز جمعه تمامی داوران برای تست باید آماده باشند.» این پیام وقتی منتشر شد، گروه را به هم ریخت! کسی فکرش را نمی‌کرد افشاریان برای نیم فصل هم تست در نظر بگیرد. همین دو سال پیش بود که تست نیم فصل باعث مصدومیت و دوری چند ماهه چند داور طراز اول شده بود اما یکدفعه رئیس کمیته داوران این برنامه را در دستور کار داوران لیگ گنجاند تا آنها خودشان را برای یک آزمون بزرگ آماده کنند.

حال این روزها هر کدام از داوران که به هم می‌رسند از تصمیم جدید آقای رئیس می‌گویند. بهانه تصمیم جدید افشاریان هم مشخص است. نیم فصل اول پُر بود از جار و جنجال علیه قضاوت داوران لیگ برتر. تعدادی از باشگاه‌ها هم طی نامه‌ای به رئیس کمیته داوران اعلام کردند که بعضی از داوران به دلیل اضافه وزن نمی‌توانند در زمین خوب بدوند و اصلاً در صحنه‌ها جاگیری خوبی ندارند، به همین دلیل هم زیاد اشتباه می‌کنند. ترابیان، راکی و حتی روح‌الله شریفی داماد افشاریان متهم به اضافه وزن هستند!

درست مثل زمانی که محسن قهرمانی قضاوت می‌کرد و اهالی فوتبال او را داور چاق و کندی می‌دانستند! یا رضا کرمانشاهی که همیشه به خاطر اضافه وزن مورد انتقاد قرار می‌گرفت. حالا یک گزینه پیش روی رئیس کمیته داوران است و برای اینکه دهان منتقدان را بسته نگه دارد روز جمعه قصد دارد از داوران لیگ برتر تست بگیرد، قطعاً این آزمون ریزش خواهد داشت. مثل ابتدای فصل که چند تن از داوران طراز اول در این تست رد شدند و نتوانستند تا هفته‌ها قضاوتی داشته باشند. یک دلیل دیگر هم می‌تواند بهانه این تصمیم باشد. اکثر هیأت‌های فوتبال استان‌ها به حمایت از داوران استان خود از کمیته داوران می‌خواهند به داوران استان‌شان قضاوت دهد و این نکته فشار زیادی را به کمیته داوران وارد می‌کند، شاید افشاریان می‌خواهد با انجام این تست باعث ریزش داوران شود تا هیأت فوتبال‌ها هم اینقدر برای قضاوت داوران‌شان پافشاری نداشته باشند.

با تمامی این پیش فرض‌هایی که بهانه تست روز جمعه داوران است، داوران لیگ برتر قرار است آخر هفته به صف شده و در آزمون افشاریان شرکت کنند و از همین حالا باید منتظر نام رد شدگان این تست باشیم. در اکثر این تست‌ها محمدحسین زاهدی‌فر داور دربی 99 یک پای رد شدگان است.

به گفته سایر داوران زاهدی‌فر فوبیای تست دارد و هیچ‌گاه در آزمون‌های اولیه کمیته داوران موفق به پاس کردن تست خود نیست؛ اشکان خورشیدی نیز یکی دیگر از آن داوران است؛ البته خورشیدی به دلیل مصدومیت اصلاً در فصل جاری نه توانست تست دهد و نه در لیگ داوری کرده است. در اینکه داوران لیگ برتر باید همیشه آمادگی بدنی لازم را داشته باشند، شکی نیست اما همیشه در قبال توقعاتی که وجود دارد باید یکسری خدمات هم ارائه شود تا بازدهی بالا برود. اکثر داوران زمین تمرینی ندارند و گاهاً شنیده می‌شود روی آسفالت می‌دوند؛ در فصل جاری حتی کمیته داوران نتوانسته در فصل سرما برای داوران پیراهن آستین بلند تهیه کند و داوران مجبور هستند در هنگام مسابقات از یکدیگر پیراهن قرض بگیرند تا از فرط سرما یخ نزنند.

از نظر میزان دستمزد هم با اهالی فوتبال قابل قیاس نیستند و به گفته خود داوران دریافتی تاکنون نداشته‌اند. در چنین شرایطی که هیچ خدمات حرفه‌ای به قشر داوری ارائه نمی‌شود چطور توقع داریم که قضاوت بدون نقصی را نیز از آنها شاهد باشیم. وعده آوردن وی‌ای‌آر نمونه بارز این ادعا است که به نظر می‌رسد طی این مدت اخیر فقط به یک شوی تبلیغاتی و یا فرار از هجمه انتقاد توسط مسئولان فوتبال مطرح می‌شود وگرنه آنهایی که دستی بر آتش دارند می‌دانند که آوردن وی‌ای‌آر و آموزش آن؛ پروسه زمانی طولانی مدتی دارد که عمرش نه به فصل جاری که حتی به فصل بعدی هم قد نمی‌دهد.

گزارش : مهدیه دریابیگی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز